یک نویسنده عرب مطرح کرد:

سکوت عجیب عربستان در مورد جزایر اشغالی‌اش توسط اسرائیل

سکوت عجیب عربستان در مورد جزایر اشغالی‌اش توسط اسرائیل
سه شنبه 19 ارديبهشت 1391 - 08:11

سکوت سنگين و عجيب سران رژيم عربستان در برابر اشغال دو جزيره تيران و صنافير اين کشور در درياي سرخ توسط رژيم صهيونيستي و حمايت آنها از ادعاهاي پوچ امارات متحده عربي عليه تماميت ارضي ايران، صداي برخي از نويسندگان عرب را هم درآورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، دکتر فواد حداد از اساتید دانشگاه در لندن در همین رابطه یادداشتی را در روزنامه القدس العربی منتشر کرده و به این موضوع مهم پرداخته است. حداد در این یادداشت کوتاه آورده است: شاید برخی‌ها پیش از این اسم این دو جزیره متعلق به عربستان که در دهانه تنگه تیران – تنها آب‌راهی که خلیج عقبه را از به دریای سرخ متصل می‌کند – نشنیده باشند و بگویند که نمی‌دانند اسرائیل این دو جزیره را از سال 1967 و جنگ شش روزه اشغال کرده است، عجیب‌تر و غریب‌تر در این مساله، سکوت، سانسور شدید و کتمان این حقیقت است تا جایی که در بدترین حالت حتی خاندان سعودی حاضر به شکایت به سازمان ملل متحد در مورد تداوم اشغال این جزایر توسط اسرائیل نیستند در حالی که این روزها به صورت مکرر از اشغالگری ایران در جزایر سه‌گانه سخن می‌گویند.

این نویسنده در ادامه به دخالت‌ها و دعواهای سعودی‌ها با یمن بر سر جزایر مرجانی کوچک به خصوص جزیره فرسان در دریای سرخ اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که این جزایر هیچ موقعیت راهبردی مانند صنافیر و تیران ندارند که بخواهد راه دریایی از آن بگذرد.

دو جزیره صنافیر و تیران در حدود چهار مایلی بندر مصری شرم‌الشیخ قرار دارد و هنگامی که جمال عبدالناصر رئیس جمهور وقت مصر تصمیم گرفت تا مانع از رسیدن کمک‌های تدارکاتی به رژیم اسرائیل شده و مسیر دریایی بر روی این رژیم را مسدود کند. به همین منظور از فیصل بن عبدالعزیز شاه وقت سعودی خواست از این جزایر در جنگ علیه رژیم صهیونیستی استفاده کند اما ارتش این رژیم آن را به اشغال خود در آورد که تا زمان حال ادامه دارد. در دوره سادات هم که تلاش داشت تا آثار جنگ را بزداید، حرفی از این جزایر پیش نیامد در حالی که به صورت قانونی به عربستان تعلق داشتند.

نویسنده در پایان می‌پرسد که چرا باید سکوت و سانسور خبری در مورد سرنوشت این دو جزیره وجود داشته باشد... آیا این سانسور ناشی از ترس و واهمه سعودی‌ها از رژیم اسرائیل است یا این دو در استراتژی منطقه‌ای آمریکا متحد یکدیگر هستند و مصر و عربستان از این‌رو دوست ندارند وارد جنگ با اسرائیل شده و یا اینکه توافق‌های سری دیگری وجود دارد.

 

پربیننده ترین خبرها