ادامه رقابت‌های فشرده انتخابات پارلمانی الجزایر

ادامه رقابت‌های فشرده انتخابات پارلمانی الجزایر
سه شنبه 19 ارديبهشت 1391 - 10:24

رقابت تنگاتنگ نيروهاي سياسي مختلف در الجزاير براي كسب كرسي‌هاي بيشتر در انتخابات مجلس اين كشور كه قرار است روز پنج شنبه برگزار شود، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار العالم از الجزيره، مردم الجزاير بيش از همه جريان ها، به دو جريان اسلام گرا و ملی‌گرا توجه دارند كه در حال حاضر اكثريت مجلس را دارا هستند. اسلام گرايان معتقدند كه عليرغم رويكردهاي متعدد حزبي نامزدهاي اسلام‌گرا، پيروزي از آن این جریان خواهد بود و دليل اين استدلال، به قدرت رسيدن اسلام گرايان در چندين كشور عربي است. آنها بر قدرت ظرف انتخاباتي خود تاكيد مي ورزند و بر اين باورند كه نامزدهاي اسلام گرا مي توانند نظر اكثريت را جلب كند.

در همين زمينه، عبدالله جاب‌الله رييس جنبش عدالت و توسعه الجزایر که در انتخابات اخیر مشارکت دارد به شبكه خبري العالم گفت: شكي نيست كه تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و حتي داخلي، كمك خواهد كرد كه ما در انتخابات پيروز شويم، ما به عنوان اسلام گرايان پيش از اين نيز در انتخابات پيروز شده بوديم.

به نظر می‌رسد اشاره وی به پیروزی جبهه نجات اسلامی الجزایر به رهبری عباس مدنی است در انتخابات سال 1991 موفق به کسب بیشترین کرسی‌های پارلمان شد اما با کودتای نظامیان مورد حمایت غرب راه به جایی نبرد و انتخابات باطل اعلام شد.

در اين ميان جريان ملي‌گرا نيز بر همين عقيده است. اين جريان كه شاهد متولد شدن احزاب سياسي جديدي از دل ملي‌گرايان است، شاهد كشمكش‌هاي داخلي متعددي ميان احزاب اين جريان، به ويژه حزب جبهه آزاديبخش ملي بود با اين حال رهبران جريان ملي‌گرا بر اين باورند كه بار ديگر اكثريت مجلس را از آن خود خواهند كرد.

"موسي تواني" عضو جبهه ملي الجزاير در همین رابطه با بیان اینکه جريان ملي‌گرا همچنان در الجزاير پيشرو خواهد ماند و تنها چيزي كه تغيير خواهد كرد، افراد هستند، گفت: جريان ملي گرا، انقلاب الجزاير را رهبري و كشور را آزاد كرد.

با همه اين مسایل، رقابت اصلي فقط ميان اين دو جريان باقي نخواهد ماند و جريان دموكرات و شمار بسيار زيادي از فهرست هاي آزاد كه تعداد آن ها فراتر از 200 فهرست است نيز در گردونه رقابت ها خواهند بود که در نهایت اکثریت را از دو جریان اسلام‌گرا و یا ملی‌گرا خواهند گرفت و دولت آینده به ناچار یک دولت ائتلافی خواهد بود.

00:05.7

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها