عربستان: مانور اردن ضد ایران و سوریه نیست

عربستان: مانور اردن ضد ایران و سوریه نیست
چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391 - 06:57

معاون وزير دفاع سعودي تأکيد کرد، مانور نظامي اردن با حضور 17 کشور از جمله عربستان و آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران و سوريه نيست.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "شاهزاده خالد بن سلطان" معاون وزیر دفاع سعودی مانور مشترک اردن را با سوریه و ایران بی ارتباط دانست و مدعی شد: برای برگزاری این مانور از دو سال قبل برنامه ریزی شده و اکنون نیز در حال برنامه ریزی برای مانورهای آینده هستیم.

خالد بن سلطان ادامه داد: عربستان از 6 سال قبل در حال انجام مانورهای فشرده ای در شمال، جنوب، و شرق برای افزایش توانایی های رزمی ارتش سعودی است.

این شاهزاده سعودی مانور اردن را بیانگر همکاری دو کشور دانست و گفت: این مانور که اواخر سال 2010 درباره برگزاری آن توافق شده، با مشارکت 17 کشور از جمله اردن و عربستان انجام می شود.

مانور مشترک اردن با مشارکت نیروهای دریایی زمینی و هوایی از دیروز با حضور نیروهای چندین کشور از جمله آمریکا، عربستان سعودی، انگلیس، و فرانسه آغاز شد.

طبق اذعان مسئولان اردنی، این بزرگترین مانور در تاریخ ارتش این کشور به شمار می آید.

ادعای مسئول سعودی در خصوص برنامه ریزی برای انجام این مانور از دو سال قبل در حالی مطرح می شود که سرلشکر ستاد "مشعل محمد الزبن" رییس ستاد مشترک ارتش اردن دو ماه قبل در دیدار با "توماس ولدهاورز" فرمانده نیروی دریایی ستاد مرکزی ارتش آمریکا، از تصمیم برای برگزاری آن پرده برداشت.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن پس از اعلام این خبر، به نقل از کارشناسان سیاسی آمریکایی از ارتباط این مانور با اوضاع سوریه خبر داده بود.

از سوی دیگر، پس از انتشار گزارشهایی مبنی بر تمرین نیروهای نظامی آمریکا داخل اردن در مناطق مرزی سوریه، دولت اردن دو ماه قبل حضور هرگونه نیروی آمریکایی در خاک این کشور را رد کرده بود.

اردن یکی از هم پیمانان اصلی رژیم اسرائیل و آمریکا در منطقه به شمار می آید، به صورتیکه سالانه دست کم 300 میلیون دلار کمک نظامی و لجستیکی از آمریکا دریافت می کند.

مخالفان اردنی از سال 2010 با اعتراض به همکاری های اطلاعاتی و نظامی این کشور با آمریکا، فراخوانی را تحت عنوان "این جنگ ما نیست" به راه انداخته اند.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها