علاوه بر گسيل براي گروه هاي مسلح سوري،

هدف ازقاچاق سلاح تجهيز گروههاي لبناني هم بوده است

هدف ازقاچاق سلاح تجهيز گروههاي لبناني هم بوده است
چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391 - 07:25

بيروت (العالم) - رئيس مركز مطالعات خاورميانه گفت: قاچاق سلاح به لبنان با حمايت برخي كشورهاي منطقه براي رساندن سلاح به دست عناصر مسلح در سوريه و برافروختن جنگ داخلي در اين كشور و همچنين تجهيز برخي طرف ها در لبنان صورت گرفته است.

"هشام جابر" چهارشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم ، اظهار داشت: هر سلاحي كه به لبنان قاچاق مي شود، صرفا " براي سوريه نيست و اطلاعاتي وجود دارد كه نشان مي دهد مقاديري از اين سلاح ها براي برخي از گروه هاي لبناني فرستاده مي شود كه احتمال مي دهند در صورت شروع جنگ داخلي در لبنان و درگير شدن آنان درجنگ ، ازاين سلاح ها استفاده كنند.

رئيس مركز مطالعات خاورميانه ادامه داد: قاچاق سلاح به لبنان و از آن جا به سوريه قبل از ارسال اخير محموله قاچاق كشتي لطف الله - 2 و حتي قبل از شروع درگيري ها در سوريه آغاز شده بود.

وي اظهار داشت: با آغاز شروع بحران در سوريه ، سلاح زيادي در بازار سلاح لبنان براي فروش وجود نداشت اما تنها چند ماه بعد از اين واقعه ، سلاح ها از خارج وارد شد تا از طريق مرزهاي شمالي لبنان به سوريه منتقل شود.

جابر افزود: قاچاق سلاح به لبنان، قضيه اي صرفا" تجاري است عليرغم اينكه بر آن سرپوش سياسي گذاشته مي شود و از طرف كشورهاي حامي گروه هاي مسلح در سوريه حمايت مي شود.

وي تاكيد كرد كه هرگونه قاچاق و فروش سلاح بر اساس قوانين لبنان جرم است.

جابر با اشاره به اختلاف نظر در لبنان ميان طرفداران نظام سوريه و مخالفان آن ، گفت: از نظر قانوني لبنان حق ندارد كه تصميمي در خصومت با سوريه اتخاذ كند و اجازه قاچاق سلاح براي استفاده از آن در سوريه بدهد.

وي افزود: لبنان داراي پيمان برادري با كشور سوريه است و نيز توافقنامه هايي از جمله توافقنامه امنيتي با دمشق امضا كرده است.

رئيس مركز مطالعات خاورميانه ادامه داد: عناصر مسلح سوري تحت عنوان آوارگان به لبنان مي آيند و سپس براي اقدام عليه سوريه به اين كشور بازمي گردند.

وي تاكيد كرد: لبنان بايد همه كساني را كه در اقدامات خشونت بار و مسلحانه در سوريه دست داشته اند، به دمشق تحويل دهد.

جابر از اين كه نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل درلبنان (يونيفل) از قاچاق سلاح به سوريه از طريق مرزهاي تحت كنترل جلوگيري نكرده اند، انتقاد كرد.

وي گفت: اين نيروها با وجود دراختيار داشتن امكانات و وسايل بسيار پيشرفته براي نظارت بر مرزها و جلوگيري از قاچاق سلاح از طريق مرزهاي دريايي و غيره ، مانع قاچاق سلاح از مرزها نشدند.

رئيس مركز مطالعات خاورميانه از لبنان خواست كه به مسووليت خود در حفظ مرزها به ويژه مرزهاي دريايي عمل كند و افزود: نيروهاي يونيفل نيز بايد به نقش خود در اين زمينه عمل نمايند.

8-18:35

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها