روسیه دو گردان اس 400 در «کریمه» مستقر می‌کند

روسیه دو گردان اس 400 در «کریمه» مستقر می‌کند
شنبه 2 دی 1396 - 00:19

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که تا چند روز دیگر و همزمان با شروع سال 2018، دو گردان مجهز به سامانه «اس 400» در «کریمه» مستقر و آماده کار عملیاتی می‌شود.

العالم - اروپا

در حالی که انتقادهای کشورهای غربی از مواضع روسیه در قبال «کریمه» ادامه دارد، مسکو از طرح خود برای استقرار تعدادی بیشتر از سامانه‌های اس 400 در این منطقه خبر داده است.

منطقه «کریمه» که با برقراری اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک جمهوری خودمختار در ترکیب روسیه شناخته شده بود، در سال 1954 به مناسبت سیصدمین سالروز پیوستن اوکراین به امپراتوری روسیه، به عنوان هدیه مسکو به جمهوری شوروی اوکراین واگذار شد.

به دنبال فروپاشی شوروی و پس از استقلال اوکراین در سال 1991، کریمه بخشی از کشور مستقل اوکراین محسوب می‌شد.

تاسال 2014که به دنبال ناآرامی‌ها در اوکراین پس از متواری شدن «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور این کشور و روی کار آمدن دولت غربگرای «پترو پوروشنکو»، کریمه هم دستخوش تغییراتی گسترده شد.

مقامات این منطقه در همین سال با حمایت روسیه خواستار جدایی از اوکراین شدند. در 11 مارس 2014  اعلامیه استقلال کریمه منتشر شد و شانزدهم مارس هم همه‌پرسی درباره پیوستن به روسیه برگزار شد. طبق آمارها، 81 درصد واجدان شرایط در این همه‌پرسی شرکت کردند و بیش از 96 درصد خواستار الحاق کریمه به روسیه شدند.

از آن زمان، روسیه حضور خود را در این منطقه تقویت کرده و نظامیان خود را هم در آن مستقر کرده است.

الحاق کریمه به روسیه، با مخالفت شدید آمریکا و اتحادیه اروپا موجه شده و غربی‌ها با همین بهانه تحریم‌هایی علیه مسکو وضع کرده‌اند و این تحریم‌ها همچنان ادامه دارد.

حالا امروز وزارت دفاع روسیه از ارسال دو گردان جدید مجهز به سامانه «اس 400» و عملیاتی شدن آنها در ابتدای سال جاری میلادی خبر داده است.

این اولین بار نیست که سامانه اس 400 در منطقه کریمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسکو در حال تقویت تحرکات نظامی- دفاعی خود در این منطقه است.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها