لاریجانی:آمریکایی ها به دنبال ماجراجویی در منطقه اند/ روسیه: واشنگتن می خواهد پیروزی های سوریه را مصادره کند

لاریجانی:آمریکایی ها به دنبال ماجراجویی در منطقه اند/ روسیه: واشنگتن می خواهد پیروزی های سوریه را مصادره کند
يکشنبه 3 دی 1396 - 14:37

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی ها همیشه به دنبال ماجراجویی در منطقه بوده اند، گفت: ادعای تازه آنها در مورد اینکه ایران به حوثی های یمن موشک داده، ادعای واهی بیش نیست.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

علی لاریجانی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری نخستین اجلاس روسای شش کشور ' ایران، پاکستان، افغانستان، چین، روسیه و ترکیه' در موضوع چالش های مبارزه با تروریسم و نقش همکاری های منطقه در دیدار با 'ویویچسلاو والودین' رییس مجلس دومای روسیه بر لزوم همکاری تهران و مسکو در همه زمینه ها به ویژه اقتصادی و تجارت دوجانبه تاکید کرد.
وی با بیان اینکه دستاورد توافق های اقتصادی دو کشور در مذاکرات پیشین به ویژه سرمایه گذاری روسیه در صنعت واگن سازی ایران در حال خودنمایی است، افزایش همکاری دو جانبه را در این زمینه خواستار شد.

لزوم همکاری منطقه ای ایران و روسیه
لاریجانی با تاکید بر لزوم افزایش همکاری های منطقه ای ایران و روسیه، همکاری دو کشور را در حل بحران سوریه نمونه موفق این همکاری ها خواند و ادامه داد: برخی به دنبال تغییر این مسیر و بهره برداری از پیروزی های اخیر در روسیه به نفع خود هستند که باید در این زمینه هوشیار بود.

حضور منفی آمریکا در رقه 
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش حضور آمریکایی ها در شمال 'رقه ' سوریه را عامل منفی بر روند پیروزی های دولت سوریه خواند و افزود: این موضوع باید در رایزنی های دوجانبه بررسی شده و حضور آمریکایی ها در منطقه قابل بررسی است.
رییس هیات ایرانی شرکت کننده در اجلاس چالش های مبارزه با تروریسم در اسلام آباد در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از مواضع روسیه در خصوص تصمیم ترامپ در مرود قدس نیز افزود: در این موضوع، کشورهای جهان در برابر نقض حقوق بشر ایستادند.

رد ادعای آمریکا در خصوص ارسال موشک به یمن
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین ادعای آمریکایی ها در خصوص اینکه ایران به انصار الله یمن موشک داده است را بازی جدید آنها در منطقه خواند و افزود: روسیه دوست ایران است و خوب می داند که ما به یمن موشک نداده ایم.
لاریجانی در تایید سخنانش تصریح کرد: آنها در زمان 'عبدالله صالح' موشک های اسکاد B و C داشتند و آمریکایی ها با نشان دادن این آهن پاره ها به دنبال ماجراجویی جدید در منطقه هستند.
آمریکایی ها از حقیقت می ترسند

رییس مجلس دومای روسیه نیز در دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تداوم نشست های بین المجالس در راستای افزایش هماهنگی های بین منطقه ای، افزود: نشست امروز از تجربه های موفق است که باید تداوم داشته باشد.
ویویچسلاو والودین با بیان اینکه آمریکایی ها همیشه سیاست های دوگانه را در قبال کشورها اتخاذ کرده اند، افزود: به اعتقاد من آمریکایی ها با ایده ها و افکاری که دارند در مقابل هر فکر و ایده مخالف خود، به شدت موضع گیری می کنند.
وی اضافه کرد: روسیه اعتقاد دارد که باید با بهره گیری از تجربه همکاری مشترک منطقه ای در سوریه، بحران های نظامی را به شیوه های سیاسی و مسالمت آمیز حل کرد.
ویویچسلاو والودین تصریح کرد: به عنوان مثال می گویم، وقتی آمریکایی ها حساب فیسبوکی رییس جمهوری محلی چچن را مسدود می کنند یا برای حضور خبرنگاران رسانه های روسیه در مجلس آمریکا محدودیت هایی تصویب می کنند، باید بدانیم که این اقدامات بر خلاف ادعای آنها مبنی بر حمایت از دموکراسی و آزادی عقیده است.
رییس مجلس دومای روسیه اضافه کرد: در دنیای امروز دیگر آفتاب حقیقت پشت ابر نمی ماند و متاسفیم در کشوری که ادعا می کند مهد آزادی است، از بیان حقیقت جلوگیری می شود.

آمریکا می خواهد پیروزی های سوریه را مصادره کند
وی در ادامه این دیدار با تاکید بر لزوم هوشیاری در خصوص اینکه آمریکایی ها می خواهند پیروزی های سوریه را به نفع خود مصادره کنند، گفت:آنها در هیچ اجلاس یا نشست همکاری برای پایان بحران سوریه شرکت نکردند و اکنون به دنبال بهره برداری از آن هستند.
وی در پایان سخنانش در خصوص همکاری های ایران و روسیه به ویژه در زمینه اقتصادی نیز گفت:سال آینده میلادی هیاتی از کشورمان که در بر گیرنده جمع زیادی از بازرگانان روسیه است به ایران سفر کرده و امیدواریم در آن نشست به دستاوردهای خوبی برسیم.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه به وقت محلی به منظور شرکت و سخنرانی نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم با حضور رئیسان مجالس شش کشور « ایران، روسیه، ترکیه، افغانستان، چین و پاکستان» به اسلام آباد پایتخت پاکستان وارد شد. 
حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور ایرانیان خارج از کشور و پارلمانی وزیر امور خارجه، حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل، محمد جواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمجلس، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس و محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی و اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این سفر لاریجانی را همراهی می کنند.
«مهدی هنردوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، مقامات محلی مجلس ملی پاکستان و جمعی از دیپلمات های ایرانی مقیم اسلام آباد در بدو ورود رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه به اسلام آباد از آنها استقبال کردند.
اجلاس «چالش های مقابله با تروریسم و نقش همکاری های منطقه ای» با ابتکار مجلس ملی پاکستان و حضور رئیسان مجالس شش کشور ایران، پاکستان، روسیه، افغانستان، چین و ترکیه روز یکشنبه امروز سوم دی در اسلام آباد پاکستان در حال برگزاری است.
در آیین افتتاحیه این نشست، «ممنون حسین» رییس جمهوری پاکستان در سخنانی بر لزوم اتحاد کشورها برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
روسا یا معاونان مجالس دیگر کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس نیز در آیین افتتاحیه این کنفرانس سخنرانی کردند.

پربیننده ترین خبرها