دفاع عمار حکیم از نظریه حکومت فدرالی در عراق

دفاع عمار حکیم از نظریه حکومت فدرالی در عراق
پنج‌شنبه 21 ارديبهشت 1391 - 07:49

رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق گفت : سيستم حكومتي غير متمركز (فدراليسم)، بهترين گزينه براي حل بسياري از مشكلات از جمله فساد اداري، عقب ماندگي سيستم مديريتي و بيكاري شديد در عراق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم ، سید عمار حکیم در ديدار با نشست فرهنگي هفتگي كه در دفترش در بغداد برگزار شد افزود : فدراليسم گزينه اي نيست كه آن را بپذيريم يا با آن مخالفت كنيم بلكه يك حقيقت در قانون اساسي كشور است. اما در عين حال بايد اختيارات دولت مركزي مورد احترام قرار گيرد تا يك دولت قدرتمند در كشور حاكم باشد.
وي با تأكيد بر اينكه وضعيت سياسي عراق شاهد نوعي گسست و عقب گرد است و با نقاط عطف حساسي روبرو است اظهارداشت : ما در گذشته نيز بارها درباره تبديل شدن بحران هاي سياسي به عقده هاي سياسي هشدار داده ايم. زيرا سياست تخريب ديگران كه از سوي برخي از طرف هاي سياسي در عراق پيگيري مي شود به نفع هيچ كس نيست.
وي خاطرنشان كرد: گفتگوي جدي بهترين راه حل براي وضعيت سياسي عراق است. اين در حالي است كه جريان هاي سياسي كشور بايد به نمايندگي از مردمي كه به آنها رأي داده اند اظهارنظر و موضع گيري كنند. در چنين وضعيتي ضروري است آنها منافع مردم و تثبيت امنيت كشور را در تصميم گيري هاي حياتي شان در نظر بگيرند.
حكيم بر نياز وضعيت سياسي كشور به نيت صادقانه و اراده جدي تأكيد كرد و گفت: ضروري است شخصيت هاي سياسي كشور در راستاي منافع كشور اظهار نظر كنند و زبان سياست را كنار بگذارند و چنين امري نيازمند نرمش در مواضع همه طرف ها براي حل بحران سياسي حساس عراق است.
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق اظهار داشت: كاهش بحران سياسي در عراق جز از طريق گفتگو و حضور در نشست گفتگوهاي ملي امكان پذير نيست.
وی تأكيد كرد: ملت عراق از نيروهاي سياسي انتظار دارد براي حل مشكلات كشور از خودشان نرمش نشان دهند و آنها در هنگام دشواري و مشكلات وفاداري شان را به رهبران سياسي شان نشان داده اند و انتظار دارند سياستمداران كشور نيز در مقابل يكديگر از خود نرمش سياسي نشان دهند تا مشكلات كشور حل شود.
سيد عمار حكيم با اظهار تأسف از دعواي كلامي ميان نيروهاي سياسي عراق هشدار داد: تأكيد هر گروه بر مواضع خود و عدم عقب نشيني از آن به حل مشكلات سياسي كشور نخواهد انجاميد. بلكه باعث گسست و بدگماني شديد ميان مردم و سياستمداران خواهد شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها