قاسمی در نشست هفتگی:

هیچ پیش شرطی در جریان سفر ماکرون به تهران وجود ندارد/ تکذیب خبر لغو روادید بین ایران و عمان

هیچ پیش شرطی در جریان سفر ماکرون به تهران وجود ندارد/ تکذیب خبر لغو روادید بین ایران و عمان
دوشنبه 4 دی 1396 - 11:08

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد.

العالم- ایران/ سیاسی 

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تبریک میلاد مسیح و آغاز سال نومیلادی گفت: بسیار خرسندم که فرا رسیدن میلاد فرخنده حضرت عیسای مسیح (ع) و آغاز سال جدید میلادی را به تمامی مسیحیان جهان و همه یکتاپرستان گیتی، تبریک می گویم؛ اما تبریک ویژه من به جامعه عزیز مسیحیان ایران، که قرن هاست با تأسی از آموزه های رحمانی مسیح (ع)، در خوشی و ناخوشی و ایام گشایش و ابتلا در کنار سایر هموطنان خود ایستاده و به عنوان بخشی جدا نشدنی از فرهنگ و تمدن شکوهمند ایران زمین، همواره در راستای رشد و اعتلایش کوشیده است.

*جهان در سال آینده، برای همه مسیحیان دنیا، امن تر و زیباتر


وی افزود: بی تردید، امید به گسترش هر چه بیشتر پیام مسیح (ع) نوید بخش دنیایی معنوی و مترقی خواهد بود. در جهانی که جنگ، تجاوز، فقر و بی عدالتی بیش از هر زمان دیگری عرصه را بر ملت ها تنگ کرده، با بازگشت به آراء و اندیشه عیسی (ع) به عنوان تجلی مدارا، صبر و شکیبایی، دم مسیحایی در کالبد بی جان انسانیت وزیدن خواهد گرفت. امید آنکه باز مصلوب نشود.
قاسمی تاکید کرد: شکی نیست که پس از حذف و نابودی یکی از مرتجع ترین گروه های تروریستی که از آشکارترین تجلیات وهابیت در عصر کنونی محسوب می شد، جهان در سال آینده، برای همه مسیحیان دنیا، امن تر و زیباتر خواهد بود.
وی ادامه داد: امیدوارم در سال پیش رو، شاهد مساعی مشترک و همدلی مضاعف در مسیر تقویت و تعمیق صلح، امنیت، آرامش و تحکیم هر چه بیشتر دوستی ها در جهان باشیم. 

*سفر ماکرون به تهران بدون پیش شرط

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر ماکرون به تهران و دلیل تاخیر در سفر گفت: سفرماکرون در دستور کار است تاخیر نیافتاده چون هنوز تاریخی مشخص نشده است و هیچ پیش شرطی قرار نگرفته است. تعاملات دو کشور ادامه خواهد یافت و صحبت از شرط و شروط بحثی است انحرافی که با هدف خاصی دنبال می شود. 

*تماس ماکرون با عربستانی‌ها 

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات شب گذشته ماکرون علیه ایران در تماس تلفنی با عربستانی ها تصریح کرد: منبع اولیه این خبر عربستان است و ما چیزی از پاریس در این مورد نداریم اما برخی سخنان غلط در هفته های اخیر از سوی مقامات فرانسوی بیان شده که ما واکنش به موقعی داشتیم و در روابطمان هم در بسیاری از موارد نظرات مشترک داریم اما در برخی مسائل تفاهم نداریم و رفت و آمدها هم به همین خاطر است و ما از سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران استقبال می کنیم و در مورد مسائل منطقه مباحث زیادی باید داشته باشیم.

وی ادامه داد: آن ها گاه گاهی تحت تاثیر القائات دشمنان ایران و کسانی که می خواهند روابط ایران و اروپا را تحت تاثیر قرار دهند؛ قرار می گیرند که باید با آنها در این مورد صحبت کنیم تا اروپایی ها نسبت به اقدامات منفی امریکا و برخی کشورهای منطقه هوشیارانه عمل کنند و باید با آن ها صحبت کنیم و نقش مثبت ایران در مقابله با تروریسم در منطقه را برای آن ها یادآوری کنیم و بگوییم اگر ایران نبود امروز تروریسم در منطقه و حتی کشورهایی چون فرانسه در چه وضعیتی بودند.

*همکاری با همسایگان برای مقابله با تروریسم

قاسمی در واکنش به این که گفته می شود ایران پیاده نظام پاکستان شده است، تاکید کرد: ایران با پاکستان روابط مثبتی دارد و این کشور همسایه خوب ماست و ما برای مقابله با تروریسم با همه کشورها به خصوص همسایگان همکاری داریم و ادامه می دهیم.

*روابط آزادانه دیپلماتیک با کشورها

وی راجع به قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی عنوان کرد: ما امیدوار به حل مشکلات شبه جزیره کره هستیم و روابط دیپلماتیک ما با هر کشوری آزادانه است و ارتباطی به شرایط آن کشور ندارد و از سوی دیگری هم تایید کننده تمام رفتارهای آن کشور نیست.

*خبر آزادی پیش از موعد زاغری را از همسرش بپرسید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آزادی پیش از موعد نازنین زاغری عنوان کرد: از همسر وی در این مورد که گفته سوال کنید و من منابع وی را ندارم و در مورد بحث حقوقی و قضایی وی اظهار نظری نخواهم کرد.

*سفر روحانی به کشورهای آسیای میانه 

قاسمی از سفر روحانی به باکو و چند کشور آسیای میانه در ابتدای سال آینده شمسی خبر داد.

*آیا تمام مرزهای ایران و اقلیم کردستان باز است؟ 

وی راجع به مرزهای ایران و اقلیم کردستان با تصریح اینکه باید تمام مرزها باز باشد، اعلام کرد: اگر مرزی بسته است علتی دارد و وزارت کشور توضیح می دهد.

*تکذیب خبر لغو روادید تهران و مسقط

قاسمی خبر لغو روادید بین ایران و عمان را از اساس کذب اعلام کرد.

* هدیه کریسمس ایران به سطل زباله رفت؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ریختن هدیه کریسمس ایران در سطل زباله از سوی یک چهره هلندی اطهار داشت: این یک اقدام بی ادبانه و در رابطه با ایران هراسی بوده و ادعای وی از سوی سفارت ایران کاملا تکذیب شد و مقامات هلندی و حتی هیچ مقام اروپایی این مساله را تایید نکردند.


*آمریکا عضو ناظر در اجلاس سوچی؟ 

وی از درخواست کشورهای زیادی برای عضویت ناظر در مذاکرات آستانه خبر داد و گفت: از حضور امریکا به عنوان عضو ناظر در اجلاس سوچی اطلاعی ندارم.

* وجود مشکل در مسیر وصول طلب ایران از انگلیس 


قاسمی در مورد وصول طلب ایران از انگلیس توصیح داد: این از مسایل مهم مورد مباحثه در سفر جانسون به تهران بود و طرف انگلیسی اعلام کرد که مسائل و مشکلات فنی در این مسیر وجود دارد و باید در لندن آن را حل کند و مورد پیگیری جدی ایران است که امیدواریم سریعتر به ایران مسترد شود و این مشکل کهنه حل شود.

*اروپا در برابر سیاستهای غلط آمریکا هوشیار باشد 


سخنگوی ظریف در مورد اظهارات امریکا نسبت به اقدامات موشکی ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: آن ها نتوانسته اند برحام را مورد تخریب قرار دهند به همین دلیل به مسائل دیگری چون بحث موشکی ایران متوسل می شود تا در عرصه های دیگر اروپایی ها و جهانی ها را به اجماعی علیه ایران سوق دهد و ما هشدار می دهیم که کشورهای اروپایی در این مقطع هوشیاری لازم را داشته باشند.


وی در مورد شکایت ایران از آمریکا به سازمان ملل راجع به اتهام زنی موشکی به ایران اعلام کرد: هم در ایران و هم در نیویورک اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت و سفیر سوئیس در این مورد فراخوانده شد.


قاسمی ادامه داد: امکان ارسال سلاح از سوی هیچ کشوری به یمن وجود ندارد و مباحث مطرح شده از سوی آمریکا علیه ایران اتهامات واهی بوده است.

*تعیین ستاد ویژه برای فعالیت تبریز به عنوان مرکز جهان اسلام 


این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در واکنش به انتخاب تبریز به عنوان مرکز جهان اسلام عنوان کرد: این انتخاب بسیار مهمی است و ستاد مشخصی برای فعالیت تبریز در این رابطه تعیین شده و در حال انجام اقدامات لازم هستند که نماینده ای از سوی وزارت امور خارجه هم در این ستاد حضور دارد.

*توضیح پیرامون نشست آستانه ۸

قاسمی راجع به نشست آستانه ۸ توصیح داد: تفاهمات خوبی انجام شد و در مورد گم شدگان، زندانیان و اوارگان در بحران سوریه سه کشور ضامن تسهیلاتی را در نظر گرفتند و کنگره ملی در سوچی را برنامه ریزی کردند و به بهتر شدن روند کنگره ملی هم تلاش خواهند داشت.

*هشدار به ریاض

وی در واکنش به اتهامات وزیر خارجه عربستان به ایران در حمایت از تروریست گفت: جهان امروز جهان دروغگویی نیست و همگان در عصر ارتباطات از همه موصوعات آگاهی دارند و وی باید بداند زمان خریدن برخی چیزها با زر به پایان رسیده است و این مساله به ضرر خودشان خواهد بود.

*فرزند نگار قدس کنی در زندان به دنیا آمد

قاسمی در مورد دادگاه نگار قدس کنی شهروند ایرانی محبوس در استرالیا گفت: این دادگاه انجام شد و وی فرزندش را در زندان به دنیا آورد و تلاش بسیاری برای رساندن تسهیلات پزشکی به وی داشتیم اما او و خانواده اش وضعیت خوبی ندارد و امیدواریم دولت استرالیا در راستای اقدامات بشردوستانه وی را سریعتر آزاد کند.

*ابتکار ظریف؛ کاستن لایه‌های ارتباطی بین وزیر و کارشناس در وزارت خارجه 

وی در مورد تغییر ساختار وزارت خارجه توصیح داد: این ابتکار ظریف بود که از ۲ سال قبل مطرح شد که انجام تغییرات آغاز شده و در ۲ حوزه مکانی و فناوری نیز تغییراتی را داریم که در حال انجام است و برای کاستن لایه های ارتباطی بین وزیر و کارشناس این اقدامات انجام شده است.

 

پربیننده ترین خبرها