اردوغان خبر داد

مذاکره روسیه و ترکیه برای خروج 500 نفر از بستگان مسلحین از شرق دمشق

مذاکره روسیه و ترکیه برای خروج 500 نفر از بستگان مسلحین از شرق دمشق
دوشنبه 4 دی 1396 - 10:57

رئیس‌جمهور ترکیه پیش از آغاز سفر سه روزه به آفریقا درباره مسائل مختلفی از جمله تخلیه چند صد نفر از غوطه شرقی دمشق و لزوم هماهنگی واشنگتن با آنکارا پیش از اعلام تصمیم درباره قدس، سخنرانی کرد.

العالم- ترکیه 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه (24 دسامبر) اعلام کرد آنکارا و مسکو در حال مذاکره برای خارج کردن 500 نفر (از وابستگان افراد مسلح معارض) از غوطه شرقی دمشق در سوریه هستند.

اردوغان پیش از آغاز سفر سه روزه به آفریقا گفت، درباره مسئله انسانی 400 هزار فرد محاصره شده در غوطه شرقی و تخلیه 500 نفر از آنها شامل کودکان و زنان، با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه مذاکره کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با بیان اینکه یگان‌های اطلاعاتی-امنیتی مسئول خارج کردن این افراد خواهند بود، افزود که رؤسای ستادهای مشترک ارتش‌های ترکیه و روسیه در حال مباحثه در این باره و برداشتن گام‌های لازم هستند.

گله‌مندی اردوغان از ترامپ

رئیس جمهور ترکیه همچنین درباره تصمیم واشنگتن برای اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باید پیش از اعلام این تصمیم، به او تماس گرفته و هماهنگی می‌کرد.

اردوغان اضافه کرد: «ما با آمریکا در تماس هستیم و به این کار ادامه می‌دهیم. دلیلی هم ندارد که ملاقاتی با ترامپ نداشته باشم. امیدوارم ترامپ نیز با ما تماس بگیرد.»

به نوشته روزنامه «حریّت» وی با بیان اینکه به عنوان رئیس سازمان همکاری اسلامی منتظر تماس آمریکا پیش از اعلام تصمیم درباره قدس بود، گفت: «معتقدم اگر ترامپ با ما مشورت می‌کرد، این اشتباه را مرتکب نمی‌شد.»

ترامپ قبل از اعلام رسمی تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، با شاه عربستان، شاه اردن، رئیس جمهور مصر و رئیس تشکیلات خودگردان تماس گرفت و آنان را از تصمیم خود مطلع کرد. 

مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه گذشته، بر سر قطعنامه‌ای که خواستار لغو تصمیم آمریکا در اعلام قدس به پایتختی رژیم‌صهیونیستی می‌شد، رای‌گیری کرد که با 128 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 35 رأی ممتنع تصویب شد.

در پی تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل برای برگزاری جلسه اضطراری روز پنجشنبه جهت رأی‌گیری درباره قطعنامه‌ای علیه تصمیم اخیر آمریکا درباره قدس، نیکی هیلی نماینده دائم واشنگتن در سازمان ملل تهدید کرد که اسامی کشورهایی که به این قطعنامه [غیرالزام‌آور] رأی مثبت بدهند، ثبت می‌کند. همان روز ترامپ نیز بر این تهدید صحه گذاشت. 

پیشتر در روز دوشنبه 18 دسامبر شورای امنیت سازمان ملل درباره همین قطعنامه رای‌گیری کرده بود که 14 کشور از 15 عضو این نهاد، رای مثبت دادند ولی آمریکا آن را وتو کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه (15 آذر) ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

طبق قطعنامه 478 شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تاسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد.

فارس 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها