ترس و نگرانی ناتو از زیردریایی‌های روسیه/ فروپاشی اقتصاد اروپا و آمریکا با جنگ سایبری مسکو

ترس و نگرانی ناتو از زیردریایی‌های روسیه/ فروپاشی اقتصاد اروپا و آمریکا با جنگ سایبری مسکو
دوشنبه 4 دی 1396 - 14:25

دبیرکل ناتو نگران شده که مسکو ممکن است با افزایش زیردریایی‌های خود در دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس، درصدد راه اندازی جنگ سایبری باشد که منجر به فروپاشی اقتصاد اروپا و آمریکا شود.

العالم ـ اروپا

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: ناتو به وارد کردن اتهامات خود به روسیه در خصوص افزایش توان نظامی این کشور ادامه می دهد. بعد از اظهارات مربوط به نقض پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط توسط مسکو، اکنون در غرب ظاهرا نگران زیردریایی‌های روسی در منطقه دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس شده اند.

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو روز شنبه علنا از این نگرانی صحبت به میان آورد. ژنرال "اندرو لنون" فرماند ناوگان زیردریایی ناتو نیز اعلام کرد که «روس‌ها ممکن است به اطلاعات مربوط به کشتیها در اقیانوس اطلس دست یافته و یا در برقراری ارتباط بین آنها اختلال بوجود آورند و چنین مداخله ای می تواند آسیب جدی به اقتصاد اروپا و آمریکا وارد کند.

استولتنبرگ بطور خاص یادآور شد که ناوگان نظامی-دریایی روسیه در زمانی که نظامیان ناتو کمتر از قبل تمرینات نظامی انجام می دهند، بیش از پیش فعال شده است. به گفته وی، از سال 2013 به اینطرف 13 زیردریایی نظامی جدید به ناوگان دریایی روسیه اضافه شده که تهدیدی واقعی برای ساختارهای ناتو تلقی می شوند.

دبیرکل ناتو در این رابطه معتقد است که این سازمان باید این تهدید را برای اطمینان از «امنیت راه‌های دریایی» و همچنین ارتباطات بین اروپا با آمریکای شمالی، از بین ببرد و برای این منظور پیمان آتلانتیک شمالی طرحی برای ایجاد انجمن عملیاتی جدیدی دارد که امنیت قابل اطمینانی را در صورت تشدید رویارویی با روسیه در منطقه اقیانوس اطلس، فراهم کند.   

توسعه توان نظامی روسیه برای مقابله با اقدامات ناتو و آمریکاست

این سخنان بعد از آن شنیده می شود که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در نشست خود با مقامات وزارت دفاع روسیه، بر جنبه تدافعی بودن دکترین نظامی این کشور تاکید کرد و "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه نیز گزارشی از توسعه ارتش و ناوگان‌های روسیه طی پنج سال گذشته ارائه داد.

از اظهارات سرگئی شایگو چنین برداشت می شود که توسعه نیروهای مسلح روسیه در وهله نخست به تهدیداتی مربوط می شود که از سوی آمریکا و ناتو بوجود آمده است. وی گفت: «از سال 2012 تعداد واحدهای نظامی مستقر شده ناتو در مرزهای غربی روسیه به سه برابر افزایش یافته و تعداد مانورهای نظامی ناتو نیز دو برابر شده است.» وزیر دفاع تاکید کرد که روسیه با دقت هر نوع تلاش برای نقض حریم هوایی یا دریایی این کشور را زیر نظر دارد، کلیه مانورهای نظامی ناتو را با دقت بررسی کرده و تدابیر لازم برای نشان دادن واکنش به هر نوع تهدیدی و برقراری توازن راهبردی در اروپا را اتخاذ خواهد کرد.»

جنگ اطلاعاتی ناتو علیه مسکو 

سرهنگ "یوری نیتکاچیف، کارشناس مسائل نظامی روسیه معتقد است اینکه دبیرکل ناتو اعتراف کرده که نیروهای نظامی-دریایی این سازمان در مقایسه با توانمندی‌های ناوگان نظامی-دریایی روسیه، ضعیف تر شده اند، بخشی از جنگ اطلاعاتی علیه روسیه است تا افزایش بودجه های نظامی کشورهای عضو ناتو را توجیه کند.

این کارشناس اطمینان دارد که توان نظامی جمعی ناتو بسیار بیشتر از روسیه است و اطلاعات منتشره از سوی مراکز تحقیقاتی این مسئله را ثابت می کند. به گفته وی، هرچند این واقعیت اصلا به منزله آن نخواهد بود که در صورت درگیری نظامی احتمالی، ناتو به سادگی توان شکست دادن روسیه را داشته باشد.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، ژنرال نیتکاچیف در عین حال یادآور شده است که بدون تردید ناتو از توان زیردریاییهای روسی و امکانات تخریبی آنها در صورت بروز درگیری احتمالی، بسیار می ترسد.  

کاپیتان "الیگ شودکوف" رئیس اتحادیه سراسری نظامیان حرفه‌ای روسیه نیز به این روزنامه گفته است که بعد از سالها خدمت در زیردریایی های روسیه، می تواند با اطمینان بگوید که ناوگان نظامی-دریایی روسیه قادر به انجام وظایفی در رابطه با نابودی سیستم ارتباطی زیردریایی های دشمن است که باید موجب نگرانی کشورهای عضو ناتو شود. وی یادآور شد که البته در حال حاضر ضرورتی برای استفاده از این امکانات وجود ندارد، برای اینکه دکترین نظامی روسیه، تدافعی است. ولی این به معنای آن نیست که روسیه خود را برای دفع هر نوع تهدید امنیتی آماده نکرده باشد.

پربیننده ترین خبرها