لاریجانی: آمریکا به جای مبارزه با تروریسم با آن بازی می‌کند / تصميم ترامپ علیه قدس شکست خورد

لاریجانی: آمریکا به جای مبارزه با تروریسم با آن بازی می‌کند / تصميم ترامپ علیه قدس شکست خورد
دوشنبه 4 دی 1396 - 19:37

رییس مجلس در پایان سفر سه روزه به پاکستان در جمع خبرنگاران گفت: اکثر جریان‌های تروریستی با کمک آمریکایی‌ها به وجود آمده است.

العالم - ایران / سیاسی

رییس  مجلس شورای اسلامی ایران گفت: تصمیم رییس جمهور آمریکا در قضیه قدس شکست خورد و این اقدام رییس جمهور آمریکا یک اشتباه بزرگ بود.

«
علی لاریجانی» در کنفرانس مطبوعاتی در پایان سفر سه روزه خود به اسلام آباد گفت: خیلی خوشحالم که در پایان سفر به کشور دوست و برادر پاکستان توفیق پیدا کردم که در خدمت اصحاب محترم رسانه باشم. ابتدا هم تولد حضرت عیسی را تبریک عرض می کنم و زاد روز محمد علی جناح بنیانگذار پاکستان را به دولت و مردم این کشور تبریک می گویم.

وی گفت: من در این سفر که در کنفرانسی که از شش کشور متشکل بود درباره مبارزه تروریسم ، موضوع مهمی بود که با همکارامان صحبت کنیم و با روسای پارلمان ها در زمینه های مختلف بحث داشته باشیم.

لاریجانی ابتکار پاکستان برای برگزاری این کنفرانس را ابتکار خوب و سنجیده دانست و گفت: این یک شروع خوبی است برای پیگیری موضوع صلح و امنیت در منطقه که دغدغه همه کشورهای منطقه است، اجلاس بعدی هم قرار شد در تهران برگزار شود و این مسیر که دستاورد خوبی داشت را ادامه بدهیم.

رییس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد ایران به عربستان برای بهبود روابط و واکنش عربستان در این خصوص گفت: پیشنهاد خاصی نبود، ما همیشه برای کشورهای اسلامی ارزش قایل هستیم و معتقد به تقویت روابط برادرانه، استفاده از ظریفت های یکدیگر مانند روابط ما با پاکستان و ترکیه و برای عربستان هم همین را قائل هستیم اما سعودی ها مسیر درست انتخاب نکرد، مردم یمن سال ها زیر بمباران سعودی ها است و مردم یمن فقیر اما با کرامت هستند ، لذا ما این روش ها را غلط می دانیم.

هرگونه اقدام تروریستی را ظلمی علیه مسلمانان می دانیم
وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه موفقیت ایران و ترکیه و روسیه ضد تروریسم و داعش در عراق و سوریه و اینکه آیا ایران درباره همکاری مشترک ایران، ترکیه و روسیه در این کنفرانس پیشنهادی مطرح کرد، گفت: ما به دعوت دولت عراق به دولت عراق کمک کردیم تا بر داعش پیروزی شود و نیروهای عراق توانستند به داعش ضربه بزنند، البته نقش حضرت آیت الله سیستانی برای بسیج مردم علیه تروریسم بسیار مهم بود، مجموع اینها سبب شد تا داعش از عراق اخراج بشود و امروز عراق بدون حضور تروریسم در حال سازندگی است.

در سوریه نیز از ابتدا برداشت ما این بود که یک توطئه در این کشور است برای اینکه با وجود تروریست ها وضع کشورهای اسلامی را برهم بزنند و از ناامنی جدی برخوردار بشوند که این به نفع آمریکا و اسراییل بود، به هر حال دولت سوریه از ایران درخواست کمک کرد.

در اوایل به جز ایران هیچ کشوری به سوریه کمک نکرد، بعدها صحبتی با روسیه انجام شد و روسیه نیز به ائتلاف ایران و سوریه پیوست، البته ماجرای تروریسم در سوریه ختم نشده است، آمریکایی ها در بخش هایی پایگاه زدند و به تروریست ها کمک می کنند، با این حال بخش های زیادی از سوریه از دست تروریست ها آزاد شده است. ما از هرگونه اقدام تروریستی از چهره های مختلفی مخالفیم چه در پاکستان باشد، چه در افغانستان یا سوریه یا عراق باشد و این را ظلمی علیه مسلمانان می دانیم.

شما می دانید که اکثر این جریان های تروریستی با کمک آمریکایی ها به وجود آمد، داعش با کمک آمریکا به وجود آمد، باید این تحلیل روشن وجود داشته باشد که این اقدامات را چرا انجام می دهند چون می خواهند انرژی کشورهای اسلامی را از بین ببرند و این به نفع رژیم صهیونیستی است.

افزایش  45 برابری تولید مواد مخدر در افغانستان از زمان ورود آمریکایی ها به این کشور
لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اینکه آیا درباره داعش پاکستان و ایران راهبرد مشترکی را اتخاذ خواهند کرد، گفت: آن طور که دوستان ما در پاکستان اعلام کردند می گویند ما با جریان های تروریستی در افغانستان مخالف هستیم و توضیح دادند که در داخل پاکستان با تروریست ها به طور سخت و جدی برخورد می کنند.

واقعیت اصلی افغانستان موضوع پیچیده ای است، سال 2001 که آمریکایی ها به افغانستان آمدند گفتند که ما دو تا هدف داریم یکی مبارزه با تروریسم و مبارزه با موادمخدر. حالا بعد از این همه سال می توانید یک ارزیابی داشته باشید که آنان در کدام هدف موفق بودند. مواد مخدر از سال 2001 تا امروز تولید آن 45 برابر شده است. خوب پس چرا مبارزه می کنند این چطور مبارزه ای است که موادمخدر تولید آن افزایش پیدا کرده است.

حدودا 400 لابراتوار در افغانستان وجود دارد که موادمخدر را تبدیل به هروئین می کند چرا ناتو این مواضع را بمباران نمی کند. تروریسم که از همان سال ورود آمریکا به افغانستان تاکنون چقدر گسترش پیدا کرده است و انواع و اقسام آن افزایش پیدا کرده است. آمریکایی ها با تروریسم بازی می کنند.

مبارزه با تروریسم باید مثل مبارزه در عراق و سوریه باشد و این اجلاسی که در پاکستان برگزار شد که هدف آن هم همین بود که کشورهای منطقه راهبردی مشترک را ضد تروریسم اتخاذ کنند و این فکر در حال قوت گرفتن است.

پاکستان کشور دوست و برادر ما است
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار پاکستانی در این زمینه که استفاده از خاک ایران ضد پاکستان از سوی هند، آیا درباره تبعه هندی متهم به جاسوسی بحثی شده است؟ گفت: پاکستان کشور دوست و برادر ما است و هرگز اجازه نمی دهیم که از خاک ایران علیه کشور دوست و برادر ما استفاده شود.

من تعجب می کنم که این مطلب در رسانه های پاکستان به نوع خاصی مطرح می شود و بخش های امنیتی ایران توضیحاتی درباره این موضوع به طرف پاکستانی داده اند و مساله را روشن کرده اند. بیشتر رسانه ها این موضوع را مطرح می کنند و این را مقامات پاکستانی می دانند. این شخص (تبعه هندی) با عنوان یک تاجر وارد ایران شده و در چابهار مشغول فعالیت بوده است. ما اطلاعی از جاسوسی آن نداریم و اگر پاکستان دارد آن را بگیرد و محاکمه کند و این موضوع بین پاکستان و هند است و ربطی به ایران ندارد.

ما نمی دانیم که این چه وضعی داشته است، دوستان پاکستانی ما در رسانه های خود گفتند که این جاسوس بوده است مخصوصا در چابهار، این شخص جاسوسی کجا را انجام دهد. چه جاسوسی ارزشمندی می توانست در چابهار انجام داده باشد. در رسانه های پاکستان گفتند که وی از بندر گوادر جاسوسی می کند مثلا پاکستانی ها چه کاری می خواهند در گوادر انجام بدهند که این تبعه هندی قرار بود از آنجا جاسوسی کند.

پاکستانی ها بندر می سازند که این جاسوسی باارزشی نیست و این موضوع حتی با ماهواره ها هم مشخص است. اینکه یک نفر با عنوان تاجر می آید و یک جا کار می کند و بعضی ها معتقدند که جاسوس است ما اطلاعی نداریم، این به معنای این نیست که ایران سرزمینی هست که به این نوع افراد کمک می کند، آیا شما مطمئن هستید که جاسوسان سازمان سیای آمریکا در پاکستان نیستند. بنابراین این موضوعی نیز که اهمیت داشته باشد.

آمریکایی ها دنبال اختلافات ایجاد کردن بین کشورهای اسلامی هستند
وی در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد ایران برای عربستان به شرط قطع روابط پنهانی ریاض با اسراییل، آیا شواهدی در این خصوص در دست ایران است ، گفت: ما هرگز دوست نداریم که هیچ کشور اسلامی با رژیم صهیونیستی ارتباط سیاسی و اقتصادی داشته باشد و این را به ضرر امت اسلامی می دانیم، ما این را نگفتیم خود وزیر خارجه عربستان می گوید که آنان به دنبال بهبود روابط با اسراییل هستند.

ما این مساله را برای کشور بزرگی مثل عربستان سعودی خیلی بد می دانیم و برای حیثیت خود سعودی ها مضر است. ما امیدواریم اینطوری نباشد و آنان از تصمیم خود بازگردند مثل همه کشورهای اسلامی یکپارچه شوند. قطعا آمریکایی ها دنبال اختلافات ایجاد کردن بین کشورهای اسلامی است.

همین تحرکی که آمریکایی ها در چند وقت اخیر داشتند به دنبال اختلافات بودند ضمنا اموال کشورهای اسلامی را می گیرند و از طریق فروش سلاح به کشورهای اسلامی، پول آنها را می گیرد. اما درباره موضوع قدس ، ترامپ شکست خورده است. حرفی که زد درباره سفارت آمریکا برای انتقال به بیت المقدس حرف ناشیانه بود که سبب متحدتر شدن کشورهای اسلامی شد.

کشورهای غیراسلامی نیز تقبیح کردند. شما نتیجه رای گیری در سازمان ملل را مشاهده کرده اید. لذا بعد از این شکست آمریکایی ها دچار دستپاچگی شدند و یک ماجرای دیگر درست کردند و چند آهن پاره جمع کردن و مدعی شدند که این لاشه موشکی است که ایران آن را به یمنی ها داده است.

لاریجانی افزود: آنان می خواستند با این کار اذهان را از مساله قدس منحرف کنند، با این حال این یک دروغ بود، ما موشکی ندادیم به یمنی ها، یمنی ها در مقابل رفتار عربستان، مردم و ارتش یمن هم در حال مبارزه می کند و ارتش این کشور موشک اسکاد B و C داشت و اگر ارتشی موشک داشته باشد این عیب نیست. بنابراین من فکر می کنم که درباره قدس ترامپ دچار اشتباه بزرگی شد.


وی در مورد ارزیابی ایران درباره دور بعدی نشست و ارزیابی درباره همکاری بلندمدت و اینکه آیا شاهد ائتلاف جدیدی در منطقه هستیم، گفت: این شروع خوبی بود که کشورهای منطقه دور هم جمع بشوند و درباره موضوعات مهم از جمله تروریسم و همکاری های اقتصادی گفتگو کنند.

در این کنفرانس بحث این بود که دو کمیته امنیتی و اقتصادی نیز تشکیل شود. یک فهم مشترک در منطقه به وجود آمده است که با همکاری هم می توانیم بر معضل تروریسم در منطقه پیروز شویم و این فکر درستی است که مورد پشتیبانی قرار خواهد گرفت و امیدواریم در آینده بیشتر بتوانیم روی آن کار کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اینکه با وجود روابط تیره آمریکا و ایران، آیا ایران حضور ناتو و آمریکا را در افغانستان برای خود و منطقه خطر می داند اگر خطر می داند پس خواسته ایران چیست؟ گفت: این کنفرانس نیز هدف آن همین بود که همسایگان افغانستان و دیگر کشورهای منطقه با کمک یکدیگر مشکلات و معضل تروریسم را در منطقه کمتر کنند.

این گفتگو در این زمینه همیشه می تواند مفید باشد. البته در مقابل این آمریکا نیز سنگ اندازی خواهد کرد چون در پشت صحنه با تروریست ها همکاری می کند. بعید می دانم در کوتاه مدت این مساله حل شود. این گفتگوها باید در مرحله عمل از یک پختگی برخوردار شود تا بتواند بر مشکلات پیش توفیق پیدا کند.

علی لاریجانی درباره طرح گاز ایران و پاکستان و بهبود روابط بانکی میان دو کشور گفت: با آقای نخست وزیر و مسوولان دو پارلمان صحبت های خوبی در این زمینه داشتیم. زمینه ها خوبی برای حل مسایل به وجود آمده است و هر چه زود حل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه برنامه ایران برای همکاری بنادر چابهار گوادر چیست و آیا حضور وزیر پاکستانی در افتتاح بندر شهید بهشتی می تواند حامل پیامی برای پاکستان باشد؟ گفت: ما یک بنای همکاری در همه ابعاد از جمله در بندر چابهار و گوادر را مطرح کردیم، رییس جمهوری ایران نیز مطرح کردند، پیشنهاد قرارداد خواهرخواندگی بین این بنادر نیز مطرح شده است. اگر راه های مواصلاتی بین این دو بندر را به وجود آوریم که هم مورد درخواست دو کشور است، از این دو ظرفیت می توان برای آبادانی ایران و پاکستان استفاده کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر در این باره که چه اقداماتی می توان برای تقویت فضای اعتماد میان ایران و پاکستان، تقویت مرزها باید انجام شود با توجه به اینکه در زمان های گذشته روابط دو کشور فراز و نشیب داشت و ایران خیلی به هند نزدیک است، گفت: ما همیشه برای پاکستان به عنوان کشور مهم در منطقه که کشور مسلمان و همسایه ما است ارزش بسیاری قایل هستیم و همیشه در دوره های قبل هم روابط با پاکستان روابط نسبتا خوبی بوده است.

در تمام زمینه ها روابط نزدیکی داشتیم. خداوند دو کشور را همسایه یکدیگر خلق کرده است که مزیت آن این است که ما از یکدیگر استفاده کنیم و روابط دو کشور روبه گسترش هم است. البته ما با هند روابط دوستانه داریم. هر کدام سر جای خودش و هر کدام اندازه خود آن مطرح است. فرمانده ارتش پاکستان نیز که اخیرا به ایران سفر کرده بود سفر خوبی بود، همکاری های خوبی در ابعاد مختلف میان دو کشور آغاز شده است و فکر می کنم در آینده تقویت شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در زمینه مسایل روبروی امت اسلامی و چالش های فلسطین و کشمیر، روابط عربستان با آمریکا، رویکرد هند در خصوص مناقشه کشمیر، آیا عدم اتحاد میان ملل اسلامی به خاطر اختلافات ایران و عربستان است؟ گفت: اگر ما با هند روابط داریم این دلیل بر این نیست که با پاکستان روابط دوستانه و برادرانه نداریم. پاکستانی ها هم با آمریکایی ها روابط دارند ، این تصور برای ما ایجاد نمی شود که پاکستان با ما روابط برادرانه ندارد.

ما به هیچ وجه به دنبال رقابت با کشوری نیستیم، این هم از داستان هایی است که آمریکایی ها ایجاد می کنند و هراس ایجاد می کنند که اموال کشورهای اسلامی را به دست بگیرند. ما خدا را شکر می کنیم که اگر عربستان که کشور اسلامی است رفتار خوبی بین امت اسلامی داشته باشد. این آرزوی ما است، ما می گوییم به یمن حمله نکیند به مردم آن رحم کنید و این مواضع در حمایت صهیونیست ها به ضرر خود سعودی ها است، ما دشمنی نداریم با عربستان آنها از این حرف ها می زنند اما اشتباه می کنند.

ما معتقدیم تحریک آمریکایی ها و صهیونیست ها است، تحریک کردند که یک کنفرانس در ریاض برگزار کردند چهارصد میلیارد دلار از عربستان گرفتند یک مقدار از امارات و مقداری از دیگر کشورها گرفتند و یک 500 میلیارد دلاری از منطقه خلیج فارس جمع کردند. اگر هراس ایجاد نکنند در نتیجه کشورها به دنبال خرید سلاح نمی روند بلکه کشورهای خود را آباد می کنند

خبرگزاري صداوسيما

پربیننده ترین خبرها