دیلی‌میل: ریاض 17 تبعه خارجی را دستگیر کرده و شکنجه می‌دهد

دیلی‌میل: ریاض 17 تبعه خارجی را دستگیر کرده و شکنجه می‌دهد
پنج‌شنبه 7 دی 1396 - 12:23

یک روزنامه انگلیسی به نقل از برخی منابع آگاه گزارش کرد که 17 تبعه خارجی از جمله 8 تبعه آمریکایی در میان تاجران میلیاردی هستند که به دستور ولیعهد عربستان دستگیر شده‌اند و شکنجه می‌شوند.

العالم _ عربستان سعودی

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» تصریح کرد که مقامات سعودی بعنوان بخشی از اقدامات اخیر خود در دستگیری تاجران میلیاردر سعودی، 17 تبعه آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی را نیز دستگیر کرده‌اند.

طبق این گزارش، این افراد شامل 8 شهرند آمریکایی، 6 تبعه انگلیسی و سه فرانسوی می‌شوند که در جریان طرح «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان مبنی بر دستگیری تاجران میلیاردر این کشور دستگیر شدند.

محمد بن سلمان مدعی است که هدف این دستگیری‌ها پایان دادن به فساد است اما بسیاری معتقدند که وی برای استحکام قدرت خود، تاجران میلیاردر عربستان را دستگیر کرده است.

در میان آنهایی که هدف این طرح ولیعهد عربستان قرار گرفته‌اند می‌توان به شاهزاده «الولید بن طلال» یکی از ثروتمندترین مرد جهان اشاره کرد که سهام‌های زیادی در شرکت‌های معروف «اوبر»، «توییتر» و «سیتی گروپ» دارد.

این منابع اینگونه گفته‌اند که برخی از این اتباع غربی که به دستور ولیعهد عربستان دستگیر شده‌اند، مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

یکی از این منابع اینگونه درباره این اتباع خارجی دستگیر شده گفت: «آنها این اتباع خارجی را کتک می‌زنند، مورد شکنجه قرار می‌دهند، به آنها توهین می‌کنند. آنها می‌خواهند این افراد را وادار به اعتراف کنند».

این منبع که از افکار محمد بن سلمان آگاهی دارد، گفت که این افراد در میان آنهایی هستند که در هتل «ریتز کارلتون» در «ریاض» که یک هتل پنج ستاره است و به لوکس‌ترین زندان جهان تبدیل شده است، نگه داشته شده‌اند.

منابع آگاه می‌گویند که تمامی این اتباع خارجی با مجوز کاری در عربستان به سر می‌بردند و ظاهراً برای مدت طولانی بود که به عربستان مهاجرت کرده بودند و یک تاجر معمولی نبودند که برای کار به این کشور عزیمت کرده باشند.

روزنامه انگلیسی دیلی میل به طور مستقل این ادعاهای منابع آگاه را تأیید نکرده است.

سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن اعلام کرد که دادستان عمومی کشورش از قوانین و ضوابط مربوطه در خصوص این دستگیری‌ها تبعیت می‌کند و حاضر نشد توضیحات بیشتری در این خصوص این دستگیری‌ها و هویت آنها فاش کند. 

بر اساس این گزارش، در شرایط معمول، اتباع خارجی دستگیر شده حق برقراری تماس با سفارتخانه‌های کشور خود را دارند تا از آنها تقاضای کمک کنند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفته است: «وقتی ما از دستگیری یک شهروند آمریکایی مطلع می‌شویم، خیلی سریع برای ملاقات با وی اقدام می‌کنیم. به واسطه ملاحظات حریم خصوصی، ما اظهارنظر بیشتری نمی‌کنیم».

وزارت خارجه انگلیس گفت که هیچ شهروند انگلیسی در ریاض برای کمک تماس برقرار نکرده است و وزارت خارجه فرانسه نیز حاضر به ارائه توضیح نشد.

دیلی میل اینگونه توضیح داد، اگر این اتباع خارجی از طریق خانواده یا نمایندگان قانونی خود با سفارتخانه‌هایشان تماس برقرار نکرده بودند، احتمال این وجود داشت که آمریکا، انگلیس و فرانسه بگویند که از دستگیری اتباع خود اطلاعی ندارند اما ماهیت نمایشی اقدامات محمد بن سلمان، این فرضیه را بعید می‌کند که همپیمانان کلیدی عربستان از دستگیری اتباع خود توسط ریاض ناآگاه باشند.

دیلی میل فاش کرد که علیرغم وضعیت پنج ستاره بودن زندان ریاض، زندانیان وضعیت خواب نه چندان مساعدی دارند و برخی از شاهزادگان و مقامات دستگیر شده مورد شکنجه قرار می‌گیرند و در حین بازجویی‌های روزانه مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

فارس

پربیننده ترین خبرها