روزنامه ایتالیایی: عربستان غیرنظامیان یمنی را با بمب های ساخت ایتالیا می کشد

روزنامه ایتالیایی: عربستان غیرنظامیان یمنی را با بمب های ساخت ایتالیا می کشد
شنبه 9 دی 1396 - 14:45

مطبوعات ایتالیا از جمله روزنامه لارپوبلیکا امروز (شنبه) با بازتاب دادن گزارشی از روزنامه آمریکایی 'نیویورک تایمز' درباره فروش تسلیحات ایتالیایی به عربستان سعودی نوشتند: ریاض در یمن از بمب های ساخت ایتالیا برای کشتن غیر نظامیان استفاده می کند.

العالم - آسیا

روزنامه 'لارپوبلیکا' در این باره نوشت: بمب های ساخت ایتالیا توسط عربستان سعودی در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفته و به فاجعه غیر نظامیان و نابودی در این کشور منجر شده است. در ویدیویی که در تارنمای نیویورک تایمز منتشر شده است، مسیر تجارت سلاح هایی که در خاورمیانه استفاده می شوند، نشان داده می شود که خود تایید شکایاتی است که دو سال پیش توسط انجمن های صلح طلب می شد. 

این روزنامه افزود: شواهدی دال بر استفاده از بمب ها، نه فقط علیه حوثی های شیعی بلکه علیه غیر نظامیان یمنی، بویژه یک خانواده 6 نفری که توسط یک بمب نابود شد. 

به گزارش ایرنا، روزنامه ایتالیایی به نوشته لارپوبلیکا 'منابع وزارت امور خارجه ایتالیا در این باره اعلام کرده اند که ایتالیا بدقت به حقوق ملی و حقوق بین المللی در رابطه با صادرات اسلحه احترام می گذارد و خود را با تصمیمات اتخاذ شده در زمینه سازمان ملل و اتحادیه اروپا سازگار می کند . عربستان سعودی تحت هیچ تحریم و یا تدابیر محدود کننده بین المللی و اروپایی نیست. آنچه نیویورک تایمز منتشر کرده به رویدادی شناخته شده مربوط است که در باره آن دولت ایتالیا بارها در پارلمان توضیحات را داده است'. 

لارپوبلکیا افزود: نیویورک تایمز یادآور می شود که ایتالیا تنها کشوری نیست که به عربستان سلاح صادر می کند و براساس تحقیقات انجام شده، در سال 2017 افزایشی چشمگیر در صادرات اسلحه به عربستان صورت گرفته است. در ویدیوی منتشر شده توسط نیویورک تایمز، تصاویر سفر رسمی 'ترزا می' نخست وزیر بریتانیا و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ریاض دیده می شود. همچنین تصاویر 'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر ایتالیا به همراه 'روبرتا پینوتی' وزیر دفاع این کشور برای تاکید براینکه چگونه روابط خوب میان دو کشور به منافع تجاری مربوط به سلاح نیز کمک می کند، نشان داده می شود. 

این روزنامه نوشت: ' سلاح های تولید شده در ایتالیا توسط شرکت المانی Rwm، از فرودگاه کالیاری در جزیره ساردنیا در غرب ایتالیا به سوی عربستان صادر شدند . از سال 2015 تا 2017 ایتالیا سلاح، بمب و مهمات به ارزش 40 میلیون یورو به عربستان سعودی فروخته است. 

' سناتور روبرتو کوتی از جنبش 5 ستاره نیز ایتالیا در یادداشتی اعلام کرد: پس از ماه ها همکاری تنگاتنگ با نیویورک تایمز و ارائه ویدیو، تصاویر و اسناد، این بازجویی آغاز شد. شواهد سنگین دال بر مسئولیت دولت ایتالیا بسیار واضح است. دولتی که به صدور مجوز برای صادرات بمب به عربستان، با وجود شکایات انجام شده و پس از 6 بار استیضاح پارلمانی، ادامه می دهد'. 

این روزنامه در پایان نوشت: در ماه سپتامبر (شهریور) گذشته پارلمان ایتالیا نظریه مربوط به تحریم فروش بمب به عربستان را رد کرد. بدین ترتیب عربستان سعودی با مشارکت غیر مستقیم ایتالیا، بدون مجوز بین المللی در جنگ (یمن) حضور دارد.

پربیننده ترین خبرها