قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری:

۳۲ هزار پلاک در پایتخت روی گسل یا در حریم آن قرار دارد

۳۲ هزار پلاک در پایتخت روی گسل یا در حریم آن قرار دارد
شنبه 9 دی 1396 - 18:39

قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران: ۳۲ هزار پلاک در پایتخت روی گسل یا در حریم آن قرار دارد.

العالم-ایران/علمی

تورج فرهادی با اشاره به اینکه گسل های تهران و حریم آن ها توسط ستاد بحران و مرکز مطالعات ژئوتکنیک مشخص و به معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اعلام شده است، اظهار کرد: تمامی این موارد روی سامانه شهرسازی معاونت پیاده سازی شده است به این معنی که در هر یک از مناطق اگر شهروندان تقاضای ساخت یک پارسل یا پلاک ثبتی را داشته باشند، مشخص است که این پلاک روی گسل یا در حریم آن قرار دارد یا نه.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در پایتخت حدود ۳۲ هزار پلاک در حریم یا روی گسل قرار دارند، گفت: تمامی موارد مربوط به گسل ها و حریم آن ها روی سامانه شهرسازی کاملاً مشخص و بارگذاری شده است و در دستور نقشه هایی که برای مردم صادر می شود، معلوم است که وضعیت ملک از حیث گسل به چه صورت است.

قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد: همچنین، شهروندان با ورود به سامانه طرح تفصیلی می توانند از وضعیت ملک خود از حیث قرار داشتن روی گسل یا در حریم آن مطلع شوند.

ممنوعیت احداث ساختمان های بسیار با اهمیت روی گسل  و حریم آن

فرهادی در ادامه با بیان اینکه در ویرایش آئین نامه ۲۸۰۰ و مبحث ششم مقررات ملی ساختمان مجموعه ای از ضوابط و مقررات برای ساخت املاکی که روی گسل قرار دارند تبیین شده است، گفت: با توجه به حساسیت موضوع قرار شده بود برای این حرایم ضوابط خاص دیگری غیر از آئین نامه های موجود در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته ضوابطی از سوی سازمان مدیریت بحران تدوین شده بود، تصریح کرد: البته ضوابط پیشنهادی به دلایلی مورد قبول سیستم قرار نگرفت. در حال حاضر هم مرکز تحقیقات ساختمان وابسته به وزارت راه و شهرسازی ضوابط خاص طراحی ساختمان روی گسل ها و حریم آن ها را تدوین می کند اگرچه این ضوابط هنوز ابلاغ نشده است.

قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: ضمن اینکه طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی، احداث ساختمان های با اهمیت بسیار بالا مانند مدارس، ساختمان های مخابرات و خدمات و تاسیسات شهری که در مبحث ششم در آن تاکید شده است، روی گسل ها یا در حریم آن ها ممنوع اعلام شد.

ضرورت خروج کارخانه های شیمیایی از حریم گسل ها طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی

فرهادی با اشاره به وجود ساختمان های خطرزا مانند انبارها و کارخانجات شیمیایی روی گسل ها عنوان کرد: در صورت وقوع زلزله تخریب این ساختمان ها موجب آسیب به محیط اطراف می شوند. به همین دلیل طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی این نوع از کارخانه ها باید از حریم گسل خارج شوند.

وی در پایان ممنوعیت بلندمرتبه سازی در حریم گسل ها را از دیگر موارد مورد اشاره در مصوبه معرفی کرد و افزود: معاونت شهرسازی طبق بخشنامه ای در سال ۹۶ تمامی موارد ممنوعه را اعلام کرد. همچنین، منتظریم تا از سوی وزارت راه و شهرسازی مقررات و ضوابط جدید برای ساخت و ساز در حریم گسل ها تدوین شود.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها