وقتی شاه سعودی اعراب را غافلگیر می کند

وقتی شاه سعودی اعراب را غافلگیر می کند
دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 - 05:07

درحاليکه اعضاي شوراي همکاري گرفتار مشکلات بسياري از جمله اختلافات مرزي هستند، قرار است شاه سعودي در نشست امروز طرحي را براي الحاق بحرين به عربستان اعلام کند .. طرحي که بحرانها و اختلافات جديدي را در آينده نزديک براي اين کشورها به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه القدس العربی در سرمقاله خود با اشاره به بررسی موضوع الحاق بحرین به عربستان در نشست امروز شورای همکاری، نوشت: نشست مشورتی سران شورای همکاری که صبح امروز در ریاض پایتخت عربستان برگزار می شود، با همه دیدارهای قبلی متفاوت است .. این یک نشست عادی و برای عکس گرفتن و تعارف بایکدیگر نیست.

این روزنامه می افزاید: خبرهایی که پیش از آغاز این جلسه درز کرده، بیانگر آن است که امکان دارد امروز اتحاد سیاسی عربستان سعودی و بحرین اعلام شود، امری که موجب الحاق دو کشور بعنوان یک رژیم واحد خواهد شد.

القدس العربی تأکید کرد: شاه سعودی تا کنون 2 بار سران شورای همکاری را غافلگیر کرده است: نخستین بار هنگامی بود که خواستار پیوستن اردن و مغرب به شورای همکاری بعنوان دو کشور پادشاهی شد. این پیشنهاد واکنشی به انقلابهای عربی و به هدف ایجاد باشگاه کشورهای پادشاهی برای مقابل با این انقلابها و دمکراسی بود. دومین بار نیز شاه سعودی با درخواست تحول شورای همکاری از مرحله همکاری به مرحله اتحادیه، اعضای شورای همکاری را غافلگیر کرد.

القدس العربی ادامه داد: نخستین پیشنهاد برای پیوستن اردن و مغرب به شورای همکاری موفقیت آمیز نبود، و با اعتراض برخی کشورهای عضو این شورا همراه شد. شاهزادگان نزدیک به حلقه حکومتی آل سعود نیز از این پیشنهاد استقبال نکردند. سرانجام اعضای شورای همکاری تلاش کردند برای جبران این موضوع، این دو کشور را با کمک مالی تا حد 5 میلیارد دلار راضی کنند.

ولی بار دوم مخالفت اعضای شورای همکاری با پیشنهاد شاه سعودی "مؤدبانه" بود. در همین راستا عمان از طریق "یوسف بن علوی" وزیر خارجه خود درخواست کرد جوانب این طرح بررسی شده، و نتایج آن به سران این شورا اعلام شود. امارات این پیشنهاد شاه سعودی را مشروط دانست و کویت نیز ترجیح داد دراینباره سکوت کند.

القدس العربی خاطرنشان کرد: انضمام دو کشور عربی موضوع خوبی است و بدون شک باید آن را تشویق کرد، به شرط آنکه پیش از هر چیز با رضایت مردم دو کشور صورت گیرد.. باید برای این منظور از مردم همه پرسی کرد، زیرا اگر این انضمام با زور انجام شود، موجب بروز مشکلات بسیاری در آینده خواهد شد.

عربستان سعودی یک سال و چهار ماه قبل برای جلوگیری از سقوط آل خلیفه بیش از هزار نظامی به بحرین اعزام کرد .. آل سعود احساس کرد که آل خلیفه در بحرین در معرض سقوط قرار دارد، به همین دلیل برای حمایت از آل خلیفه پیشنهاد کرد که این اتحاد ایجاد شود.

القدس العربی تأکید کرد: مسأله مهمتر آن است که عربستان سعودی نگران انتقال اعتراضها برای درخواست اصلاحات ریشه ای و برابری و شفافیت و مشروطه سلطنتی است.

جمعیت وفاق ملی بحرین که بزرگترین گروه مخالفان در این کشور است، با وجود نیروهای سعودی در بحرین و همچنین پیشنهاد الحاق این کشور به عربستان سعودی مخالفت کرد. وفاق تأکید کرد که هرگونه اتحاد بین دو کشور باید با موافقت مردم انجام شود.

القدس العربی خاطرنشان کرد: خاندان حاکم در بحرین و بویژه "خلیفه بن سلمان آل خلیفه" نخست وزیر با طرح عربستان سعودی برای خروج از بحران کنونی موافقند. آنها با وجود مخالفت گسترده مردم بحرین، خواستار حمایت سعودی هستند. امری که موجب شدت گرفتن اعتراضهای مردمی می شود.  

القدس العربی در پایان تأکید کرد: شورای همکاری با مجموعه ای از مشکلات و از جمله آنها اختلافات مرزی برخی اعضا مواجه است، بنابراین نیازی به این ندارد که اختلافات جدیدی مانند الحاق بحرین به عربستان به این شورا اضافه شود .. چراکه این طرح حتی اگر موجب جنگ نشود، موجب ایجاد نوعی بحران و بی ثباتی در منطقه خواهد شد.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها