روسیه: مسکو به استقرار موشک های آمریکایی در ژاپن پاسخ می دهد

روسیه: مسکو به استقرار موشک های آمریکایی در ژاپن پاسخ می دهد
شنبه 9 دی 1396 - 21:52

 مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه اعلام کرد: آمریکا در ژاپن سامانه پدافند موشکی مستقر کرده که می تواند برای پرتاب موشک های کوتاه و میانبرد هم بکارگرفته شود و روسیه به آن پاسخ می دهد.

العالم-اروپا

سرگئی ریابکوف روز شنبه با انتشار بیانیه ای گفت: وزارت خارجه ژاپن اعلام کرده است که سامانه پدافند موشکی در این کشور مستقر می شود و از قلمرو ژاپن هدایت خواهد شد و هیچ تهدیدی برای روسیه و سایر کشورهای همسایه در برنخواهد داشت.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در بیانیه خود که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شده است، افزود: اما بدیهی است که ژاپن از مدتها پیش وارد بخش آسیایی سامانه پدافند موشکی جهانی آمریکا شده است. 

وی ادامه داد: موافقت نامه همکاری آمریکا و ژاپن در عرصه پدافند موشکی در سال 2006 امضا شده است. مطابق این توافقنامه دو کشور سامانه موشکی نسل جدید طراحی می کنند.

سرگئی ریابکوف در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد: سامانه های پدافند موشکی که در ژاپن مستقر شده آمریکایی است. این سامانه ها می تواند موشک های رهگیر و نیز موشک های بالدار کوتاه و میانبرد پرتاب کنند.

وی افزود: آمریکا این سامانه را در پایگاه های خود در رومانی و لهستان مستقر می کند که در نزدیکی مرزهای غربی روسیه قرار دارد که نقض قرارداد کاهش موشک های کوتاه و میانبرد مورخه 1987 است که استقرار چنین موشک هایی در خشکی را منع کرده است.

ریابکوف در پایان بیانیه گفت: سامانه های موشکی مشابه در نزدیکی مرزهای شرقی روسیه مستقر می شود و وضعیتی را برای ما بوجود می آورد که در برنامه ریزی های نظامی مورد توجه قرار می دهیم. از شرکای ژاپنی نیز می خواهیم ارزیابی کنند که آیا شرکت در نقض قرارداد کاهش موشک های کوتاه و میانبرد به نفع آنها خواهد بود؟ 

قرارداد کاهش تسلیحات موشکی کوتاه و میان برد در سال 1987 بین شوروی و آمریکا امضا شد و براساس آن موشک های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و 500 کیلومتر و کوتاه برد از 500 تا یک هزار کیلومتر باید نابود شوند.

این قرارداد تا سال 1991 که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید اجرا می شد و بازرسی ها در چارچوب آن هم تا سال 2001 ادامه داشت. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها