اردوغان: آمریکا همچنان به تسلیح کردها ادامه می‌دهد

اردوغان: آمریکا همچنان به تسلیح کردها ادامه می‌دهد
شنبه 9 دی 1396 - 22:21

رئیس جمهوری ترکیه ضمن انتقاد از کمک تسلیحاتی آمریکا به شبه نظامیان کُرد گفت که آنکارا همان کاری را که با داعش در سوریه کرد با عناصر وابسته به حزب «اتحاد دموکراتیک» نیز خواهد کرد.

العالم-ترکیه

رئیس جمهور ترکیه حزب کردی «اتحاد دموکراتیک(سوریه)» را به انجام عملیات نظامی علیه آن تهدید کرد.

«رجب طیب اردوغان» عصر امروز (شنبه) طی سخنرانی خود در کنگره ملی حزب عدالت و توسعه در استان قستمونی گفت که کشورش آنچه را که علیه داعش در سوریه به کار گرفت، علیه گروهک «اتحاد دموکراتیک» (پ‌.ی‌.د) انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه ترکیه حتما امنیت را در مرزهای جنوبی خود با سوریه برقرار خواهد کرد، گفت: «هنگامی که شهرهای "عفرین" و "منبج" (در استان حلب) را از تروریست‌های پ‌.ی‌.د پاکسازی کردیم، صاحبان واقعی آن‌ها به خانه و کاشانه خود باز خواهند گشت».

شبه نظامیان کُرد حزب اتحاد دموکراتیک دو شهر مذکور را در جریان تحرکات خود برای رسیدن به غرب سوریه از گروه تروریستی داعش پس گرفتند.

به گزارش شبکه «تی‌آر‌تی»، رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که کشورش به دنبال تأمین امنیت مرزهای مشترک خود با سوریه از «تل‌أبیض» واقع در استان «الرقه و «رأس العین» واقع در استان «الحسکه» است، چرا که این منطقه مرزی تهدیدی علیه ترکیه به شمار می‌رود.

اردوغان به تسلیح شبه نظامیان کُرد سوریه از سوی آمریکا نیز اشاره کرد و گفت که به رغم وعده‌ آمریکا به عدم تسلیح حزب اتحاد دموکراتیک، 4 هزار کامیون حامل سلاح و مهمات و نفربر به دست این حزب رسیده است.

وی ادامه داد: «طرف آمریکایی نه تنها به توزیع این سلاح‌ها در امتداد مرزهای ترکیه با سوریه اکتفا نکرد، بلکه بودجه‌ای را برای سال آتی در همین راستا تخصیص داد».

رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از این اقدام آمریکا گفت: «چه می‌توانیم انجام دهیم موقعی که این کشور (اشاره به آمریکا) نمی‌خواهد با ما کار کند؟ آمریکا به منافع خود واقف است ولی همه در منطقه باید این واقعیت را بدانند که ما این گروهک تروریستی پ.‌ی.د را به هر نحوی در آینده‌ای نه چندان دور، از بین خواهیم برد».

اردوغان از تمایل کشورش برای همکاری با آمریکا خبر داد و گفت که آنکارا همانگونه که با روسیه و ایران در سوریه همکاری می‌کند به دنبال همکاری با آمریکاست، ولی مشکل این است که میزان رغبت این کشور در همکاری با آنکارا معلوم نیست.

حزب کُردی اتحاد دموکراتیک سوریه از سال 2003 به ریاست «صالح مسلم» در شمال سوریه اعلام موجودیت کرد و هم‌اکنون شاخه نظامی آن «یگان‌های مدافع خلق» و نیروهای دموکراتیک سوریه شمال شرق سوریه را تحت تصرف خود دارد.

ترکیه این حزب را شاخه سوری گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند و خواهان مقابله با قدرت گیری آن در شمال سوریه است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها