رئیس جمهور در جلسه روسای کمیسیون های تخصصی مجلس:

نقد و اعتراض فرصت است نه تهدید/ ملت پاسخ قانون شکنان را می دهد

نقد و اعتراض فرصت است نه تهدید/ ملت پاسخ قانون شکنان را می دهد
دوشنبه 11 دی 1396 - 14:09

رییس جمهور ، همدلی و همراهی بیش از پیش همه قوا برای رفع مشکلات مردم را ضروری خواند و با بیان این که نقد و اعتراض مردم فرصت است نه تهدید، خاطرنشان کرد که ملت خود پاسخ قانون شکنان و آشوبگران را می دهند.

العالم- ایران/ سیاسی 

حجت الاسلام والمسلمین  حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه‌ای با روسای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان ضرورت تداوم جلسات مشترک با روسای کمیسیون های مجلس و اهمیت این نشست ها در هماهنگی نزدیکتر میان دولت و مجلس ، به موضوع حوادث چند روز گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: طی چند ماه گذشته ما یک انتخابات بسیار شکوهمند و شاید رقابتی‌ترین انتخابات را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم.

روحانی افزود: حضور و مشارکت گسترده مردم در سراسر کشور در این انتخابات که حتی با  یک مسأله امنیتی و یا نزاع و برخوردی میان مردم مواجه نبود، بسیار چشمگیر بود و گروههای حاضر در جامعه هر کدام نظر خودشان را می‌گفتند. این روند و برگزاری یک انتخابات عظیم و پرشکوه و با حضور گسترده مردم ،  پیروزی بزرگی برای ملت و انقلاب و کشور بعد از حدود 39 سال بود.

رییس جمهور با بیان برخی توطئه ها که در ذهن بعضی دشمنان بویژه در مساله  بروز اختلاف میان نیروها وجود داشت ، گفت: بعد از انتخابات، یک انتظارات و هوس‌هایی یا یک تفکراتی در ذهن دشمنان ما بود که شرایط اینگونه و یا آنگونه خواهد شد و اختلاف ایجاد می شود اما شما دیدید یک مراسم بسیار خوب و شکوهمند برای تنفیذ و مراسم بسیار شکوهمند و بی سابقه نیز برای تحلیف شکل گرفت که در آن هیات هایی از 110 کشور جهان شرکت داشتند که در برخی از این هیات  ها سه تا 4 وزیر نیز حضور داشتند.

 روحانی اظهارداشت: بعضی ها از اینها فکر می کردند روابط سه قوه ، روابطی گسسته، با فاصله و اختلاف می‌شود اما بحمدالله این روابط حتی در مقایسه با دولت یازدهم بهتر و نزدیک‌تر شد که در رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرا تبلور یافت. آن جلسه رای اعتماد بسیار شکوهمند و کم‌نظیر بود. مجلس حرف خودش را با کمال احترام ، رعایت قانون و  بهتر از هر زمان دیگر زد . تحمل اینها و دیدن این میزان از وحدت و اتحاد ، برای مخالفین و دشمنان نظام آسان نبود.

رییس جمهور با بیان اینکه وحدت و اتحاد نزدیک بین نیروهای مسلح و دولت  و در مرحله بعد نیز موفقیت و پیروزی سیاسی بزرگ ملت ایران در دنیا، خوشایند دشمنان ما نبود، تصریح کرد: آمریکایی‌ها کمر بستند که برجام را از بین ببرند، با ملت ما مبارزه کنند و تحریم ایجاد کنند اما دنیا در برابر آمریکا ایستاد و در اولین گام شکست بزرگی خوردند.

 روحانی با بیان اینکه البته موضوع برجام فراز و نشیب دارد، گفت: طبیعی و معلوم است موضوعی که یک طرف ما، قدرت‌های بزرگ هستند، مخصوصاً یکی از آن کشورها آمریکاست که با ما دشمنی دارد، فراز و نشیب داشته باشد. به هر حال آمریکا شکست بزرگی در برابر متحدینش و حتی اروپا متحمل شد. فقط یکی دو کشور و یک رژیم منفور غاصب از آمریکا حمایت کردند و همه دنیا در برابر این کشور ایستاد. این یک پیروزی بزرگ و عظیم و بین‌المللی برای همه ما بود و دنیا هم این پیروزی را دید.

رییس جمهور اظهار داشت: مساله بعدی موفقیتی بود که برای ثبات و امنیت منطقه و برای از بین بردن تروریسم به دست آوردیم. هیچ‌کس تردید ندارد که ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه،نقش مهم و اساسی داشته است. امروز هم برای صلح، آینده سوریه، ثبات بیشتر عراق، ثبات بیشتر در لبنان و برای دفاع از مظلومین، همه جا ایران نقش مثبت دارد.

 روحانی با بیان اینکه مجموعه اینها برای دشمنان ایران سخت بود، تصریح کرد: می‌گفتند که شاید همه اینها هست، ‌ولی کشور از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دچار شکست می‌شود. شما نمایندگان و روسای کمیسیون‌های مجلس مطلع هستید، شرایط ما از شرایط متوسط دنیا بهتر است. چرا نباید بگوییم؛ وضع اقتصادی ما از وضع اقتصادی متوسط دنیا بهتر است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امسال رشد اقتصادی ما در 6 ماهه اول، 6 درصد است. تمام کشورها به طور متوسط رشد اقتصادی‌شان 2 الی 3 درصد است. رشد اقتصادی ما از متوسط دنیا بهتر است و ما پیش رفتیم. ما 700 هزار شغل درست کردیم. نتیجه در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، گواه یک کار عظیم است؛ 700 هزار شغل درست کردن، مگر کار کمی است؟

 روحانی ادامه داد: چند تا کشور می‌توانند در سال 700 هزار شغل درست کنند؟ تعداد انگشت‌شماری هستند. اما ما این کار را کردیم. کشوری هستیم که حقوق ثابت کارگر، کارمند و مستمری‌بگیر ما از تورم سالانه بالاتر است. یعنی هر سال افزایش حقوقی که داریم، با تورم سال یا معادل است یا بالاتر است. این کار بسیار عظیم و بزرگی است.

رییس جمهور گفت: دهک‌های بسیار پایین و مستضعف ما که مستمری آنها امسال، یعنی در 96 نسبت به سال 95 به طور متوسط بیش از سه برابر شده است. کجا داریم؟ در کدام کشور که اقشار سطح پایین جامعه آن 8 الی 10 میلیون نفر است، مستمری این افراد در طول یکسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط بالای 3 برابر شده است. ما کار عظیمی کردیم.

 روحانی اضافه کرد: وضع روستاهای ما از لحاظ برق، آب، گاز و بهداشت را با 5 الی 10 سال پیش مقایسه کنید تا ببینید که تحول بسیار بزرگی رخ داده است. در کشاورزی، یک رشد کم‌سابقه‌ای داشتیم. در تولید گندم، دانه های روغنی، شکر و سایر محصولات پیشرفت کردیم. پیشرفت قابل ملاحظه ای هم داشتیم.

رییس جمهور اظهار داشت: خودکفایی در تولید گندم، گازوئیل و صادرات گازوئیل داریم و به سمت خودکفایی در تولید بنزین می رویم که کار عظیمی است. در پارس جنوبی، در طول 4 سال معادل همه سال‌های قبل کار کرده ایم. فازهای 10 - 11 را به ثمر رساندیم که کار بسیار عظیم و بزرگی است.

روحانی تصریح کرد: در سال گذشته کمبود گاز نداشتیم. برای اولین بار وقتی ترکمنستان گاز را قطع کرد، برای ما مشکل ایجاد نکرد. این برای ما افتخار است. دفعه پیش که ترکمنستان گاز را قطع کرد، ما ناچار شدیم پول کلانی بدهیم برای اینکه وصل شود و افزایش قیمت را هم پذیرفتیم. این دفعه قبول نکردیم و بی‌اعتنایی کردیم و آنها خودشان بعد از 15 روز ناچار شدند که گاز را وصل کنند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت و درمان نگاه کنیم که نسبت به 5 الی 7 سال پیش وضع‌مان بهتر شده است یا نه؟ ممکن است یکسری مشکلاتی باشد، ما که نمی‌گوییم همه مشکلات حل شده است. اینکه بعضی‌ها می‌گویند ما نگوییم کشور ما گل و بلبل است، بله درست است. گل و بلبل نیست، مشکل داریم.

رییس جمهور اضافه کرد: شما روسای کمیسیون های تخصصی مجلس بهتر از همه می‌دانید که حل برخی از مشکلات زمانبر است، آماری که دیروز دیدم بارندگی پاییز امسال نسبت به پاییز متوسط 10 سال گذشته، 55 درصد کاهش یافته است. اینکه دست ما نیست. باید دعا کنیم رحمت خداوند بر ما نازل شود. در مورد زلزله هم از شمال تا جنوب ایران می لرزد، اینها که دست ما نیست ، خداوند باید کمک کند، البته ما باید خودمان را در برابر زلزله آماده کنیم.

 روحانی همچنین به مشکل آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: این آلودگی در عرض 2روز و یکسال و 5 سال که بطور کامل برطرف نمی شود بلکه چند تا برنامه می‌خواهد تا با این آلودگی‌ مبارزه کنیم. همین امسال و 2ماه پیش به خاطر آلودگی، برخی شهرهای اروپایی بهم ریخت ،آنجا که باد و باران است اگر برای مدتی این اتفاق نیفتد، دچار مشکل می شوند، لذا اینطور نیست که چنین مشکلاتی را بتوان به سادگی حل کرد البته این معنایش این نیست که نمی‌توانیم این مشکل را حل بکنیم، باید حل کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: این مجموعه، دشمن ما را عصبانی کرد، وحدت ما تیری بود بر چشم آنها، پیشرفت ما برای آنها غیرقابل تحمل بود، موفقیت ما در دنیای سیاست و در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آنها غیرقابل تحمل بود. موفقیت ما در منطقه برای آنها غیر قابل تحمل بود. شما می‌خواهید آنها انتقام نگیرند؟ شما می‌خواهید یک عده افراد را تحریک نکنند؟ ما می‌بایستی خودمان را برای این داستان آماده می‌کردیم. آنها به زبان و صراحت گفتند که ما این مشکل را به تهران می‌کشانیم و به زبان تصریح کردند نه اینکه تحلیل ما باشد.

 روحانی تصریح کرد: ملت ایران با صلابت، به خوبی از این مشکلات  عبور خواهد کرد. ملت ما یک اقلیت و گروه کوچک را که بیایند کاری انجام دهند، شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین کرده و تخریب اموال عمومی بکنند ، به خوبی جمع می‌کند.  ملت بزرگ ما هم از چنین حوادثی زیاد دیده و هم به راحتی از اینها عبور کرده است، اینها که چیزی نیست.

رییس جمهور افزود: دشمن در برابر پیشرفت‌ها و عظمت‌های ملت ساکت نمی‌ماند، البته اغفال شده‌هایی هم در جمع معترضین هستند که خواست به حق دارند، حالا مشکل دارند. موسسات غیرمجاز و تعاونی‌ها که ربطی به این دولت نداشته  و حتی مجوز بانک مرکزی را هم نداشتند، اینها مجوزهایشان مجوزهای تعاونی برای دهه 80 و قدیمی است، اشکالات و مشکلاتی داشتند، دولت برای اینکه این مسایل را حل کند، تاکنون 11 هزار میلیارد تومان، پول گذاشته، این بار سنگینی بر دوش دولت است. ما این کار را کردیم. به عهده ما نیست. مگر باید این را دولت حل کند؟ برخی رفتند به یک مؤسسه غیرمجاز اعتماد کردند و این را هم می‌گویند که به موسسه کاسپین بانک مرکزی مجوز داده ، شما می‌دانید که موسسه فرشتگان، جزو آنهایی بود که داخل این نبود و مجاز نبود داخل این شود. نمی‌خواهم تفسیرش را بگویم یک قاضی‌ در یکی از شهرها اشتباهی کرده و این گرفتاری برای ما درست کرده که ربطی به دولت ندارد.

روحانی اضافه کرد: ما باید مشکل مردم را به گونه ای حل می‌کردیم چرا که مردم گرفتار شده بودند لذا آمدیم پول های بیش از سه میلیون نفری که گرفتار بودند را با یک سود عادلانه ای پرداخت کردیم ، حتی سود عادلانه هم به آنها داده شده است. از تعداد  سپرده‌گذاران 98 درصد مسایل‌شان حل و فصل شده  و 2 درصد مانده حالا ممکن است عدد پولشان بالا باشد ولی تعداد سپرده‌گذار 2 درصد است برای حل آن هم داریم تلاش می‌کنیم ، یک مشکل قضایی بوده و  مجوزهایی لازم بوده، فکر می‌کنم کارهایش را در همین هفته بتوانیم سامان دهیم که اموال آنها در اختیار قرار بگیرد، محاسبه و به آنها رسیدگی شود اما عده‌ای هم مشکلات دیگری دارند، یکسری کارگر هستند که صاحب کارخانه فعال است. جنس هم تولید کرده و جنسش هم در انبار است، تقاضا در بازار وجود ندارد. پول ندارد پول کارگرش را بدهد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در بحث اشتغال هنوز تا زمانی که مشکل بیکاری را حل کنیم، فاصله داریم، گفت: مردم مشکلات دارند. طبیعی است، باید این مشکلات را حل و فصل کنیم. بنابراین یک عده اعتراض یا انتقاد دارند. به حق انتقاد دارند، منتها باید طریق و مسیر درست و قانونی را برای بیان انتقاد انتخاب کنند. یک عده ای در این وسط آمدند دارند با تحریک دیگران سوء استفاده می‌کنند. آن هم معلوم است که برای چیست؟

روحانی با بیان اینکه بهترین پاسخ در برابر اینگونه حوادث، چه مشکلات و چه اینگونه مسائل وحدت ملی ما است، اضافه کرد: اولین مصداق وحدت هم وحدت مسئولین است. یعنی مجلس، دولت، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و همه افرادی که در این کشور مسئولیت دارند، همه باید کنار هم قرار بگیرند و متحد و یکصدا شوند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه نمی خواهم وارد بحث در این باره بشوم که ریشه این حوادث که ایجاد شد، از کجا شروع شد و چه بود؟،  اظهار داشت: درباره این مساله در یک فرصت و زمان دیگر می‌شود بحث کرد و حرف زد. منتها امروز باید متحد باشیم. همه دست به دست هم دهیم. دیگر بحث سر این نیست که این برای کدام جناح و حزب است و دارای چه تفکری است. بحث، بحث خود نظام و انقلاب و منافع و امنیت و مصالح ملی و ثبات ما و منطقه است.

روحانی درباره روش حل مشکل تصریح کرد: همیشه نمی شود مریض را با قرص خوب کرد و گاهی جراحی می‌خواهد. حالا اگر خانواده‌ای که باید این مریض را به جراح بسپارند، بین‌شان اختلاف نظر شود، یعنی یکی بگوید این باید جراحی شود، پزشک متخصص هم می‌گوید جراحی شود، آن طرف هم بگوید من می‌دانم باید جراحی شود، اما می‌ترسم و نمی‌توانم تحمل کنم، می‌ترسم طوری شود، نگرانی پیدا می‌کند. حالا وقتی دعوا می‌شود پزشک و جراح باید چه کار کند، بایستد؟

رییس جمهور خاطرنشان کرد: مثلاً مساله مؤسسات اعتباری غیرمجاز را اگر جراحی نمی‌کردیم، چه می‌شد؟ غده‌ای بود که همه بدن اقتصاد ایران را می‌گرفت. خوب جراحی شد. البته برای دولت به تنهایی کار سختی بود؛ با قوه قضائیه همکاری لازم بود و مجلس و دیگران همه دست به دست هم دادند. اما اگر این کار را نمی‌کردیم چه می‌شد. نمی‌توانیم این کار را نکنیم.

 روحانی گفت: الان مشکل بیکاری و معضل اشتغال داریم. باید به شکلی آن را حل کنیم. شما می‌گویید بودجه اشتغال را از جای دیگری بیاورید. اهلا و سهلا، شما نمایندگان مجلس هستید. شما می‌گویید این بودجه را از اینجا نبریم، خوب بگویید از کجا بیاوریم، هر جا بگویید ما حرفی نداریم.

رییس جمهور افزود: آیا ما اشتغال نمی‌خواهیم؟ خیلی خب، نیاییم به مردم بگوییم؟ خب چه کار کنیم؟ به مردم چه بگوییم؟ من به عنوان رییس جمهور شما، برنامه ششم؛ برنامه ششم سر جای خودش، من به عنوان رییس جمهور یک برنامه‌ای به مردم ارایه دادم و با این برنامه‌ام مردم به من رأی دادند. خود قانون اساسی هم می‌گوید برنامه به عهده رییس جمهور است. اصل 134 می‌گوید خط مشی و برنامه با مشورت وزرا بر عهده رییس جمهور است.

روحانی اظهار داشت: من برنامه دادم و مردم به این برنامه رأی دادند. به مردم قول دادم و گفتم فقر مطلق را می‌خواهم از بین ببرم. به مردم گفتم که می‌خواهم مشکل اشتغال را درست کنم. بر این مبنا مردم آمدند به من رأی دادند. من باید به مردم چه بگویم؟ بگویم من برای اشتغال برنامه ندارم. باید بگویم برنامه دارم، برای اینکه برنامه داشتم و در بودجه دادم به مجلس، اما مجلس به هر دلیلی آمد گفت من رأی نمی‌دهم. باید به مردم شفاف بگوییم.

رییس جمهور تصریح کرد: در قدیم مجلس می‌گفت که دولت باید شهامت به خرج دهد. وقتی انجام نمی دهیم می‌گویند دولت شهامت این کار را ندارد که معضل را حل کند، می‌ترسد. خیلی از کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم ممکن است عده‌ای موافق نباشند و عده‌ای مخالف باشند. مگر شما در قانون نگفتید که حامل های انرژی چگونه باید اصلاح شود. قانون خودتان است، من الان این بحث را نمی‌خواهم اینجا مطرح کنم. این کاری که شما در مجلس انجام می‌دهید، قاعدتاً در کمیسیون تلفیق بحث می‌کنید و می‌روید دنبالش. شما می‌دانید اگر اشتغال را حل نکنیم به یک نقطه‌ بحران می‌رسیم.

 رییس جمهور با بیان اینکه مجلس اگر منابع بهتری دارد، آنها را اعلام کند و ما در این موضوع بحثی نداریم، گفت: آلودگی هوا را چه کار می‌خواهید بکنید. آلودگی باشد یا نباشد؟ نمی‌توانید در قیمت ها اصلاً دست نبرید و بگویید آلودگی حل شود؛ پس فردا که آلودگی زیاد می‌شود، اگر بنا باشد مدارس و حتی ادارات تهران  10 الی 20 روز تعطیل شود، آنوقت مردم می‌گویند چرا آلودگی را حل نمی‌کنید. ما یک مشکل دیگر داریم که آن مشکل را باید حل و فصل کنیم.

روحانی با اشاره به وعده دولت به مردم در راستای از بین رفتن فقر مطلق در کشور،اظهار داشت: اجرای این کار نیاز به منابع دارد و طرح دولت در بودجه این است که در سال آینده به مردم اعلام کنیم کسانی که درآمد آنها از حداقل مستمری که به افراد ضعیف داده می شود، کمتر است، ثبت نام کرده و ما به آنها کمک کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه سالانه 60 هزار میلیارد تومان از جیب دولت بخاطر کمبود های صندوق های بازنشستگی، می رود، گفت: دلیل آن عمدتاً به تصمیمات مجلس و دولت در گذشته مربوط می‌شود؛ با تصویب بازنشستگی زودهنگام، ورودی پول به این صندوق کم شده و خروجی آن زیاد می‌شود و نتیجه آن کسری در صندوق است که هر سال هم بدتر می‌شود و سال آینده باید پول بیشتری برای آن بگذارید.

روحانی افزود: از 360 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، 60 هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی و بیشتر از  40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی تخصیص پیدا می کند؛ 60 هزار میلیارد تومان نیز به صندوق توسعه ملی و 10 الی 11 هزار میلیارد تومان هم به عنوان پاداش بازنشستگی می‌دهیم؛ علاوه بر آن  برای توسعه کشاورزی نیز یارانه هایی ارائه می کنیم که در مجموع نزدیک به  200 هزار میلیارد تومان از این 360 هزار میلیارد تومان بخاطر مسایلی که در اختیار دولت نیست، از دست ما می‌رود.

 رییس جمهور ادامه داد: آن 60 هزار میلیاردی که به صندوق‌ها کمک می‌کنیم حاصل یک فرآیندی است که  در طول سال‌ها انجام شده و به اینجا رسیده است؛ تقصیر ما نیست اما باید حل کنیم.

روحانی لایحه بودجه سال 97 را برنامه یکساله دولت بر مبنای 4 سال برنامه‌ای که به مردم وعده داده است، عنوان کرد و گفت: امسال سال انتخابات نیست و در موقعیت خوبی قرار دارید؛ حالا اگر در بهترین موقعیت مجلس و دولت نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم، معنایش این است که نمی‌توانیم این 5 مشکل بزرگ را حل کنیم و به یک نقطه بسیار خطرناک و ناجور خواهیم رسید.

رییس جمهور با اشاره به اینکه همه ما موقتی بوده و کشور و مردم ماندنی و ماندگار خواهند بود، اظهار داشت: معتقدم آنچه که این چند روز واقع شده ظاهرش یک نوع تهدید بوده که باید آن را به فرصت تبدیل کنیم و ببینیم مشکل چیست. چراکه همه اینها کسانی نیستند که از خارج دستور گرفته باشند بلکه عده‌ای از آنها مردمی هستند که به خاطر احساسات و مشکلات‌شان به خیابان ها آمدند.

روحانی با بیان اینکه مردم تنها به خاطر مشکلات اقتصادی به خیابان نیامده اند و فقط پول و نان و آب نمی خواهند، افزود: یکی از خواسته های مردم این است که فضا را بازتر کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی خودمان همدیگر را تضعیف کنیم یعنی دولت، مجلس را تضعیف کند ما دو تا با هم قوه قضائیه را تضعیف ‌کنیم و قوه قضائیه هم همه ما را تضعیف کند آیا در چنین صورتی می‌توانیم پیش برویم، قطعا نمی‌توانیم پیش برویم وقتی خدمات‌مان را کم بیان می‌کنیم. به هر حال یک کار بزرگی در این کشور به نام برجام انجام گرفته است اصلا کاری ندارم که برجام بعدا چه می‌شود تا همین دو سال، برجام چه خدماتی به ما کرده است؟ برجام هم که برای دولت نیست بلکه مجلس، شورای نگهبان و رهبری و شورای عالی امنیت ملی هم آنرا تصویب کرده است و با هم این کار را کرده ایم.

روحانی افزود: چرا این افتخار برجام را به خوبی بیان نمی‌کنیم و همین افتخار را تبدیل می‌کنیم به کار غیردقیق انجام گرفته ما در برابر آمریکا؟ معلوم است که ما به آمریکا اعتماد نکردیم. ما که روی کلمه کلمه و خط خط برجام بحث کردیم، بالا پایین کردیم، 30 ماه شبانه‌روز مذاکره کردیم ، اگر اعتماد داشتیم که 3 روزه حل می‌شد و متنی را با هم توافق می‌کردیم چون اعتماد نداشتیم 30 ماه طول کشیده است.

رییس جمهور با طرح این سوال که آیا تا اینجای برجام ما سود بردیم یا ضرر کرده ایم؟ ، گفت: اگر سود بردیم چرا همه آنرا نمی‌گوییم. دولت خدماتی انجام داده یا نه؟ اگر انجام داده، چرا همه با هم نمی‌گوییم؟اگر نقصی هم دارد و از دولت داریم را هم بگوییم،  چنانچه اشکالی وجود دارد را باید دولت ، مجلس و قوه قضائیه همه با هم باید حل کنیم چرا که مشکل هم برای همه ما است، شما قانونی تصویب کرده اید ممکن است دقیق نبوده و اصلاحیه بخواهد و یا ممکن است دولت اقدامی کرده که دقت لازم را نداشته و نیازمند اصلاح باشد و یا قوه قضائیه ممکن است سیاستی اتخاذ کرده که نیازمند اصلاح باشد همه باید قبول کنیم که در مسیر تغییر صحیح و تحول درست برای رسیدن به اهدافی که مردم از ما می‌خواهند حر کت بکنیم.

روحانی تصریح کرد: اگر همه با هم شویم من تردید ندارم مردم از ما حمایت می‌کنند؛ مردم 80 میلیون جمعیت است که اگر روزی لازم باشد این مردم در روزهای آینده بیایند و از نظام حمایت کنند خواهید دید که چه جمعیت میلیونی در خیابان خواهد آمد، معلوم است اینها به معنای مردم نیستند اما این هم معنایش این نیست که ما نسبت به صدای انتقاد و اعتراض بی‌توجه باشیم و گوش نکنیم بلکه باید گوش کنیم و این را به یک فرصت تبدیل کنیم. ببینیم مسأله و راه حل آن چیست؟ دنبال آن راه‌ حل بگردیم و حل و فصل کنیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه نکاتی در جمع مطرح شد که می‌خواستم درباره آنها هم صحبت بکنم، اما فرصت نشد، گفت: خیلی از دیدگاههایی که مطرح شد، حرف‌هایی است که ما کاملاً با آن ‌موافقیم. یعنی نظر ما یکی است. باید یک قوانینی را اصلاح کنیم و باید به سیاست‌های کلی اصل 44 توجه بیشتر کنیم.

روحانی اضافه کرد: مسأله مهارت‌آموزی از تأکیدات من در این دولت بوده و الان، هم در دانشگاه‌ها، هم در آموزش و پرورش و هم در جاهای دیگر دارد، انجام می‌شود و کمیسیونهای مجلس همه می‌توانند به ما کمک کنند. مسکن یکی از مسایلی است که این دولت، کاملاً به آن توجه کرده و ما در این مساله برنامه‌ای که داریم، تبصره 18 و 19، در تبصره 18 دنبال اشتغال و در رأس آن مسأله بافت فرسوده و مسکن هستیم.

رییس جمهور اظهار داشت: جلسات متعددی برای بافت فرسوده گذاشتم و داریم موضوع را دنبال می‌کنیم. حتی فردی را گذاشتم برای نظارت ویژه برای بافت فرسوده. اگر می‌خواهیم اشتغال را درست کنیم، باید مسکن ما به حرکت در بیاید، باید صنایع و بنگاه‌های کوچک و صادرات غیرنفتی به حرکت در بیاید. حمل و نقل ما باید اصلاح شود، تا هم موضوع انرژی حل شود و هم مسأله اشتغال حل شود.

روحانی با اشاره به اینکه در منبع دست شما باز است، تصریح کرد: به نظر من اگر مجلس، فکر می‌کند منبع بهتری دارد، در تبصره 18 بیاید از منبع بهتر استفاده کند، ولی اگر ما برای اشتغال سال‌های آینده، امسال تصمیم‌گیری درستی نداشته باشیم، نمی‌توانیم. شما بدانید، هیچ مسأله‌ای بالاتر از مسأله اشتغال نیست و هیچ خطری بالاتر از بیکاری نیست. تمام مسایل از جمله مسایل اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، مواد مخدر، مسأله خانواده، طلاق، هر جا که شما بروید، یک ریشه‌اش به مسأله بیکاری و اشتغال برمی‌گردد.

رییس جمهور ادامه داد: این مسأله بسیار مهم ما است که باید آن را حل و فصل کنیم. قادر هستیم حل و فصل کنیم. شما می‌گویید دولت یک منبعی گذاشته و من می‌خواهم منبع دیگری تعیین کنم. اهلا و سهلا، شما یک منبع بهتر پیدا کنید، ما در خدمت شما هستیم. مجددا تأکید می‌کنم دولت می‌داند که در سایه وحدت قوا می‌تواند کارش پیش برود.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در حسن نیت مجلس و نمایندگان هیچ تردیدی نداریم. نمایندگان محترم با حسن نیت دارند دنبال می‌کنند. نماینده ملت هستند. هم شما و هم من نماینده مستقیم ملت هستیم. یعنی رییس جمهور نماینده مستقیم کل ملت است. تک تک شما هم هر کدام نماینده حوزه انتخابیه هستید که وقتی رأی می‌گیرید طبق قانون اساسی نماینده همه ملت می‌شوید و در برابر همه ملت مسئولید.

رییس جمهور تاکید کرد: بنابراین هر دو نماینده مردم هستیم و از طرف مردم انتخاب شدیم. باید دست به دست هم دهیم و مشکل مردم را حل کنیم. به اعتقاد من با وحدت و اتحاد و یگانگی حتماً می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و این جلسات را هم ان شاء الله استمرار می‌بخشیم که بیشتر استفاده کنیم و هماهنگی بیشتری داشته باشیم.

در این جلسه که با هدف افزایش تعامل و همکاری دولت و مجلس و بررسی مسائل و موضوعات کلان کشور بویژه موضوعات مرتبط با نحوه اجرای احکام برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال 97 و حوزه های فعالیت تخصصی هر یک از کمیسیون ها  برگزار شد، روسای کمیسیون های مجلس به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات تخصصی خود در بخش های مختلف به منظور بهبود شرایط در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی کشور و مردم پرداختند.

ضرورت استمرار نشست های تخصصی میان دولت و مجلس، موضوعات مرتبط با احکام بودجه و راه های تامین مالی، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری در حوزه اقتصادی کشور، نگاه مجلس درباره تغییر در قیمت حامل های انرژی، تحول در بخش مسکن و تاثیرات آن در رونق اقتصادی، آسیب های اجتماعی و راهکارهای برون رفت از آن، موضوعات مرتبط با بخش های فرهنگی، آموزش عالی و قضایی کشور،  ضرورت بازنگری در قوانین و مقررات بازرسی متناسب با شرایط کشور، توجه جدی به معیشت مردم و اقدام عملی در زمینه ایجاد اشتغال در کشور از جمله موضوعات مطرح شده در نشست روسای کمیسیون های تخصصی مجلس با دکتر روحانی بود.

همچنین در این جلسه روسای کمیسیون های تخصصی مجلس درباره مسائل سیاست خارجی و ارتقاء امنیت ملی، طرح نظام سلامت و تقدیر از این اقدام دولت، گزارش کمیسیون اصل نود در زمینه وظیفه نظارتی مجلس و تاکید بر توجه سران سه قوه به گزارش های این کمیسیون در راستای حل مشکلات مردم، توجه به حُسن عملکرد سه قوه، شرایط پروژه های عمرانی و طرح های نیمه تمام، توجه به بافت های فرسوده، انرژی و محیط زیست و لوایح مربوط به نظام انتخاباتی و امور شوراها، دیدگاه های خود را با رییس جمهور در میان گذاشتند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها