هزینۀ سنگین بحران کاتالونیا برای اسپانیا

هزینۀ سنگین بحران کاتالونیا برای اسپانیا
دوشنبه 11 دی 1396 - 17:32

بحران جدایی طلبی منطقه کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا صدها میلیون یورو به اقتصاد این کشور ضرر زد.

العالم - اروپا

لوئیس دِه گیندوس وزیر اقتصاد اسپانیا امروز دوشنبه اعلام کرد: ضرری که بحران جدائی طلبی منطقه کاتالونیا به اقتصاد اسپانیا زده است، یک میلیارد یورو (یک میلیارد و 200 میلیون دلار) برآورد می شود زیرا تداوم ناآرامی ها باعث کُند شدن رشد اقتصادی این منطقه شده است.

وزیر اقتصاد اسپانیا در مصاحبه با رادیو "کادِنا سِر" گفت : هزینۀ کُندی رشد اقتصادی منطقه کاتالوینا در سه ماهۀ چهارم سال 2017 حدود یک میلیارد یورو برآورد می شود.

گیندوس افزود : رشد اقتصادی کاتالونیا بیشتر از رشد اقتصادی اسپانیا بود و رشد اقتصادی این منطقه یکی از اصلی ترین عوامل رونق اقتصادی کشور محسوب می شود ولی این منطقه در سه ماهه چهارم امسال به باری بر دوش دولت تبدیل شد.

گیندوس افزود : منطقه کاتالونیا 19 درصد از تولید ناخالص ملی اسپانیا را تأمین می کند و علت کُند شدن رشد اقتصادی این منطقه ابهامات ، نگرانی ها و بی اعتمادی ناشی از سیاست ها و تصمیمات دولت جدائی طلب سابق منطقه است .

سه حزب جدائی طلب منطقه کاتالونیا سپتامبر 2017 قوانینی را برای قطع ارتباط با اسپانیا تصویب و در روز اول اکتبر همه پرسی تعیین سرنوشت را که دولت مادرید آن را ممنوع کرده بود ، برگزار و روز 27 اکتبر یکجانبه تشکیل " جمهوری کاتالونیا" را اعلام کردند و مادرید در واکنش به این اقدام خودش کنترل این منطقه را به دست گرفت .   

احزاب جدائی طلب در انتخابات پارلمان محلی 21 دسامبر منطقه کاتالونیا اکثریت کرسی های پارلمان را به دست گرفتند و پیش بینی می شود که دولتی برای خود تشکیل دهند.  

بیش از 3 هزار و 100 بانک بزرگ و شرکت با آغاز بحران کاتالونیا دفاتر خود را در این منطقه بستند.

وزیر اقتصاد اسپانیا

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها