مردم ایران: میان اعتراض و اغتشاش تفاوت بگذارید

مردم ایران: میان اعتراض و اغتشاش تفاوت بگذارید
دوشنبه 11 دی 1396 - 17:11

طی چند روز اخیر اعتراضات محدودی نسبت به بالارفتن قیمت برخی کالاهای اساسی و در عین حال پاسخگو نبودن یکی دو نهاد مالی و اعتباری در برخی از شهرهای ایران صورت گرفت.

العالم - ایران / سیاسی

اعتراضات که علی رغم آنکه بدون مجوز برگزار شد اما مشمول سعه صدر مسئولان و حکومت واقع شد و دولتیان همدل با مردم وعده دادند برای بهبود اوضاع تلاش مضاعف کنند.

در کنار این اعتراضات آرام و مسالمت آمیز و البته معمولی چنانکه که در اغلب کشورهای دموکرات جریان دارد برخی با سوء استفاده از اوضاع اهداف معطوف به اغتشاش را پیگیری کردند  و مبادرت به آتش زدن اموال دولتی وتخریب بیت المال کردند.

در این میان برخی رسانه های معاند  مثل العربیه ، الحدث و اسکای نیوز به تلافی شکست کشورهایشان در عرصه های نبرد منطقه ای به بزرگنمایی این موضوع پرداختند و مساله را آنچنان رسانه ای کردند که گویی در ایران انقلاب شده است و یا به زعم ایشان انتفاضه ای بنیان  برانداز از راه رسیده است .

نکته جالب توجه عملکرد این رسانه ها تلاش در جهت دهی به اعتراضات است چنانکه با تقطیع و سانسور خواسته های اصلی معترضین هدف اعتراضات را به حاکمیت و کلیت نظام متوجه می کنند

صرف نظر از این بزرگنمایی و همچنین تلاش به منظور جهت دهی به اعتراضات محدود مذکور سوالاتی چند شایسته پاسخ دهی و تامل است.

الف: در کجای دنیای دموکرات، اعتراضات دموکراتیک با صدمه زدن و تخریب اموال عمومی توام است؟

ب: برخورد دولت های دموکرات با اغتشاشگران چگونه است؟

ج: مسئول خون‌های بناحق ریخته شده مردم بیگناه در چنین ماجراهایی به عهده ی کیست؟

د: با مسولان و مسببان این اغتشاشات چگونه برخورد باید کرد آیا استمرار برخورد مسالمت آمیز با قانون شکنان باید هم تراز با برخورد با معترضین باشد ؟

ه: تکلیف نظام اسلامی در مواجهه با درخواستهای جدی و مکرر مردمی مبنی بر ضروت برخورد با اغتشاشات چیست؟

و: حد و مرز آستانه تحمل نظام اسلامی در مقابل اغتشاشگران تا کجاست؟

ز: در مواردی که اغتشاشگران در یکی از شهرها ماشین آتش نشانی را مصادره می کنند، آن را بالای پل برده، خلاص کرده به میان مردم می فرستند و تعدای کشته و مجروح در سایه زیر گرفتن یک ماشین دیگر بر جا می گذارند  آیا سخن گفتن از صبر و تحمل معنا دارد؟ 

در دیگر مواردی که با سلاح های مشکوک اعتشاشگران مردم بیگناه و اموال ایشان (مانند آنچه تویسرکان و شاهین شهر یکشنبه شب اتفاق افتاد ) تباه می شود چه باید کرد ؟

به نظر می رسد چنانکه رئیسِ جمهور ایران میان اعتراض و اغتشاش فاصله گذاری معنا داری کرده است نه تنها برخورد با اغتشاشگران مجهول الهویه و سوء استفاده گر وظیفه اصلی دولت است بلکه بنا بر تکلیف قانونی دولت ایران همچون کشورهای دیگر در صدد برخورد جدی تر با هرگونه اغتشاش و نا امنی باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها