اميدواري ايران به موفقيت مذاكراه با 1+5دربغداد

تهران در برابر فشار براي امتيازدهي تسليم نمي شود

تهران در برابر فشار براي امتيازدهي تسليم نمي شود
سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 08:15

بيروت (العالم) ـ سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان با اشاره به پذيرش حق ايران در غني سازي اورانيوم از سوي غرب،ابراز اميدواري كرد همان طور كه گفت و گوهاي استانبول موفقيت آميز برگزار شد، گفت و گوي بغداد نيز روندي موفقيت آميز را طي كند.

"غضنفر ركن آبادي" در گفت و گو با شبكه خبري العالم تصرح كرد: در حال حاضر نيز ايران آمادگي دارد اين همكاري را تا پايان ادامه دهد اما در عين حال حاضر نيست در برابر فشارهاي سياسي و دستورات ديكته شده بيگانگان يا امتيازدهي به آنان كوتاه بيايد.

سفير ايران در بيروت، گفت و گوي روز دوشنبه (25 ارديبهشت) در وين ميان ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي را در راستاي توافق صورت گرفته در مذاكرات استانبول با گروه 1+5 براي زمينه سازي برگزاري دور دوم نشست در بغداد اعلام كرد. 

ركن آبادي اظهار داشت: آن چه در وين اتفاق افتاد، جنبه گفت و گو نداشت، بلكه نشستي به منظور برنامه ريزي تعيين محور گفت و گو در نشست بغداد است كه قرار است دو هفته ديگر ميان ايران و گروه 1+5 برگزار شود.

وي درباره اشاره هاي "سعيد جليلي" دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران به غرب در خصوص اين كه دوره راهبرد اعمال فشار گذشته است و تاكيد بر اينكه اشتباهات راهبردي درباره ايران بر گفت و گوهاي بغداد تاثير منفي مي گذارد، گفت: مخاطب اين اظهارات، كشورهاي گروه 1+5 است تا به توافق هاي حاصل شده در گفت و گوهاي سه گانه ژنو پايبند باشند و خلاصه اين گفت و گوها ، جستجوي نقاط اشتراك و همكاري در زمينه توسعه آن است.

سفير ايران در بيروت افزود: ما با اين توافق، برنامه هسته اي ايران را به صورتي ويژه، از چارچوب گفت و گوها خارج كرديم. زيرا اين موضوع، نقطه اشتراك ايران و 1+5 يا حتي موضوع همكاري ميان ايران و اين كشورها نيست.

وي با طرح اين سوال كه بايد در باره چه چيزي مذاكره كنيم، گفت: همان طور كه آمريكا با روسيه يا فرانسه يا انگليس درباره مسائل عمومي جهان از قبيل خلع سلاح هاي كشتار جمعي جهان يا عاري سازي خاورميانه از سلاح هاي هسته اي گفت و گو مي كنند ، ما نيز آمادگي داريم در اين خصوص گفت و گو كنيم. بر اين اساس نمي توان به عقب برگشت و ما در گفت و گوهاي استانبول تاكيد كرديم كه به توافق هاي صورت گرفته در نشست هاي سه گانه ژنو پايبنديم.

ركن آبادي درباره خبرهاي مرتبط با مطرح شدن نكاتي مبهم درباره برنامه هسته اي ايران از سوي آژانس در نشست وين از جمله سايت پارچين اظهار داشت: نكات حل نشده ، ارتباطي به سايت پارچين يا ديگر موضوعات ندارد.

وي افزود: ما در گفت و گوهاي ژنو در خصوص چارچوبي كلي به توافق رسيديم و در سايه توافق حاصل شده ، در نشست استانبول تلويحا به اين موضوع اشاره شد كه گفت و گو به دور از فشارهاي سياسي و در فضايي آرام برگزار شود و فقط درباره نقاط مشترك مورد توافق باشد.

ركن آبادي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب ما در مذاكرات از موضوعاتي مثل سايت پارچين عبور كرده ايم و اين موضوع ديگر ، محور گفت و گو نيست. از آن گذشته بازرسان بين المللي در همه سايت هاي هسته اي ايران حضور دارند و بر اساس ضوابط مورد توافق ، مسوولان ايران از ورود آن ها به هيچ جايگاهي جلوگيري نكردند.

برخي رسانه ها اعلام كرده اند كه پس از پايان روز اول مذاكرات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي طي دوشنبه (25 ارديبهشت) در وين، آژانس از ايران خواسته است اجازه دهد از تاسيسات نظامي هم بازديد شود.

وي در ادامه با اشاره به گفت و گوي ايران و گروه 1+5 در استانبول گفت: در اين نشست موضوع هسته اي ، به عنوان موضوعي كلي، محور مذاكرات بود و در چارچوب توافق حاصل شده در ژنو صورت گرفت.

ركن آبادي تصريح كرد: شرط اين گفت و گو آن بود كه معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي به عنوان محور مذاكرات باشد و فتواي حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره حرام بودن ساخت و داشتن بمب هسته اي مدنظر قرار گيرد يعني اين كه طبق اين فتوا به كارگيري فن آوري هسته اي در مقاصد نظامي براي ايران خط قرمز به شمار مي رود و غربي ها اين موضوع را درك كردند.

وي افزود: طرف ايراني از آن ها خواست كه اگر سند يا مدركي دال بر انحراف برنامه هسته اي مسالمت آميز ايران به سمت رويكردهاي نظامي در اختيار دارند ، ارائه كنند ؛ اما آن ها هيچ مدركي دال بر اين موضوع ارائه نكردند.

سفير ايران در بيروت تاكيد كرد: ايران بارها براي همكاري كامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي و پرسنل و بازرسان اين سازمان اعلام آمادگي كرده است و همكاري با هيات هاي اعزامي متعدد آژانس را كه به ايران سفر كردند و از تاسيسات هسته اي ديدن كردند، درعمل ثابت كرد.

گفت‌وگوهاي ايران و آژانس كه روز دوشنبه (25 ارديبهشت) در وين و پشت درهاي بسته آغاز شد و قرار است امروز نيز ادامه يابد، مقدمه اي براي مذاكرات ايران و 1+5 در بغداد است كه ۲۳ ماه مه (3خرداد) انجام خواه

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها