ارتش خليفه حفتر از پايان عمليات نظامی در بنغازی خبر داد

ارتش خليفه حفتر از پايان عمليات نظامی در بنغازی خبر داد
سه شنبه 12 دی 1396 - 05:04

ارتش لیبی مستقر در شرق این کشور اعلام کرد به سلسله عملیات خود بر ضد گروههای افراط گرا در شهر بنغازی پایان داده است.

یک منبع نظامی شرق لیبی اعلام کرد یگانهای ویژه ارتش همه عملیاتهای خود را در منطقه بنغازی به پایان رسانده و پس از بیرون راندن عناصر افراط گرای مسلح، آرامش و ثبات را در منطقه برقرار کرده است.
این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود در آخرین عملیات ارتش در منطقه بنغازی پنج تروریست کشته شدند و اجساد چند فرد مسلح دیگر نیز در منطقه پیدا شد. وی ادامه داد مسئولان ارتش از گروههای هلال احمر لیبی خواسته اند این اجساد را تحویل بگیرند.
ارتش لیبی روز شنبه اعلام کرد طی عملیاتی که بیش از پنج ماه طول کشید کنترل تمام منطقه سیدی اخربیش را که در مرکز بنغازی واقع شده، به دست گرفته است. این محله آخرین پایگاه تروریستها در بنغازی محسوب می شد. اما زمانی که نیروهای ارتش کنترل این محله را به دست گرفتند دهها تن از افراط گرایان فرار کردند. نیروهای ارتش جمعه گذشته سه تن از تروریستها فراری را کشتند.
قیام مردم لیبی در سال دو هزار و یازده بر ضد رژیم معمر قذافی از شهر بنغازی که در شرق لیبی واقع شده است، آغاز شد. بنغازی که دومین شهر بزرگ لیبی محسوب می شود در سه سال گذشته صحنه درگیریهای خونین میان نیروهای ارتش تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر و گروههای افراط گرای مسلح بوده است.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از طرابلس، ژنرال حفتر ژوئن گذشته اعلام کرد نیروهای تحت فرمان وی کنترل کلیه مناطق شهر بنغازی را به دست گرفته و همه گروههای مسلح رقیب را شکست داده اند. با این حال برخی از عناصر وابسته به این گروهها در شهر مانده بودند و به طور پراکنده با نیروهای ارتش مقابله می کردند.
لیبی از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال 2011 به علت فعالیت های گروههای مسلح غیرقانونی، گروههای شبه نظامی و قبایل قدرتمند مسلح دستخوش آشوب ها و هرج و مرج شده و به پناهگاه گروههای افراط گرا از جمله داعش تبدیل شده است.  جنگ قدرت میان احزاب و گروههای رقیب در لیبی این کشور را به دو قسمت تحت کنترل دو دولت تقسیم کرده است: دولت وحدت ملی تحت هدایت فائز السراج  مستقر در طرابلس که از حمایت سازمان ملل متحد برخوردار است و دولت مستقر در شرق این کشور که از حمایت پارلمان منتخب و بخشی از نیروهای مسلح این کشور به فرماندهی خلیفه حفتر بهره می برد.
به رغم انعقاد توافق نامه صلح میان گروههای رقیب در لیبی تحت نظارت سازمان ملل متحد و تشکیل یک دولت وحدت ملی  در سال 2015 ، این کشور همچنان دچار تفرقه، ناامنی و هرج و مرج است.

پربیننده ترین خبرها