معترضان پاکستانی پرچم آمریکا را آتش زدند

معترضان پاکستانی پرچم آمریکا را آتش زدند
چهارشنبه 13 دی 1396 - 02:34

تظاهرات‌کنندگان خشمگین در پاکستان با آتش زدن پرچم آمریکا به سخنان دونالد ترامپ واکنش نشان دادند.

العالم - آمریکا

این در حالی است که هم‌زمان شورای امنیت ملی پاکستان در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا جلسه فوری برگزار کرده است.

روز سه‌شنبه چندین تظاهرات در نقاط مختلف پاکستان در اعتراض به اظهارات سال نوی میلادی رئیس جمهوری آمریکا شکل گرفت.

ترامپ در این اظهارات ضمن "بیهوده" خواندن حمایت واشنگتن از اسلام‌آباد از تغییر سیاست دولت خود در قبال ادامه کمک مالی به پاکستان خبر داده بود و اسلام آباد را به اهمال در مبارزه با تروریسم متهم کرده بود.

ترامپ در نخستین اظهار نظر خود در سال نو میلادی، پاکستان را متهم کرده که با وجود دریافت میلیاردها دلار کمک مالی از آمریکا، به "مهد و مأمن تروریست‌ها" تبدیل شده و مانع اصلی بر ثبات اوضاع در افغانستان است.

در مقابل، معترضان پاکستانی روز سه‌شنبه هم‌زمان با آتش زدن پرچم آمریکا این اظهارات ترامپ در شبکه اجتماعی توییتر را اهانت به پاکستان خواندند و از دولت این کشور خواستند که در روابط خود با واشنگتن تجدید نظر کند.

در همین حال، از اسلام آباد گزارش شده که اعضای شورای امنیت ملی این کشور سه‌شنبه در جلسه‌ای فوق العاده درباره اظهارات ترامپ و چشم‌انداز روابط دیپلماتیک با آمریکا گفتگو می‌کنند.

سفیر آمریکا در اسلام آباد هم برای ادای توضیحات و اعلام مراتب اعتراض دولت پاکستان به وزارت خارجه این کشور احضار شده است.

ناظران می‌گویند تنش در روابط میان پاکستان و آمریکا در یک سال گذشته و از زمان بر سر کار آمدن ترامپ، زمینه‌ساز نزدیک شدن اسلام‌آباد به پکن و مسکو شده است.

پاکستان از متحدان استراتژیک آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود و بخش بزرگی از پشتیبانی نیروهای آمریکایی در افغانستان هم از خاک پاکستان و مسیر زمینی این شکل می‌گیرد.

ترامپ روز گذشته ضمن اعلام استراتژی جدید خود و انتقاد از پاکستان گفته بود: "پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند. ما به پاکستان میلیاردها دلار پرداخت کرده‌ایم ولی آن‌ها به تروریست‌هایی پناه داده‌اند که ما با آن‌ها می‌جنگیم. این وضع باید تغییر کند و این تغییر فورا انجام خواهد شد. هیچ همکاری نمی‌تواند در مورد کشوری که به شبه نظامیان و تروریست‌هایی که نظامیان و مقامات آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، دوام یابد."

با وجود این، ترامپ معتقد است پاکستان با وجود دریافت بیش از ۳۰ میلیارد دلار کمک در پانزده سال گذشته، اقدام جدی برای مبارزه با گروه‌های جهادی و تروریستی در این کشور نکرده است و پناه گرفتن کسانی چون اسامه بن لادن، رهبر سابق گروه القاعده در پاکستان هم گواهی بر این مدعی بوده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها