پیش بینی مناقشات بین المللی احتمالی در سال 2018

پیش بینی مناقشات بین المللی احتمالی در سال 2018
چهارشنبه 13 دی 1396 - 13:57

تارنمای گروه بین المللی بحران در گزارشی پیش بینی خود را درخصوص مناقشه های بین المللی احتمالی در سال 2018 منتشر کرد.

العالم ـ گزارش 

بنابر این گزارش، تارنمای گروه بین المللی بحران روز گذشته (سه شنبه)، مناقشات بین المللی احتمالی در سال 2018 را به تریب شامل موارد ذیل عنوان کرده است:
1. کره شمالی: 
آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی درکنار سخنان ستیزه جویانه کاخ سفید، تهدید وقوع جنگ در شبه جزیره کره – حتی وقوع یک تقابل هسته ای فاجعه آمیز- را در این مقطع زمانی بیشتر از هر زمان دیگری افزایش داده است. 
ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی در سپتامبر 2017 و افزایش بُرد موشک های این کشور آشکارا نشان می دهد که پیونگ یانگ عزم جدی برای پیشرفت در برنامه هسته ای و توانایی های موشک های بالستیک خود دارد. بخشی از تلاش کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای بدست آوردن تسلیحات هسته ای بیشتر به دلیل ترسی است که وی با خطر سرنگون شدن توسط قدرتهای خارجی و برخی تهدیدها در داخل این کشور روبرو است.
برخی مقامات آمریکایی معتقدند که باید با هر هزینه ای از پیشرفت های هسته ای کره شمالی جلوگیری کرد. در حال حاضر آمریکا در حال اجرای یک راهبرد با فشار حداکثری در قبال کره شمالی است. بدون یک نقشه راه در مورد حل تنش ها در شبه جزیره کره، واشنگتن با خطر منزوی شدن در مسیر اقدام نظامی قرار می گیرد.
2. رقابت آمریکا - عربستان - ایران:
این رقابت احتمالا بر دیگر مسائل مورد توجه خاورمیانه در سال 2018 سایه خواهد انداخت. سه تحول همزمان می تواند بر این رقابت تاثیر مستقیم بگذارد که اولی تثبیت قدرت محمد بن سلمان شاهزاده عربستان، دومی راهبرد خصمانه تر ترامپ درقبال ایران وسومی پایان کنترل داعش بر عراق و سوریه خواهد بود. 
طرح استراتژی امریکا - عربستان( با کمک مهم اسرائیل) آشکار شده است. این استراتژی براساس این فرض بوده که ایران از یکسری بازیگران منطقه ای و بین المللی برای تقویت موضع خود در سوریه، عراق، یمن و لبنان بهره برداری می کند. به نظر می رسد که این استراتژی شامل اشکال مختلف از جمله اعمال فشار برای مهار ایران، خسته کردن و در نهایت عقب راندن ایران است. این استراتژی بُعد اقتصادی نیز دارد( تحریم های اقتصادی). با توجه به تحولات مختلف و روند کمرنگ دیپلماسی، خطر یک تقابل در این موضوع زیاد است. 
هر گونه اقدام تحریک آمیز جدید از جمله تحریم های جدید امریکا علیه ایران، حمله موشکی حوثی ها به ریاض یا ابوظبی که آمریکا و عربستان ایران را عامل آن می دانند و در نهایت حمله اسرائیل به سوریه که منجر به کشته شدن نیروهای ایرانی شود، می تواند منجر به یک تقابل بزرگتر شود.
3. بحران روهینگیایی، میانمار و بنگلادش: 
بحران روهینگیایی ها وارد یک مرحله جدید خطرناک شده است. این بحران ثبات میانمار و حتی بنگلادش را که میزبان شماری از اقلیت های روهینگیایی است، تهدید می کند. حمه نظامیان میانماری به اقلیت های مسلمان روهینگیایی به شدت وحشیانه و خشن بود. این حمله منجر به فرار شمار زیادی از این اقلیت به بنگلادش شد. سازمان ملل این اقدام ارتش میانمار را پاکسازی قوی خواند. 
دولت میانمار نیز به شدت انتقال کمکهای انسانی به منطقه این اقلیت را محدود کرد. در حالی فشارها به دولت میانمار افزایش یافته که این خطر وجود دارد این بحران تشدید شود.
4. یمن: 
جنگ در یمن ممکن است در سال 2018 تشدید شود. در اواخر سال 2017 علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن اعلام کرد که حزبش همکاری با حوثی ها را به نفع ائتلاف تحت امر عربستان قطع می کند که درنهایت بهایش را پرداخت وکشته شد. عربستان و هم پیمانانش احتمالا اقداماتشان را در یمن تشدید می کنند که هزینه سنگینی انسانی در پی دارد. مذاکرات برای حل مناقشه در یمن که پیشتر چشم انداز مبهمی داشت، پیچیده تر شده است. نشانه هایی از نارضایتی آمریکا از بمباران شدید توسط عربستان در یمن و محاصره حوثی ها دیده می شود. عربستان و شرکایش باید به محاصره یمن پایان دهند و فرودگاههای غیرنظامی را بازگشایی کنند.
5. افغانستان: 
جنگ در افغانستان ممکن است در سال 2018 تشدید شود. راهبرد جدید امریکا در افغانستان شامل افزایش عملیات علیه گروه طالبان با افزایش شمار نیروهای نظامی امریکایی، افزایش حملات هوایی و اقدامات زمینی گسترده تر توسط نیروهای نظامی افغان خواهد بود. هدف این اقدامات متوقف کردن شتاب حرکتی طالبان و مجبور کردن این گروه نظامی به توافق سیاسی است. البته اجرای این راهبرد امریکا با موانعی نیز روبرو بوده است.
6. سوریه: 
پس از تقریبا حدود هفت سال جنگ، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در این کشور دست بالا را دارد و اوضاع در کنترل دولت دمشق است. اما درگیری ها هنوز پایان نیافته است. همزمان با اینکه گروه داعش از شرق سویه به بیرون رانده شده، چشم انداز ها برای تشدید درگیری ها در برخی مناطق دیگر زیاد است. در برخی دیگر سوریه از جمله شمال غرب این احتمال وجود دارد که درگیری های جدیدی آغاز شود.
7. منطقه ساحل: 
کشورهای ضعیف سراسر منطقه ساحل در آفریقا با چالش مقابله با یکسری تهدیدها از جمله خشونت شبه نظامیان، یکسری مناقشات مرسوم و درگیری ها در مسیرهای قاچاق روبرو هستند. بحران سال 2012 در کشور مالی نشان داد که شرایط تا چه میزانی به سرعت در این منطقه تغییر می کند. این در حالی است که بی ثباتی ها از شمال به مرکز مالی و بخشی از نیجر و بورکینافاسو کشیده شد. ناتوانی دولتها در مقابله با چالش ها در این منطقه نیز مشهود بوده است.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای گروه بین المللی بحران، از جمله دیگر چالش ها وجود تسلیحات در سراسر این منطقه است. بی ثباتی ها در این منطقه شرایط مساعدی را برای شبه نظامیان خشونت طلب ایجاد کرده است. همزمان با وخامت اوضاع در این منطقه، پاسخ های منطقه ای و بین المللی منحصرا بر راه حل های نظامی متمرکز خواهد بود. اروپایی ها به ویژه این منطقه را به عنوان تهدید برای امنیت اروپا می بینند.
در ادامه این گزارش گروه بین المللی بحران از شرایط بی ثبات در جمهوری دمکراتیک کنگو، ادامه درگیری ها در شرق اوکراین و شرایط بی ثبات سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا به عنوان مناقشات احتمالی دیگر در سال 2018 یاد شده است.

پربیننده ترین خبرها