امانوئل مكرون: خروج آمريكا از برجام اشتباهی بزرگ خواهد بود

امانوئل مكرون: خروج آمريكا از برجام  اشتباهی بزرگ خواهد بود
پنج‌شنبه 14 دی 1396 - 02:28

رئیس جمهور فرانسه گفت اگر دونالد ترامپ از برجام خارج شود، اشتباه بزرگی انجام داده است.

کریستین امانپور مجری سی ان ان با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، مصاحبه ای انجام داد که این شبکه تلویزیونی شامگاه چهارشنبه به وقت تهران آن را پخش کرد.
در این مصاحبه که در ماه سپتامبر در سفر امانوئل مکرون به نیویورک انجام شده بود وی در بخش هایی به برجام هم اشاره کرده بود.
امانوئل مکرون ابراز امیدواری کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافقنامه هسته ای ایران خارج نشود.
وی گفت که اگر ترامپ چنین کاری بکند اشتباه بزرگی مرتکب شده است. 
امانوئل مکرون گفت: من نمی گویم که توافقنامه هسته ای با ایران دربرگیرنده همه موضوعات در ارتباط با ایران است اما اگر رئیس جمهور ترامپ فکر می کند که این توافقنامه کافی نیست، من با وی هم نظر هستم اما ما این توافقنامه را داریم، نتیجه این توافقنامه این است که ما اکنون یک روند نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را داریم و فکر می کنم که داشتن این روند نظارت، بهتر از نداشتن روند نظارت باشد. اگر ما این توافقنامه را متوقف کنیم و  توافقنامه هسته ای را متوقف کنیم در این صورت وارد وضعی خواهیم شد که مشابه با وضع کره شمالی  خواهد شد. اکنون این توافقنامه باید تکمیل شود و احتمالا من تلاش خواهم کرد رئیس جمهور ترامپ را متقاعد کنم که بهترین راه برای رفع نگرانی هایش درباره ایران این است که در این مسیر کار شود:
اول اینکه ما باید کار کنیم تا یک روند نظارت بر روی موشک های بالستیک و فعالیت های بالستیک ایران داشته باشیم. این یک نگرانی است. نگرانی برای کل منطقه است. ما باید  روی این مسئله کار کنیم  و به یک توافقنامه جدید نیاز داریم. ما می توانیم روی تحریم ها و توافقنامه ها در بخش مربوط به موشک بالستیک کار کنیم. سومین نکته این است که ما باید توافقنامه هسته ای سال دوهزار و پانزده با ایران را برای سال بعد دوره بعد از دوهزار و بیست و پنج تکمیل کنیم. 
وی افزود:قطعا دنیا با این توافقنامه هسته ای به مکانی امن تبدیل شده است. امروز دولت هایی هستند که از قوانین بین المللی حمایت نمی کنند ولی تلاش می کنند به تسلیحات هسته ای دست یابند.
 

پربیننده ترین خبرها