صالح العاروری: تصمیم حزب نتانیاهو علیه قدس کمتر از تصمیم ترامپ نیست

صالح العاروری: تصمیم حزب نتانیاهو علیه قدس کمتر از تصمیم ترامپ نیست
پنج‌شنبه 14 دی 1396 - 12:06

معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی به سوالات مختلف درباره تصمیمات اخیر حزب حاکم رژیم صهیونیستی علیه قدس و کرانه باختری، روند آشتی، سلاح مقاومت، روابط با ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس پاسخ داد.

«صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد خطر تصمیم حزب لیکود (حزب حاکم رژیم صهیونیستی) درباره کرانه باختری و قدس کمتر از خطر تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نیست.

العاروری در گفت‌وگو با برنامه «بلاحدود» شبکه الجزیره قطر تصریح کرد تصمیم لیکود یعنی باز کردن گسستن افسار شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس و تصمیم ترامپ هم تیر آخر را به روند موسوم به صلح زد.

وی تأکید کرد تنها راه‌حل در وحدت فلسطینی و مقاومت فراگیر و گسترده در برابر اشغالگر است؛ مقاومت مسلحانه باید در مقابله با اشغالگر به کار گرفته شود.

العاروری گفت: هدف از وجود ما به عنوان یک جنبش، به عقب راندن رژیم اشغالگر است، حماس همچنان راهبرد مقابله با اشغالگر را دارد.

العاروری درباره روابط حماس با تشکیلات خودگردان گفت یک «مشکل اساسی» در این رابطه وجود دارد و آن این است بدون توافق بر سر مسایل بزرگ، تشکیلات خودگردان به بخش هایی از غزه و کرانه باختری وارد شده، مسایل بزرگ یعنی قدس، شهرک‌سازی ، آوارگان و مرزهای مذاکرات را رها کرده و به مذاکره با رژیم صهیونیستی روی آورده است.

تا زمانی که تشکیلات با رژیم اشغالگر، آمرکیا و اروپا و بخشی از طرف‌های عربی ارتباط دارد ، نمی‌تواند نقش مطلوب خود یعنی یا دستیابی به حقوق ملت فلسطین یا تشدید مبارزه علیه اشغالگر را ایفا کند.

آشتی و سلاح مقاومت

وی تأکید کرد آشتی میان فتح و حماس به کلی از هم نپاشیده اما کمرنگ شده و امکان ازسرگیری گفت‌وگوها درباره آن وجود دارد.

العاروری گفت دلیل اصلی شکست مذاکرات قبلی، متعهد بودن تشکیلات به بیانیه اسلو، روابطش با رژیم اشغالگر و تعهد به اصل «نه مقاومت و نه سلاح مقاومت» است. ما برای آشتی خاضر به امتیازدهی هستیم اما نه امتیازی مانند کنارگذاشتن سلاح.

صالح العاروری درباره روابط منطقه‌ای و بین‌المللی حماس گفت این جنبش روابط خود را بر پایه که چه کسانی حاضر به خدمت به مسأله فلسطین و قدس هستند؛ بنا می‌کند.  وی گفت: روابط با هر طرفی که آماده کمک به آرمان فلسطین و مقاومت باشد ، باعث خوشحالی ماست.

العاروری درباره روابط با ایران گفت: ایران کشوری است که موضعش در قبال مسأله فلسطین ثابت وتاریخی است و این موضع، عدم به رسمیت شناختن اسرائیل در کل سرزمین فلسطین است؛ ایران به ریشه‌کن کردن اسرائیل فرا می‌خواند و آماده ارائه کمک به مقاومت فلسطین است زیرا معتقد است مقاومت، راه از بین بردن رژیم اشغالگر است.

وی تأکید کرد حماس در سایه ضعف تکیه‌گاه عربی و اسلامی برای مقاومت، تصمیم به ازسرگیری روابط با ایران و توسعه آن گرفت اما درباره ازسرگیری روابط با سوریه تا کنون صحبتی نشده است.

العاروری درباره روابط حماس با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم گفت: ما به توسعه روابط با این کشورهای علاقه‌مندیم و اکنون نیز روابط ما با برخی از آنها خوب است اما عده‌ای هم بودند که در بحران پیش آمده میان کشورهای خلیج (فارس) می‌خواستند ما را در جبهه‌ای خاص قر ار دهند، برخی اقامت تعدادی از رهبران حماس در قطر را یکی از مشکلات توصیف کردند و صحبت‌هایی درباره گنجاندن حماس در لیست تروریسم شد.

پربیننده ترین خبرها