معاون وزیر راه:

تهیه نقشه پهنه های پرخطر شهرها در دستور کار قرار گرفت

تهیه نقشه پهنه های پرخطر شهرها در دستور کار قرار گرفت
پنج‌شنبه 14 دی 1396 - 15:02

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تهیه نقشه پهنه‌های پرخطر البرز، اصفهان، شیراز و تبریز در دستور کار شورایعالی شهرسازی قرار گرفته است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

محمد سعید ایزدی روز پنجشنبه در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران افزود:نظام شهری درایران نیازمند برنامه ریزی و تجدید نظر ساختار اجتماعی است تا با ایجاد محیطی امن و ایمن کیفیت زندگی در شهرها ارتقا پیدا کند.
دبیر شورای عالی و معماری کشور اظهارداشت: در طول 4 سال گذشته بحث بازآفرینی شهری مورد توجه جدی دولت قرار گرفته زیرا حوادث تلخ به خصوص خطر زلزله و سیل در شهرها سبب شده مسایل شهری و مدیریت آن در کشور بار دیگر مورد تجدید نظر قرار گیرد.
وی گفت: در این راستا برنامه ملی بازآفرینی شهری و الزامات آن با محله محوری در دستور کار ما قرار گرفته زیرا در 3 دهه گذشته در نظام برنامه ریزی شهری مسایل شهروندان و جمعیت شهری از یاد رفته است.
ایزدی با بیان این که هم اکنون آسیب‌ شناسی‌های جدی در حوزه شهر، توسعه شهری و شهرسازی در حال انجام است، افزود: در حال حاضر در وضعیتی به سر می‌بریم که چاره‌ای جز تجدید نظر در محتوا، ساختار و برنامه‌های شهری نداریم و به نظر می‌رسد مدت‌های زیادی است که تلقی خود را از مفهوم شهر فراموش کرده‌ ایم و هم اکنون شاهد مشکلات و چالش های جدی در نظام مدیریت شهرها هستیم.
به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی ، در شهرها مفهوم واحد همسایگی و محله‌ محوری که اساس آن روابط اجتماعی مردم در محله ها بود فراموش شده و همسایه ها یکدیگر را نمی شناسند و این نتیجه سیاست های نامناسب توسعه شهری در کشور بوده است.
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان این که 140 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و 2 هزار و 700 محله ناکارآمد درکشور وجود دارد،گفت:همه این بافت های دارای مشکلات عدیده ای هستند که باید با تجدید ساختارهای مدیریت شهری به سرعت بهسازی شوند.
وی افزود: اکثر شهرهای ما در مرکز خود دارای رودخانه‌هایی بودند اما با تخریب این رودخانه ها امروزه تبدیل به کانال فاضلاب شده یا بر روی آن‌ها فاضلاب، پاساژ و غیره ایجاد شده و وقتی سیل جاری می شود خسارت زیادی را متحمل می شویم.
ایزدی افزود: براساس مطالعات انجام شده در مراکز دانشگاهی بیش از 85 درصد صدمات ناشی از سیل به خاطر ماهیت سیل نیست، بلکه به دلیل موانع ایجاد شده در مسیر آن است و این سبب تحمیل خسارت زیادی به شهروندان می شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: خوشبختانه در 3 ماه گذشته با همکاری جامعه مهندسان مشاور و انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز هم‌اندیشی و تجدیدنظر در نظام برنامه‌ ریزی شهری مورد توجه قرار گرفته و انتظار داریم این همکاری به توسعه محله محوری در شهرها منجر شود.
به گزارش ایرنا، پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی مهندسی عمران و معماری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان مسکن ساختمان استان تهران روزهای 13 و 14 دی ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها