رضایی: فرزندان ملّت ایران امنیت منطقه را تا مدیترانه تأمین کرده‌اند

رضایی: فرزندان ملّت ایران امنیت منطقه را تا مدیترانه تأمین کرده‌اند
پنج‌شنبه 14 دی 1396 - 18:33

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع بنا دارد در یک ارتباط وثیق با حوزه‌های علمیه موضوعات اساسی مورد پژوهش را مشخص و در اختیار پژوهشگران قرار دهد و بدون اینکه خود وارد حوزه‌های پژوهشی شود از ظرفیت بالای پژوهشگران کمک بگیرد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم نکوداشت آیت الله شهید سید محمد باقرصدر، از سلسله نشست‌‌ های تعامل حوزه و نظام اسلامی، که در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد، درباره روی‌آوری یکصد ساله جوامع اسلامی به اسلام و توجع جوامع و غیراسلامی به نهضت های اسلامی در موضوع اداره بهتر جامعه گفت: شکست الگوهای غربی در اداره جوامع اسلامی و سیاست های ظالمانه استعمارگران موحب گرایش بیشتر جوامع به ظرفیت های دین مبین اسلام شده است و آن ها به دنبال پاسخ به این سوال بودند که اسلام در بٌعد حکومتی و اداره جامعه چه توانمندی های بیشتری نسبت به سایر مکاتب می تواند ارائه دهد.

رضایی به تلاش های علمای پیش‌رو از نهضت تنباکو و مشروطه تا بزرگانی چون شهید صدر و در رأس همه حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی پاسخی به این انتظارات بود و در این راه زحمات زیادی کشیده شده که می توان به نهضت مشروطیت، ملّی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقابله با تحریم های ظالمانه دشمنان در شرایط کنونی اشاره کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش های دشمنان اسلام و نظام اسلامی برای خارج کردن دین از صحنه اداره جامعه در چهل سال گذشته تصریح کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی به یک قدرت استراتژیک بلامنازع در منطقه تبدیل شده است و مشکل امثال ترامپ با ما موشک و بمب هسته ای نیست بلکه مشکل اصلی آنها در حوزه تمدنی و هراس از تبدیل شدن نظام  اسلامی به الگوی موفق جوامع و قدرتی منطقه ای و بین المللی است.

وی با طرح این پرسش که آیا با وجود قدرت سیاسی و بین المللی نظام جمهوری اسلامی انتظارات از نظام اسلامی در بعد اجتماعی برآورده شده است یا خیر، تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی یک نظام بسیار قدرتمند است امّا دولتمردان کشور در سه قوه در زمینه اداره جامعه و گره گشایی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیازمند تعریف و ارائه الگوهای متناسب با ظرفیت نظام اسلامی هستند.

رضایی گفت: ما باید به صورت جدی مسأله کارآمدی مدیران و قوای کشور را مورد بررسی قرار دهیم تا دشمنان نتوانند با سوء استفاده از ضعف های اقتصادی، ناکارآمدی ها را به اصل نظام نسبت دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بٌعد سیاسی را تنها یکی از ظرفیت های نظام اسلامی دانست و با تأکید بر اینکه اسلام در ابعاد دیگری همچون اجتماع نیز برنامه های اساسی برای سعادتمندی و پیشرفت بشر دارد تأکید کرد: تداوم انقلاب اسلامی و تحقق دولت و جامعه اسلامی در گرو بهره گیری از این ظرفیت عظیم در سایر عرصه هاست.

وی در تبیین بعد اجتماعی اسلام گفت: اسلام دین کاملی در همه ابعاد است که تا کنون به بٌعد فردی و سیاسی اسلام پرداخته شده، ولی به بٌعد اجتماعی آن کمتر توجه شده است در حالیکه بر اساس آیات و روایات فراوان بٌعد اجتماعی اسلام بسیار حائز اهمیت است.

رضایی با تأکید بر اینکه حضرت امام(ره) با مشعل فروزان ولایت فقیه و نظریه مترقی مردم سالاری دینی تکلیف ما را در بعٌد سیاسی حکومت داری روشن کرده است افزود: ولی مسائل مهم دیگری از قبیل تنظیم رابطه متقابل دولت مردان و مردم، سیاست گذاری در حوزه اجتماعی و نیز رفع معضلات و گره های اقتصادی، نظام پولی و بانکی و مسئله رفاه و عدالت اجتماعی، همه و همه زمینه های است که ورود پژوهشگران اسلامی و اندیشمندان حوزه فقه نظام را می طلبد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پژوهشگران حوزه خواست تا به دو سوال اساسی پاسخ گویند؛ راهکارهای تحقق کارآمدی قوای سه گانه و شیوه های تربیت مدیران و کادر سازی در طراز انقلاب اسلامی و شیوه های واکاوی مبانی اجتماعی فقه اسلام.

وی به لزوم ارتباط پژوهشی گسترده میان حوزه و مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا دارد در یک ارتباط وثیق با حوزه های علمیه موضوعات اساسی مورد پژوهش را مشخص و در اختیار پژوهشگران قرار دهد و بدون اینکه خود وارد حوزه های پژوهشی شود از ظرفیت بالای پژوهشگران حوزه برای پاسخ به موضوعات مبتلابه جامعه و نظریه پردازی در این حوزه ها کمک بگیرد.

 رضایی با انتقاد از انفعال برخی مسئولان در بهره گیری از نتیجه مجاهدت نیروهای دفاعی کشور و امنیت ایجاد شده برای در اختیارگرفتن بازارهای منطقه، گفت: امروز فرزندان این ملّت امنیت منطقه را تا کرانه های مدیترانه تأمین کرده اند ولی عده ای به جای بهره برداری از این فرصت دستور عقب نشینی تا تهران را مشابه آغا محمدخان قاجار می دهند.

همچنین در پایان این مراسم دکتر محسن رضایی از نرم افزار مجموعه آثار شهید آیت الله صدر  رونمایی کرد.

پربیننده ترین خبرها