پاسخ منفی سوئد به درخواست نیکی هیلی درباره ایران

پاسخ منفی سوئد به درخواست نیکی هیلی درباره ایران
جمعه 15 دی 1396 - 01:32

وزیر خارجه سوئد در واکنش به تاکید دولت آمریکا برای پیگیری تحولات کنونی ایران در شورای امنیت سازمان ملل گفت که وظیفه این شورا پیگیری مسائل مرتبط با امنیت و صلح بین‌المللی است.

العالم-اروپا

مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد در اظهاراتی در خصوص آشوبهای اخیر در ایران با بیان اینکه اوضاع در ایران را دنبال می کنیم، در خصوص تاکید دولت آمریکا برای پیگیری تحولات کنونی ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل، گفت: این شورا وظیفه پیگیری مسائلی را دارد که با موضوع امنیت و صلح بین المللی در ارتباط هستند، اما درباره وضعیت فعلی ایران، راه‌های دیگری هم برای پیگیری مسئله وجود دارد.

«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در یک سخنرانی ضمن تکرار ادعاهای اثبات‌نشده درباره ایران بار دیگر به حمایت از آشوب‌گران و تخریب‌گران در برخی از شهرهای ایران پرداخت.

«نیکی هیلی» در این سخنرانی شعارهای ساختارشکنانه‌ای که در برخی از اجتماعات آشوب‌گران توسط عده‌ای معدود سر داده شده بود را قرائت کرد و گفت: «دولت ایران فعالانه در تلاش است شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزارهای ارتباطی که اجازه می‌دهد صدای شهروندان شنیده شود را مسدود کند. آمریکا قصد دارد «صدای مردم ایران را رساتر کند

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: «اینکه مردم ایران از قدرت صدایشان در برابر حکومتی که سابقه طولانی کشتار مردم خودش را دارد، استفاده می‌کنند اقدامی است که نیازمند شجاعت است

این مقام دولت ترامپ، در ادامه تصریح کرد: واشنگتن از شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر خواهد خواست برای بررسی تحولات اخیر ایران، تشکیل جلسه فوری دهد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در بیانیه‌ای نمایش نیکی هیلی سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل را «اشک تمساحی تهوع‌آور» خواند.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران سخنان مداخله جویانه نماینده آمریکا و سایر مقامات آمریکایی در حمایت از خشونت و اغتشاش را به شدت محکوم می‌کند. این سخنان برای سرپوش گذاشتن بر سیاست‌های شکست خورده آمریکا و متحدانش در منطقه بیان شده تا از این طریق از مردم شجاع و شریف ایران انتقام بگیرد. مداخلات آمریکا در ایران از کودتای 28 مرداد تاکنون کارنامه‌ای خونین و ننگین بوده است.

این بیانیه می‌افزاید: تهدیدات و یاوه گویی‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل، حمایت از خشونت طلبی و آتش افروزی در ایران محسوب می‌شود. امنیت و ثبات ایران در چهار دهه گذشته متکی به مردم خودش بوده و مردم ایران علیرغم جوسازی‌های اخیر از این حقوق و دستاوردهای آن حفاظت کرده و اجازه نخواهند داد خشونت و ویرانگری، این حقوق ذاتی و دستاوردهای تاریخی را تخریب کنند، چرا که حافظه تاریخی ملت ایران هنوز خاطره جنایات و ذلت تحمیلی توسط رژیم دیکتاتوری تحت حمایت آمریکا را فراموش نکرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها