اولاند فرانسه را از سلطه لابي اسراييلي مي رهاند

اولاند فرانسه را از سلطه لابي اسراييلي مي رهاند
پنج‌شنبه 28 ارديبهشت 1391 - 06:28

بيروت (العالم) ـ كارشناسي لبناني گفت: فرانسوا اولاند رئيس جمهوري جديد فرانسه تغييراتي را در سياست خارجي ايجاد و تلاش خواهد كرد كه اين كشور را از سلطه لابي اسراييلي برهاند.

فيصل جلول نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني روز پنجشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم خاطرنشان كرد: سياست خارجي فرانسه در دوران نيكولا ساركوزي تحت تأثير لابي اسراييلي بود و برخورد فرانسه با مساله ايران ، سوريه و ديگر مسايل منطقه در سطح انتظارات حزب ليكود اسراييل بود. 

وي گفت: اولاند نمايندگاني را به منطقه فرستاد كه لوران فابيوس و ميشل روكار جزو اين نمايندگان بودند فابيوس به لبنان ، چين و ديگر كشورها و ميشل روكار نيز به ايران سفر كرد كه اين سفرها نشان مي دهد اولاند درپي تغيير سياست خارجي فرانسه و گسترش تعامل خارجي و رهاندن سياست خارجي كشورش از سلطه لابي اسراييلي ليكود است.

نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني تصريح كرد: اولاند وعده داده كه آلمان را از ديدگاهش در باره مساله رياضت اقتصادي در اروپا منصرف كند تا وام هايي به شركت هاي بزرگ و كوچك براي ايجاد تحولي در روند رشد ، افزايش ثروت ، حل بحران بدهي ها و كسري بودجه اعطا شود و ديگر فشارهاي بدهي و كسري بودجه به اكثريت مردم تحميل نشود بلكه اين فشارها به سمت بازار سوق داده شود.
 
جلول افزود: آنگلا مركل صدر اعظم آلمان و نيكولا ساركوزي رييس جمهوري سابق فرانسه توافقنامه اي را امضا كرده بودند كه اين توافقنامه شامل حمايت از توليدكنندگان عمده اي است كه اقتصاد و ثروت را در دست دارند ولي فقرا متحمل پيامدهاي هر گونه بحراني مي شوند و منافع توليدكنندگان عمده را تأمين مي كرد اما هم اكنون فرانسوا اولاند درپي اصلاح اين توافقنامه است.

وي گفت: مركل پس از شكست ساركوزي و روي كار آمدن رييس جمهوري قوي و داراي پشتوانه مردمي عقب نشيني كرده و همچنين در دو ايالت از ايالت هاي آلمان آراي لازم را كسب نكرده است و هم اكنون در وضعيت مطلوبي قرار ندارد.

تحليلگر سياسي لبناني اظهار داشت: كساني كه به اولاند رأي دادند، اكثراً از طبقه متوسط و گروه هاي كوچك هستند ولي مركل نماينده طبقه ثروتمند آلمان است.

وي گفت: فرانسه و آلمان نمي توانند از اجراي توافقنامه دو جانبه طفره بروند زيرا اين دو كشور به همديگر نياز دارند لذا بايد در اين زمينه به توافق برسند.

فيصل جلول افزود: بسياري از كشورها هم اكنون مي خواهند كه خطي مشي فرانسه را درپيش بگيرند و پيش بيني مي شود كه فرانسه و آلمان درباره اصلاح توافقنامه دوجانبه به توافق برسند.

MKH-16-19:05

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها