سلاح شیوخ خليج فارس علیه مردم سوريه

سلاح شیوخ خليج فارس علیه مردم سوريه
پنج‌شنبه 28 ارديبهشت 1391 - 07:04

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه از حمايت تسليحاتي كشورهاي حاشيه خليج فارس از مخالفان سوري با هماهنگي آمريكا خبر داد.

بنا براين گزارش مخالفان سوريه در هفته هاي گذشته توانسته اند به  مقادير قابل توجهي اسلحه مجهز شوند كه با پول كشورهاي حاشيه خليج فارس و با هماهنگي واشنگتن خريداري شده است.
روزنامه واشنگتن پست به نقل از مسوولان كاخ سفيد گزارش داد كه اين مسوولان تاكيد داشته اند مخالفان به اسلحه مهلك و از جمله سلاح هاي ضد تانك مجهز نشوند .
دولت آمريكا در عين حال تماسهاي خود را با نيروهاي مسلح مخالف در سوريه افزايش داده است تا اطلاعاتي از تاسيسات زيربنايي مراكز رهبري مخالفان به دست آورد و در اختيار كشورهاي حاشيه خليج فارس قرار دهد .
يك مسوول وزارت امور خارجه آمريكا گفت : ما اسلحه غير مهلك در اختيار مخالفان سوري قرارمي دهيم و با هدف كسب نتيجه بهتر هماهنگي با دوستان و همپيمانان در منطقه ادامه مي يابد.
روزنامه واشنگتن پست گزارش داد مهمات در دمشق و ادلب ، نزديك مرزهاي تركيه و نيز منطقه الزبداني ، در مرزهاي لبنان انبار مي شود .
فعالان مخالف در سوريه دو ماه قبل هشدار دادند كه مهمات مخالفان مسلح در حال پايان است كه البته پس از آنكه عربستان ، قطر و ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس ميليونها دلار در هر ماه براي تامين اسلحه مخالفان در سوريه اختصاص دادند ، از بازارهاي سياه در كشورهاي مجاور و يا عناصري در ارتش سوريه اسلحه براي مخالفان اين كشور خريداري شد و دراختيار آنها قرار گرفت.
ملهم الدروبي عضو كميته اجرايي اخوان المسلمين سوريه گفت كانالي براي واردات اسلحه براي مخالفان با حمايت افراد ثروتمند و كمك هاي مالي كشورهايي مانند عربستان و قطر ايجاد شده است.
يك مسوول مخالفان سوري نيز گفت محموله هاي بزرگي وارد كشور شده است و برخي از مناطق مملو از اسلحه است.
روزنامه واشنگتن پست اعلام كرد كه مسوولان آمريكايي درهفته جاري با يك هيات كرد از شرق سوريه ديدار و درباره ايجاد جبهه اي جديد براي مقابله با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه و وادشتن وي به انتقال نيروهايش از غرب گفت و گو كرد.
به گفته اين مسوولان مساله سوريه در دستور كار نشست سران پيمان آتلانتيك شمالي ( ناتو) قرار دارد كه  همين ماه  در شيكاگو برگزار مي شود.
برخي از سركرده هاي مخالفان اعلام كرده اند كه به طور مستقيم با مسوولاني در وزارت امور خارجه آمريكا براي معرفي گروههاي مسلحي كه بايد اسلحه دراختيار آنان قرار گيرد و همچنين تعيين انبار مهمات تماس دارند .
آمريكائيها در عين حال مدعي شدند كه در حال حاضر هيچ تيم نظامي و اطلاعاتي آمريكايي در سوريه مستقر نيست.
به گفته مسوولان آمريكايي ، پنتاگون طرح هاي مفصلي درباره سوريه تهيه كرده و در آنها از حمله هوايي براي تخريب ضد هوايي هاي اين كشور سخن گفته شده است .
اين درحاليست كه همين مسوولان مداخله آمريكا به اين شيوه را بعيد دانسته و اعلام كرده اند كه واشنگتن در صدد گسترش هماهنگي هاي اطلاعاتي و تسليحاتي با نيروهاي مخالف در سوريه است.
روزنامه تايمز انگليس نيز بر نقش واشنگتن در حمايت تسليحاتي از مخالفان در سوريه براي مقابله با دولت بشار اسد تاكيد كرد و گزارش داد مخالفان بشار اسد با حمايت كاخ سفيد  از كشورهاي خليج فارس اسلحه دريافت مي كنند.
تايمز در گزارش خود از احتياط واشنگتن در تاييد گروههاي مسلح سوري براي ايجاد كانالهايي جهت دريافت اسلحه از قطر و عربستان خبر داد و نوشت با وجود آنكه مسوولان كاخ سفيد ارسال اسلحه و حمايت تسليحاتي از مخالفان سوري را تكذيب مي كنند اما همانها اعلام كرده اند كه واشنگتن  نقش مهمي در تقويت قدرت تسليحاتي مخالفان در سوريه داشته است.
روزنامه تايمز به نقل از خبرنگاران خود درسوريه مي افزايد گروههاي مسلح در سوريه در حال تجهيز به نوع بهتري از اسلحه هستند و كه در عمليات هفته جاري ارتش آزاد سوريه مورد استفاده قرار گرفته است.
به گزارش روزنامه تايمز تجهيز گروههاي مسلح به اسلحه از خارج باعث شد تا بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در گفت و گو با تلويزيون روسيه به كشورهاي عربي درباره پيامدهاي گسترش بحران به ديگر كشورهاي عربي هشدار دهد و اعلام كند اين بحران ديگر بهار عربي نيست و بلكه آشوب و نابساماني است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها