لغو فروش هواپيما به ايران به اقتصاد آمريکا آسيب وارد می‌کند

لغو فروش هواپيما به ايران به اقتصاد آمريکا آسيب وارد می‌کند
جمعه 15 دی 1396 - 18:10

پايگاه اينترنتي «فاکس نيوز» نوشت : باوجود تجمعات اعتراض آميز در ايران، اين کشور بايد همچنان اجازه يابد هواپيماهاي آمريکايي را خريداري کند زيرا اين اقدام به ايجاد يا حمايت از 100 هزار فرصت شغلي در آمريکا منجر مي شود.

العالم- ایران/ سیاسی 

اين سايت آمريکايي در گزارشي به قلم واي جي فيشر نوشت: دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا بارها اعلام کرده که ايجاد فرصت هاي شغلي يکي از اولويت هاي اصلي وي است. با اين حال، دولت وي در حال بررسي ممانعت از فروش 110 هواپيماي مسافربري ساخت آمريکا به ارزش 20 ميليارد دلار توسط «بوئينگ» به شرکت هاي هواپيمايي ايراني است. اين در حالي است که فروش اين هواپيماها، نزديک به 100 هزار فرصت شغلي در آمريکا ايجاد يا از آنها حمايت خواهد کرد.
 چه بسا در پي تجمعات اعتراض آميز در ايران ، دلايل خوبي براي لغو فروش هواپيما وجود دارد ولي ممانعت از اين اقدام بوئينگ يک اشتباه خواهد بود و لطمه اي بسيار بيشتر به کارگران آمريکايي و به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد تا به ايران.
از دست دادن يک قرارداد 20 ميليارد دلاري که به تقريبا 1000 هزار کارگر آمريکايي و خانواده هاي آنها کمک خواهد کرد، زيان آور خواهد بود.
قرار است بوئينگ 80 فروند هواپيماي باريک پيکر و 300 فروند هواپيماي دوموتوره پهن پيکر به دو شرکت هواپيمايي ايراني بفروشد. اين شرکت آمريکايي اجازه پيدا کرده است اين کار را براساس مفاد توافقي انجام دهد که تحريم هاي اقتصادي بين المللي را عليه ايران در ازاي اعمال محدوديت هايي بر برنامه هسته اي اين کشور لغو کرد.
 فروش هواپيماهاي بوئينگ به ايران ، پاسخ مستقيمي به گلايه هاي خود ترامپ در مبارزات انتخابات رياست جمهوري است که مي گفت شرکت هاي آمريکايي در پي توافق هسته اي، دسترسي کافي به بازار ايران پيدا نکرده اند.
 با توجه به خصومت ايران با آمريکا و اسرائيل، تجمعات اعتراض آميزي که از هفته گذشته در سراسر ايران برپا شده، به طور طبيعي مورد حمايت آمريکايي ها قرار گرفته است.
 برخي از مخالفان حکومت ايران مي گويند آمريکا - هم به منظور نشان دادن حمايت از اعتراضات هم براي کمک به سرنگون کردن حکومت ايران - بايد فشار اقتصادي را بر ايران تشديد کند ولي بعيد است فروش هواپيماها - که به تاييد وزارت خزانه داري آمريکا نياز دارد - حکومت ايران را تقويت کند. قرار نيست تعداد قابل توجهي از هواپيماهاي بوئينگ تا سال 2022 تحويل داده شود.
به رغم همه نگراني ها درباره فروش هواپيما به ايران، دلايل بهتري براي موافقت با فروش بوئينگ وجود دارد:
 نخست، اين فروش به نفع کارگران آمريکايي خواهد بود. احتمالا به همين علت است که خود ترامپ هيچگاه عليه قرارداد بوئينگ صحبت نکرده است. اين در حالي است که برخي ديگر در دولت وي و کنگره براي تضعيف اين قرارداد، تلاش مي کنند.
دوم، فروش هواپيماهاي بوئينگ به شرکت هاي هواپيمايي ايراني به نفع صنعت هوافضاي آمريکا خواهد بود. سال 20166، درآمدهاي بوئينگ به علت ارزاني نفت و ورود هواپيماهاي نوسازي شده، کاهش يافت.
به رغم اين که 20177 سال بهتري براي بوئينگ بود اما فروش احتمالي هواپيما به ايران از اهميت برخوردار است. اين قرارداد منعکس کننده 10 درصد توليد سالانه بوئينگ و از هر سفارش ديگري در سال 2017، بزرگ تر است. لغو اين قرارداد، به بوئينگ و شرکت هاي آمريکايي مرتبط با آن، لطمه خواهد زد.
 اگر ايران از بوئينگ هواپيما نخرد، به سادگي هواپيماهاي جديدي از توليدکنندگان غيرآمريکايي خريداري خواهد کرد يا به استفاده از ناوگان فعلي خود ادامه خواهد داد. 
 به علاوه، زيان بوئينگ به نفع چين و روسيه خواهد بود. بوئينگ با رقابت فزاينده اي از جانب رقباي خارجي خود مواجه است. به رغم اين که بوئينگ کنترل بازار هواپيماهاي مسافربري را در اختيار دارد ولي چين و روسيه مصمم هستند به جايگاه برجسته اي در اين بازار دست يابند.
دولت ترامپ حق دارد نگران ايران باشد ولي هدر دادن يک قرارداد 200 ميليارد دلاري بسيار بيشتر آسيب زننده است تا منفعت آور. اين (عدم فروش هواپيماها)، آمريکا را در جايگاه آخر قرار خواهد داد نه اول.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها