به بهانه آشوب‌ها صورت گرفت..

درخواست نمایندگان کنگره از ترامپ برای بازگرداندن تحریم علیه ایران

درخواست نمایندگان کنگره از ترامپ برای بازگرداندن تحریم علیه ایران
شنبه 16 دی 1396 - 05:41

دو نماینده کنگره آمریکا در پرتو آشوب‌های اخیر در ایران از دولت این کشور خواسته‌اند معافیت‌های تحریمی برای ایران را صادر نکرده و تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام را برگرداند.

العالم - آمریکا

منابع خبری می‌گویند ناآرامی‌های اخیر در ایران اختلافات میان نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که عده‌ای از آنها به شدت منتقد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) هستند را تشدید کرده است.

به گزارش المانیتور، برخی از نمایندگان تندرو در کنگره از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند برای اعلام همبستگی با تظاهرات‌کنندگان ضددولتی در ایران، تحریم‌هایی که بعد از توافق هسته‌ای برجام علیه ایران رفع شده‌اند را بازگرداند.

«تد کروز»، نماینده ایالت تگزاس در مجلس سنا به المانیتور گفت: «اوباما کار چندانی برای حمایت از تظاهرات‌های سال 2009 انجام نداد و بیشتر از حمایت از مردم ایران که می‌خواهند آزاد باشند سرگرم رسیدن به توافق با این کشور و سرازیر کردن میلیاردها دلار به سوی آن بود».

وی با اشاره به اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا بایستی به زودی درباره تمدید یا عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران تصمیم بگیرد، گفت: «رئیس‌جمهور نباید معافیت تحریمی جدید را امضا کند و باید به جای آن تحریم‌ها را برگرداند و ما باید هر کاری که از لحاظ بشری امکان‌پذیر است را برای فشار بر این حکومت و سرنگون کردن آن انجام بدهیم».

المانیتور نوشته سایر اعضای کنگره هم اظهاراتش مشابهی مطرح کردند.

مارشا بلک‌برن، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در توئیترش نوشته است: «پاسخ بزدلانه آمریکا به جنبش سبز ایران در سال 2009، اشتباه بود. ایران دوباره دارد معترضان را می‌کشد و آنها را سانسور می‌کند. توافق هسته‌ای اوباما این حکومت ظالم را فقط جسورتر کرده است».

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در گفت‌وگو با المانیتور با چنین دیدگاه‌هایی مخالفت کرده و گفته حمایت‌های آمریکا بیش از آنکه مفید باشند، مضر خواهند بود.

او گفت: «ما هنوز هم می‌خواهیم که این تظاهرات‌ها به حکومت ایران مربوط باشند. فکر می‌کنم اینکه ما خودمان را وارد این ماجرا بکنیم، خوب نیست».

این اختلافات در شرایطی پدیدار شده‌اند که  ترامپ بایستی ظرف روزهای آینده درباره پایبند ماندن یا نماندن دولتش به برجام و امضای معافیت‌های تحریمی برای ایران تصمیم بگیرد.

کورکر گفته امیدوار است ترامپ تحریم‌ها علیه ایران بازنگرداند.

مارکو روبیو، در مقابل در حساب کاربری‌اش در توئیتر از ترامپ خواسته این معافیت‌ها را برای ایران تمدید نکند و تحریم‌ها را بازگرداند.

او در توئیترش نوشته است: «با فرا رسیدن ضرب‌الاجل بعدی برای معاف کردن تحریم‌ها من از رئیس‌جمهور می‌خواهم این نکته را در نظر بگیرد که آیا برداشتن قدرتمندترین ابزارهای نظامی‌مان از روی میز و ادامه تعلیق تحریم‌های ایران با منافع امنیت ملی آمریکا همسو است یا خیر.»

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها