سراسیمگی شاه عربستان برای مهار نارضایتی عمومی ناشی از گرانی

سراسیمگی شاه عربستان برای مهار نارضایتی عمومی ناشی از گرانی
شنبه 16 دی 1396 - 09:36

دیوان سلطنتی عربستان سعودی جمعه‌شب برای مهار افزایش موج نارضایتی عمومی از گرانی بنزین و وضع مالیات‌های جدید، دستورات جدیدی صادر کرد.

العالم ـ عربستان سعودی

عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی (2018)، بهای بنزین را افزایش داده و برای نخستین بار، اخذ مالیات بر ارزش افزوده به میزان پنج درصد را آغاز کرده است.

افزایش بهای بنزین نارضایتی بسیاری از مردم را در عربستان در پی داشته است. همین امر موجب شد تا دیوان سلطنتی عربستان جمعه‌شب (دیشب) دستوراتی صادر کند تا بتواند موج این نارضایتی عمومی را مهار کند. 

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نوشت که شاه دستور داده تا در ازای گرانی معیشتی، ماهانه 1000 ریال سعودی (حدود یک میلیون و صدهزار تومان)‌ فقط به مدت یک سال، به کارمندان و نظامیان و مبلغ 500 ریال به بازنشستگان (سازمان بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی) پرداخت شود.

شاه سعودی در دستوری دیگر علاوه بر مبلغ اضافه ماهانه به مدت یک سال که از ژانویه امسال به حقوق نظامیان واریز می‌شود، مبلغ 5000 ریال (حدود پنج میلیون وپانصد هزار تومان) به نظامیان مشغول خدمت در مرز جنوبی [در مرز با یمن] پاداش تخصیص داد. 

در دستورات دیوان سلطنتی همچنین آمده است که در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده، دولت، پرداخت ارزش افزوده خرید اولی مسکن شهروندان را به شرط آنکه بهای آن بیش از 850 هزار ریال سعودی نباشد، بر عهده می‌گیرد.

در بخش درمان  و آموزش نیز شهروندان، فعلا از این مالیات فعلا معاف شده‌اند. در دستورات شاه سعودی آمده که مالیات بر ارزش افزوده شهروندان تحت پوشش خدمات بهداشتی و آموزش بر عهده دولت خواهد بود. 

در دستوری دیگر همچنین پاداش دانشجویان برای مدت یک سال تا ده درصد افزایش پیدا کرده است. 

کاهش درآمد عربستان سعودی از نفت که بخش عمده‌ای از این مسأله ناشی از سیاست ضدایرانی و ضد روسی ریاض در سال‌های گذشته بود، این کشور را در چند سال گذشته با کسری بودجه متوالی روبه‌رو کرد تا جایی که محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور با ارائه طرح چشم‌انداز 2030 دست به اصلاحاتی در اقتصاد این کشور زده که از جمله آن اخذ مالیات و افزایش بهای سوخت است. 

به گزارش فارس، بیش از 90 درصد بودجه عربستان سعودی از فروش نفت خام تأمین می‌شود. پیش‌بینی شده است که عربستان از طریق مالیات بر ارزش افزوده چند میلیارد دلار درآمد کسب کند همچنانکه امارات نیز در اقدام مشابه، این مالیات را از ابتدای امسال اخذ می‌کند و گفته شده که حدود سه میلیارد و سیصد میلیون دلار از این طریق، کسب درآمد می‌کند. 

در عربستان مالیات بر در آمد اخذ نمی‌شود. این کشور دو سال پیش مالیات تنباکو را صددرصد افزایش داده بود و اقدامات جدید سبب افزایش نارضایتی عمومی در این کشور شده است. مثلا از این پس خرید مواد غذایی، بهای گاز، آب و برق و خدمات دولتی شامل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

برخی شهروندان عربستان سعودی می‌گویند، پُر کردن یک باک خودرو بعد از افزایش بهای بنزین، تقریبا معادل یارانه‌ای است (300 ریال س) که ماهانه از دولت دریافت می‌کنند. 

پربیننده ترین خبرها