بیانیه «حیدر العبادی» در سالروز تاسیس ارتش عراق

بیانیه «حیدر العبادی» در سالروز تاسیس ارتش عراق
شنبه 16 دی 1396 - 10:22

نخست‌وزیر عراق در نود و هفتمین سالگرد تاسیس ارتش عراق، ضمن تبریک این روز ملی، بر تداوم تلاش برای ایجاد ارتشی که از همه عراقی‌ها دفاع کند، تاکید کرد.

العالم - عراق

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به مناسبت سالگرد تاسیس ارتش عراق طی بیانیه‌ای‌ ضمن تبریک این روز، تاکید کرد که این ارتش، قلعه بلندی برای حمایت از دستاوردهای ملی و حفظ جایگاه کشور و حاکمیت آن است و وی به ساختن ارتشی که از سرزمین عراق و تمامی شهروندانش دفاع کند، ادامه می‌دهد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریة نیوز»، منتشر شد، آمده است: ما با تمام افتخار و تکریم، نود و هفتمین سالروز تاسیس ارتش عراق را که با تمام تشکیلات و صفوفش، بزرگترین حماسه‌های ملی و قهرمانانه را برای کشور و ملت خود رقم زده‌اند، یادآور می‌شویم و تاکید می‌کنیم که این ارتش، ، بزرگی و جایگاه کشورش را به آن برگرداند و از سرزمینش محافظت کرد و در سخت‌ترین مرحله تاریخ این کشور، فداکاری‌های گرانبهایی داشت.

وی افزود: ارتش قهرمان ما ثابت کرده است که فراتر از هر گرایش و نامی است و جنگ سختی را برای نجات شهروندان و هموطنانش انجام داده و سرزمینش را از دست تروریست‌ها رها ساخته و بهترین مدافع و پشتیبان کشور است.

العبادی در ادامه از کلیه نیروهای مسلح با تمامی زیرمجموعه‌هایشان که برای ملت و وطن خود جانفشانی کرده‌اند، تقدیر کرد.

ارتش عراق در سال 1921 تاسیس شد اولین یگانهای آن در بحبوحه دوران قیمومت انگلیسی‌ها بر این کشور شکل گرفته است و اولین یگان آن به هنگ «موسی کاظم (ع)» نامگذاری شده بود و مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراقی در بغداد بود.

10 سال بعد در سال 1931 نیروی هوایی و 6 سال بعد از آن در 1937 نیروی دریای عراق تاسیس شد و به گفته منابع عراقی، ارتش این کشور از نظر تعداد نفرات در دهه 90 میلادی قرن گذشته به یک میلیون نفر بالغ شد. 

ارتش عراق که در دوران حاکمیت بعثی‌ها ، بویژه صدام، وارد جنگهای توسعه‌طلبانه و بی‌حاصل منطقه‌ای، شده بود، پس از اشغال این کشور از سوی آمریکایی‌ها، در سال 2003 میلادی، از سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق منحل شد. پس از چندی، ارتش عراق باردیگر پایه‌گذاری شد اما تاسیس دوباره آن همزمان با موج بزرگ هجوم تروریستها به این کشور بود.

پربیننده ترین خبرها