روسیا الیوم: هدف تهدیدهای آمریکا بازگرداندن فلسطینیان به میز مذاکرات است

روسیا الیوم: هدف تهدیدهای آمریکا بازگرداندن فلسطینیان به میز مذاکرات است
يکشنبه 17 دی 1396 - 15:07

به گزارش شبکه روسیا الیوم آمریکا قصد قرار دادن فلسطینیان در تنگنا و اخاذی از ایشان را دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

شبکه روسیا الیوم گزارش داد آمریکا تلاش می کند همه درها را در برابر تشکیلات خودگردان فلسطین ببندد و فلسطینیان را به بازگشت به مذاکرات سازش مجبور کند.

شبکه روسیا الیوم به نقل از برخی گزارش های خبری افزود واشنگتن یکصد و بیست و پنج میلیون دلار از کمک ها به آژانس آنروا را متوقف کرد. این در حالی است که یک مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا این خبر را تکذیب کرد. از سوی دیگر فلسطینیان بر این باورند که شیوه جدید آمریکا نوعی اخاذی است تا آنها مجبور شوند بر سر میز مذاکرات بازگردند.

یافا ستیتی خبرنگار روسیا الیوم در رام الله گزارش داد آمریکا نهایت تلاش خود را می کند تا همه درها را در برابر تشکیلات خودگردان فلسطین ببندد و مذاکرات را بر اساس دیدگاه خود به عنوان تنها راه نجات (در برابر فلسطینیان) قرار دهد. پس از آنکه آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و تصمیم گرفت سفارت خود را از تل آویو به قدس منتقل کند این بار نوبت کمک های مالی رسید که واشنگتن از طریق بودجه آژانس امداد و اشتغال پناهندگان فلسطینی «آنروا» به آوارگان فلسطینی تقدیم می کند. با اینکه هیچ یک از مسئولان آمریکایی تصمیم کاهش سهم مالی آنروا را به طور رسمی تایید نکرده اند برخی گزارش های خبری از تصمیم آمریکا برای توقف یکصد و بیست و پنج میلیون دلار از کمک های خود به این آژانس حکایت دارد و قرار است این مبلغ در ابتدای ماه ژانویه پرداخت شود.

تیسیر جرادات قائم مقام وزارت امور خارجه فلسطین گفت: جامعه بین المللی و کشورهای بزرگ از هفتاد سال پیش در مصیبت پناهندگان فلسطینی نقش داشته اند و وظیفه جامعه بین المللی است که به حمایت و کمک و تقدیم همه تسهیلات زندگی به پناهندگان ادامه دهد تا بتوانند مشکل شان را حل کنند. این یک مشکل بین المللی است که جامعه بین المللی و کشورهای بزرگ عامل آن بودند. قطع کمک ها از آنروا بر مسئولان فلسطینی و بر موضع مردم و پناهندگان فلسطین تاثیر نخواهد گذاشت.

یک شهروند فلسطینی در این زمینه گفت: کمک هایی از خارج برای ما می رسد و ترامپ می خواهد این کمک ها را قطع کند. در واقع این کمک ها حق مردم فلسطین است چون مردم از کشورشان مهاجرت کردند و حق دارند مانند دیگر مردم جهان زندگی کنند.

خبرنگار در ادامه افزود هنوز درباره اظهارات و برخی سخنان فاش شده مسئولان آمریکایی حرف و حدیث هایی وجود دارد اما این اقدام از کاخ سفید بعید نیست؛ به ویژه آنکه (ترامپ) با متهم کردن فلسطینیان به آماده نبودن برای شرکت در مذاکرات سازش تهدید کرد کمک های فلسطینیان را قطع می کند.

یک مسئول فلسطینی هم گفت: در واقع آمریکا مسئول نابسامانی روابط میان فلسطین و اسرائیل است و تعهدات خود را به عنوان شاهد و ناظر بر توافق اسلو زیر پا گذاشت. این یک تحول بسیار خطرناک است و بیشتر از آنکه شبیه رفتار سیاستمداران باشد به رفتار کابوی ها (گاو چران ها) شباهت دارد. چون اگر این تصمیم اتخاذ شود در این صورت به زندگی آوارگان ضربه خواهد زد که در سخت ترین شرایط زندگی می کنند.

خبرنگار گفت مسئولان فلسطین، اظهارات ترامپ را نوعی تهدید و اخاذی غیرقابل قبول دانستند و تاکید کردند قدس با طلا و با نقره خرید و فروش نمی شود.

برخی فلسطینیان می گویند هدف فشارهای پیوسته آمریکا این است که هر گونه توافق حل و فصل برای فلسطینیان از مهم ترین محتوای آن به دور باشد چون بعد از آنکه قدس از مذاکرات سازش خارج شد تا به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شود فشارها بر این مسئله متمرکز می شود تا شهرک های کرانه باختری رود اردن به اسرائیل ضمیمه شوند و رویای برپایی کشور مستقل (فلسطین) به طرح دولت خودمختاری تبدیل شود که فاقد حاکمیت امنیتی، پایتخت و مرزها است.

پربیننده ترین خبرها