وال استریت ژورنال :طرح برجامی کنگره آمریکا تا تصویب راه طولانی دارد

وال استریت ژورنال :طرح برجامی کنگره آمریکا تا تصویب راه طولانی دارد
دوشنبه 18 دی 1396 - 07:54

تارنمای خبری نشریه «وال استریت ژورنال» آمریکا یکشنبه شب نوشت: در شرایطی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا این هفته باید در خصوص سرنوشت برجام تصمیم بگیرد اما، هنوز راه طولانی تا توافق روی لایحه احتمالی جدید مربوط به آن در کنگره آمریکا باقی است

العالم- آمریکا 

 این رسانه نوشت: گرچه مشاوران ترامپ به درستی نمی‌دانند که او چه تصمیمی برای توافق هسته‌ای خواهد گرفت، با این حال می‌گویند که به نظر می‌رسد وی قصد تداوم تعلیق تحریم‌ها را داشته باشد.
نویسنده می‌افزاید: منابع خبری آگاه به موضوع می‌گویند که هدف مشاوران رئیس جمهوری آمریکا اکنون دستیابی به طرحی است که وعده او برای «اصلاح» توافق را عملیاتی کند.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، گفت وگوها در این رابطه در حال حاضر عمدتا برسر فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران و کاهش شمار دفعاتی است که رئیس جمهوری آمریکا نیاز به تایید پایبندی ایران به توافق دارد. 
این تعداد ممکن است از هر سه ماه یکبار در شرایط فعلی به نهایت یک یا دو بار در سال برسد.
یکی دیگر از مباحث داغ این روزهای عرصه سیاسی آمریکا، اضافه کردن پیش شرط‌های جدیدی برای عمل به تعهدات برجامی است؛ اقدامی که در تناقض آشکار با روح و متن برجام است.
بر مبنای گزارش این رسانه، تاکنون پیش نویس‌های بسیاری در کنگره آمریکا تدوین و توزیع شده، اما هنوز هیچ طرحی در این خصوص نهایی نشده است.
این رسانه می‌نویسد: «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا، «بن کاردین» دمکرات ارشد این کمیته و «تام کاتن» سناتور و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در عرصه روابط خارجی، از جمله افراد فعال در مذاکرات تدوین طرح مذکور هستند ... و هنوز راه زیادی مانده است تا این طرح به سطح مورد تایید کاتن برسد.
ترامپ این هفته با چند ضرب‌الاجل در ارتباط با برجام مواجه است و باید میان حفظ این توافق و بازگرداندن تحریم ها علیه تهران یکی را انتخاب کند.
وی اخیرا از تایید پایبندی تهران به این توافق سرباز زده و از کنگره خواسته بود تا برای برجام چاره‌ای بیندیشد.
در شرایطی که انتظار می‌رفت قانون گذاران آمریکایی اقدامی در این رابطه صورت دهند تا ترامپ آن را پاسخی به انتقادهایش بداند، انرژی کنگره در ماه‌های گذشته به طور عمده صرف طرح مربوط به مالیات‌ها شد و اقدامی در خصوص برجام صورت نگرفت.
وال استریت ژورنال می‌نویسد: مقام‌های اروپایی تاکید می‌کنند که در صورت کناره‌گیری آمریکا، آن‌ها به توافق پایبند خواهند بود.
این یادداشت به نقل از «مارک دوبو ویتز» رئیس اندیشکده «بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها» ادامه می‌دهد: با این حال فارغ از اینکه دیپلمات‌ها در پاریس، برلین، رم و بروکسل چه تصمیمی بگیرند، این واکنش شرکت‌های فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و بلژیکی به بازگشت احتمالی تحریم‌ها است که حائز اهمیت خواهد بود.

ایرنا 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها