آیا ۳۰ خدمه نفتکش آتش گرفته ایرانی زنده هستند؟

آیا ۳۰ خدمه نفتکش آتش گرفته ایرانی زنده هستند؟
دوشنبه 18 دی 1396 - 11:24

۳۰ ایرانی مفقود شده در آب های چین پس از آتش گرفتن نفتکش، هنوز یافته نشده اند اما گفته می شود احتمالا با قایق نجات از محل دور شده باشند.

العالم- ایران

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای با تشریح آخرین وضعیت نفتکش ایرانی گفت: آتش نفتکش ایرانی خاموش نشده است و کشتی به یک طرف متمایل شده و در حال غرق شدن است.

 

آیروش در مورد وضعیت جستجوی خدمه نیز گفت: هیچ شواهدی برای جان باختن خدمه مفقود شده کشتی ایرانی وجود ندارد و جستجوها برای یافتن افراد مفقود شده همچنان ادامه دارد.


وی گفت: دولت محلی شانگهای و همچنین دولت مرکزی پکن تمام تلاش خود را برای جستجوی خدمه مفقود شده این کشتی بکار گرفته است.

 

شنبه شب در اثر برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی باری چینی - هنگ کنگی در سواحل شرقی این کشور 32 خدمه که 30 نفر آنها ایرانی و دو نفر بنگلادشی هستند، مفقود شده اند.وز­ارت حمل و نقل چین اعلام کرد حادثه ساعت 8 شب شنبه در 160 مایلی دلتای یانگ تسه رخ داد.این کشتی به مقصد کره جنوبی حرکت می کرده که در 250 کیلومتری سواحل شهر شانگهای چین با یک کشتی باربری ثبت شده برای هنگ کنگ برخورد کرده است.

 

این در حالی است که روز گذشته اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بر اساس آنچه گفته شد، قایق نجاتی بر روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند اما با توجه به شدت آتش و شرایط آب و هوایی، بالگردها نتوانستند که به طور کامل برای مهار اقدام کنند لکن از سایر روش‌های دیگر اقداماتی انجام شده است.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در پی این حادثه ستادی در شرکت ملی نفتکش تشکیل شده که تمامی شرایط را رصد می‌کند و حتی در کنسولگری ایران در شانگهای نیز در این مساله در حال پیگیری است ان‌شاءالله هر چه سریعتر آتش مهار و گزارش لازم ارائه شود.

 

گفتنی است، عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی ایران هم راجع به خسارت های وارده به این نفتکش عنوان کرد: این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش ۳۲ میلیون دلار بوده است. محموله نفتکش میعانات گازی و نوع قرارداد FOB بوده است، یعنی خریدار محموله را روی عرشه تحویل گرفته است. بر این اساس به احتمال قوی مسئولیت محموله بر عهده خریدار کره‌ای است.

 

همتی در مورد جزئیات پوشش بیمه نفتکش ایرانی گفت: ۳۰ درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است.

 

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: ۷۰ درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است. همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است.

 

همتی بر این اساس تصریح کرد: در صورتی‌ که این نفتکش خسارت کامل ببیند و به‌ عبارتی ‌Total lost باشد، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود پنج میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود پنج میلیون دلار سهم بیمه مرکزی خواهد بود.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها