قاسمی در نشست خبری :

خطای فاحش آمریکا در روند برجام منجر به پشیمانی دولت این کشور می‌شود/ دیدار ظریف و موگرینی آخر هفته جاری

خطای فاحش آمریکا در روند برجام منجر به پشیمانی دولت این کشور می‌شود/ دیدار ظریف و موگرینی آخر هفته جاری
دوشنبه 18 دی 1396 - 11:40

سخنگوی وزارت خارجه گفت: خروج احتمالی آمریکا و هرگونه برخورد غیر منطقی آنها با برجام با برخورد متناسب و سنگین ایران مواجه خواهد شد و حاصل این تصمیمات برای آمریکا بسیار مهم است و اگر دچار خطای فاحشی رخ دهد منجر به پشیمانی دولت آمریکا می‌شود.

العالم- ایران/ سیاسی 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که امروز دوشنبه برگزار شد، در خصوص جلسه شورای امنیت درباره ایران و نتایج آن گفت: اتفاقی که در سیاست خارجی آمریکا در یک سال اخیر به‌وقوع می‌پیوندد و آنچه در جلسه اخیر شورای امنیت اتفاق افتاد خود گویای شکست دیگری اضافه بر شکست‌های ترامپ است.

وی افزود:‌ جامعه جهانی نشان داد که دوران جدید دوران دیگری است و کار ترامپ در کشاندن مسئله داخلی یک کشور به شورای امنیت که خلاف موازین بین‌المللی بود، با پاسخ جدی شورای امنیت و نه بزرگ روبه‌رو شد و این می‌تواند برای ترامپ درس عبرتی باشد. این شکستی بود در ادامه شکست‌های دیگر وی نه در منطقه و بلکه در سطح جهان.

سخنگو در خصوص ضرب الاجل تحریم‌ها و طرح اصلاح برجام روی میز سنا و کاخ سفید و موضع ایران در این خصوص گفت: در این خصوص فعلاً پیش‌داوری نمی‌کنیم اما آنچه در جمهوری اسلامی ایران از گذشته مد نظر بوده، پیش‌بینی‌های سناریوهای احتمالی است و برای هر گونه تصمیم سناریوهای ایران اتخاذ شده و همه گزینه‌ها برای هر شرایطی روی میز ایران قرار دارد و به‌تناسب نوع تصمیمات را دنبال و به‌سرعت اجرایی می‌کنیم. با توجه به ماهیت برجام که یک تعهد بین‌المللی است، خروج احتمالی آمریکا و هرگونه برخورد غیرمنطقی آنها با برخورد متناسب و سنگین جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و حاصل این تصمیمات برای آمریکا بسیار مهم است و اگر خطای فاحشی رخ دهد منجر به پشیمانی دولت آمریکا می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه از سفر محمد جواد ظریف به بروکسل - مقر اتحادیه اروپا - در اواخر هفته خبر داد و گفت: در این سفر نشستی با حضور موگرینی و سه وزیر خارجه اروپایی برگزار خواهد شد.

وی افزود: این نشست به دعوت خانم موگرینی صورت می گیرد و هدف از آن صرفا بررسی اجرای برجام است. خانم موگرینی از وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه برای این نشست دعوت کرده است. قطعا دعوتی که صورت گرفته در خصوص برجام است و به صورت منطقی باید قبل از ١٣ ژانویه باشد. احتمالا این نشست در انتهای این هفته و در اتحادیه اروپا و دفتر خانم موگرینی خواهد بود. این سفر احتمالا دو روز آخر هفته است ولی به صورت دقیق نمی‌شود روز مشخص آن را بیان کرد.

قاسمی در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود، در خصوص رابطه با چین و ابتکار چین برای احیای جاده ابریشم گفت: چین یکی از شرکای مهم و خوب ما در حوزه اقتصادی است و همکاری‌های گسترده‌ای را طی سالیان گذشته و امروز با آنها داریم. البته این همکاری‌ها به معنی آن نیست که مشکلاتی در مقاطعی بین مؤسسات و شرکت‌ها و دستگاه‌های ذیربط اتفاق نمی‌افتد.

سخنگو در خصوص  اخباری مبنی بر اینکه چین سرمایه‌گذاری در این کشورمان را محدود کرده است، گفت: من اطلاعی ندارم که دولت چین شرکت‌های چینی را در رابطه با ایران محدود کرده باشد و برای آنها منع و محدودیت و تهدیدی قائل شده باشد، بنابراین اگر مشکلاتی وجود دارد بر می‌گردد به تفاهماتی که بین شرکت‌ها است که احتمالا توافقی در بخش‌های مختلفی حاصل نشده است و آنها را نباید به همه روابط دو کشور تامین داد. روابط ایران و چین، روابط کهنی است. ایران و چین برای هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره برخورد نفتکش ایرانی در آب‌های چین گفت: این یک اتفاق ناگوار بود. یک کشتی که حامل ١٣٧ هزار تن نفت ایران برای کره جنوبی بود در آب‌های چین با یک کشتی باربری تصادف کرد.

وی افزود: این اتفاق به وقت محلی شامگاه شنبه رخ داد. علیرغم اعزام بالگرد و کشتی‌های امداد به این محل ولی هنوز وضعیت وخیم است و آتش‌سوزی ادامه دارد. نشت نفت در حوزه مشخصی در آب‌های منطقه رخ داده و در این راستا ستاد بحران در چین تشکیل شده است. در این زمینه دستورالعمل لازم به سفارت ایران در چین و کنسولگری ما در شانگهای داده شده است و آنان تماس‌های لازم را با مقامات چینی داشته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: تا ساعتی پیش تماسی داشتیم ولی هنوز به صورت دقیق نمی‌توان اظهار نظری کرد، صحبت از ٣٢ مفقودی در این حادثه است که 30 نفر ایرانی و 2 نفر بنگلادشی هستند. چند دانشجوی دریانوردی در این کشتی حضور داشتند که دوره کارآموزی را سپری می‌کردند. همسر یکی از کارکنان این کشتی نیز در کشتی حضور داشت.

وی با اشاره به این که این کشتی در اجاره کره جنوبی بوده است، افزود: ما منتظریم وضعیت روشن شود، تا اطلاعات بیشتری به دست ما برسد.هنوز به صورت دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد. صحبت از مفقودی آنان است، ولی علائمی وجود دارد که نمی‌شود این موضوع را تمام شده تلقی کرد، امیدواریم هر چه سریعتر موضوع روشن شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات مجلس در عراق گفت: ثبات و امنیت و دوستی بین همه قومی‌تها و مذاهب در عراق برای ایران مهم است. آرزو داریم مردم این کشور بدون دخالت هر کشور دیگری سرنوشت خود را تعیین کنند. در آستانه هر انتخاباتی رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی وجود دارد و نباید نگران اختلاف سلیقه‌ها بین گروه‌های عراقی بود. امیدواریم انتخابات خوبی در عراق برگزار شود و مطلوب مردم عراق قرار بگیرد.

قاسمی درباره سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به تهران اظهار داشت: روابط دو کشور در سطح بسیار عالی قرار دارد و در سطوح عالی تماس‌های تلفنی دو رئیس جمهوری، وزیران خارجه و دیگر مقامات وجود دارد. دو طرف مصمم هستند روابط را به پیش ببرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفرها در دستورکار قرار دارد ولی صرف انجام سفر برای سفر برای ایران مطرح نیست و هر سفری نیاز به پیش نیازها و مقدمات خود دارد.
وی ادامه داد: برای سفر ماکرون و وزیر خارجه فرانسه در حال برنامه‌ریزی هستیم، این سفرها انجام خواهد شد و در دستورکار دو کشور است.

قاسمی اظهار داشت: مواضع فرانسه در نشست اخیر شورای امنیت منطقی بود و دولت فرانسه بر پایبندی خود نسبت به برجام تاکید داشت. امیدواریم القائات و تلاشهای عناصر مخرب نتواند موثر واقع شود و بتوانیم در یک جهت‌گیری دقیق در جهت استمرار روابط قدم برداریم.

قاسمی درباره اعزام هیات کارشناسی ایران به کانادا در راستای افزایش روابط گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم تاریخی برای انجام این سفر در آینده نزدیک تنظیم شده باشد، ولی تعاملات ما با کانادا ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم برخی اعضا کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل حوادث اخیر گفت: مقامات آمریکایی با توجه به تجارب گذشته باید بدانند که این سیاست‌ها نمی‌تواند در تصمیمات و سیاست‌های ایران خللی ایجاد کند. این تنها زحمتی برای خود آنها است و ایران با اقتدار کامل سیاست‌های خود را در عرصه جهانی و مسائل خود دنبال خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها