آغاز مسیر آشتی دو کره؛

سئول خواستار مذاکره نظامی با کره شمالی شد/پیونگ‌یانگ خواستار حل موضوع دو کره از طریق گفت‌وگو شد

سئول خواستار مذاکره نظامی با کره شمالی شد/پیونگ‌یانگ خواستار حل موضوع دو کره از طریق گفت‌وگو شد
سه شنبه 19 دی 1396 - 09:06

با آغاز مذاکرات میان دو کره بعد از دو سال، سئول پیشنهاد آغاز مذاکرات نظامی را به «پیونگ‌یانگ» مطرح کرد و کره شمالی هم قرار است هیأتی را به المپیک زمستانی کره جنوبی اعزام کند.

العالم - آسیا

با آغاز مذاکرات میان دو کره بعد از دو سال، کره جنوبی پیشنهاد گفت‌وگوی نظامی با کره شمالی و همچنین اتحاد مجدد خانواده‌ها که به واسطه بحران دو کره در دو کشور سرگردان شده‌اند، را مطرح کرد. 

پایگاه اطلاع‌رسانی «بلومبرگ» در گزارشی نوشت، کره شمالی گفته است که ورزشکاران و یک هیأت عالیرتبه را ماه آینده به المپیک زمستانی کره شمالی اعزام خواهد کرد و خواستار رفع موضوعات مربوط به دو کره از طریق گفت‌وگو و مذاکره است.

طبق این گزارش، هیأتی از سئول نیز اعلام کرد که کره جنوبی از دو کشور می‌خواهد تا ماه آینده در بازیهای المپیک زمستانی که قرار است در «پیونگ‌چانگ» برگزار شود، در کنار یکدیگر راهپیمایی برگزار کنند. 

بنا به گزارش بلومبرگ، نمایندگانی از دو کشور در «پانمونجام» روستایی در منطقه مشترک امنیتی در امتداد مرز بسیار حفاظت‌ شده‌ای که دو کره را از هم جدا می‌کند، با یکدیگر مذاکره انجام دادند.

کره جنوبی همچنین پیشنهاد داد تا در سال جدید قمری، خانواده‌هایی که در جنگ کره از یکدیگر جدا شدند مجدداً به یکدیگر بپیوندند و همچنین پیشنهاد گفت‌وگوی نظامی با کره شمالی را مطرح کرد. 

در حالیکه در اولین نشست میان مقامات دو کره بعد از بیش از دو سال، دمای هوا زیر صفر درجه بود، مذاکره‌کننده ارشد کره شمالی تلاش کرد تا این سردی هوا را با تعریف کردن یک لطیفه از بین ببرد و گفت: « اغراق نیست اگر بگوییم که روابط میان دو کره بیش از آب و هوای طبیعی، یخ زده است».

مذاکره کننده ارشد کره شمالی از همتای کره جنوبی خود خواسته بود که اجازه پخش زنده این مذاکرات که روز سه‌شنبه آغاز می‌شود را بدهد.

با اینحال، «چو میونگ گیون» وزیر اتحاد کره جنوبی در پاسخ گفته بود که مذاکرات باید پشت درهای بسته برگزار شود اما در صورت لازم، رسانه‌ها هم می‌توانند در آن شرکت کنند.

منبع : خبرگزاری فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها