وال استریت ژورنال:

محموله فضایی محرمانه دولت آمریکا گم شد!

محموله فضایی محرمانه دولت آمریکا گم شد!
سه شنبه 19 دی 1396 - 12:42

گفته می‌شود محموله سری "زوما" که دیروز توسط اسپیس‌ایکس با موفقیت به فضا پرتاب شد، امروز در مدار قرار نگرفته و در فضا گم شده است.

العالم-آمریکا

به گزارش انگجت، گفته می‌شود محموله سری دولتی آمریکا موسوم به "زوما" که دیروز به فضا پرتاب شده بود، در مدار قرار نگرفته است و شایعات حاکی از گم شدن آن است.

البته این خبر هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.

اسپیس‌ایکس در اولین ماموریت خود در سال 2018 با موفقیت یک محموله دولتی سری ایالات متحده آمریکا به نام "زوما" را از سایت پرتاب "کیپ کاناورال" به فضا فرستاد و موشک خود را به زمین بازگرداند.

فضاپیمای "زوما" به یکی از موشک‌های فالکون9 متصل شد و از ایستگاه نیروی هوایی "کیپ کاناورال" واقع در فلوریدا پرتاب شد.

فالکون9 با موفقیت به پایگاه بازگشت و به سلامت فرود آمد.

اسپیس‌ایکس هدف و جزئیات ماموریت "زوما" را به دلیل طبقه‌بندی محرمانه آن منتشر نکرده است، اما این ماموریت اولین ماموریت شرکت "الون ماسک" در سال 2018 بود.

حتی تصاویر مراحل پرتاب این محموله نیز توسط اسپیس‌ایکس پخش نشد.

در حالی که اسپیس‌ایکس محموله "زوما" را توسط موشک فالکون9 با موفقیت به فضا فرستاد و حتی الون ماسک در مورد آن توییتی نوشت، ظاهرا با سرنوشت دیگری مواجه شده است.

به گفته وال استریت ژورنال، "زوما" موفق به قرار دادن آن در مدار نشده است و مقامات معتقدند که به جو بازگشته است.

هیچ آژانس دولتی مالکیت این ماهواره را به عهده نگرفت. کارشناسان این صنعت هزینه ساخت آن را میلیاردها دلار تخمین می‌زنند.

وال استریت ژورنال می‌گوید که ماهواره از کلاهک بالایی فالکون9 جدا نشده است، اما بلومبرگ گزارش می‌دهد که این پرواز در مرحله دوم دچار شکست شده است.

جاناتان مک‌داول، اخترشناس موسسه هاروارد-اسمیتسونیان خاطر نشان کرد که سرویس اطلاعات فضایی، "زوما" را فهرست کرده است. فهرست کردن چیزی به این معنی است که محموله موفق به قرارگیری در مدار شده است.

با این حال "بروک دی‌والت" ناخدای نیروی دریایی آمریکا به بلومبرگ گفت که بخش نظامی چنین چیزی را ثبت نکرده است.

اینها همه گزارشات متناقضی است و متاسفانه هیچ‌یک از دو شرکت اسپیس‌ایکس و "نورث‌روپ گرامان"(Northrop Grumman) که ماهواره را ساخته‌اند، حاضر به گفتگو نیستند.

اگر این محموله واقعا سقوط کرده یا ناپدید شده است، این حادثه در زمان بدی برای اسپیس‌ایکس اتفاق افتاده است، چرا که این شرکت امیدوار است که امسال فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد و قراردادهای بیشتری را از پنتاگون بگیرد.

اگر چه سرنوشت "زوما" پنهان یا حداقل در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند، اما "مک‌داول" می‌گوید: "نورث‌روپ گرامان" یک آداپتور شخصی برای اتصال به محموله در مرحله نهایی موشک در نظر گرفته بود. اگر این آداپتور دلیل عدم جدایی "زوما" از موشک باشد، این حادثه ممکن است تقصیر اسپیس‌ایکس نباشد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها