سریال خودکشی شهروندان در عربستان

سریال خودکشی شهروندان در عربستان
يکشنبه 31 ارديبهشت 1391 - 03:54

خودکشي شهروندان عربستاني، همچنان يکي از داغ ترين موضوع هاي مطبوعات سعودي طي يک سال گذشته است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مطبوعات در عربستان از اوایل سال جاری میلادی از وقوع 34 مورد خودکشی و یا اقدام شهروندان به خودکشی خبر داده اند.

بیشتر این موارد ثبت شده، از جوانان بیکار عربستانی بودند که از دستیابی به شغل ناامید شدند.

همچنین بر اساس گزارش "میدل ایست آنلاین"، طی این مدت 28 مورد خودکشی آسیایی های مقیم عربستان ثبت شده است.

روزنامه های عربستانی چهارشنبه گذشته از 3 مورد خودکشی در شهر مدینه فقط طی یک روز خبر دادند. یکی از این افراد دختر چهارده ساله ای بود که خود را از طبقه ششم، پرت کرد.

درحالیکه آسیایی ها ترجیح می دهند خود را از پنکه سقفی دار بزنند، عربستانی ها اخیرا برای علنی کردن اعتراضشان، خود را از روی پل ها پرت می کنند.

در ماه مارس، شهروندان عربستانی در پل معلق ریاض شاهد 2 مورد خودکشی بودند که هر دو آنها منجر به مرگ شد.

یک جوان 30 ساله نیز اخیرا در یکی از پارکهای عمومی در "طائف" خودش را با کراوات دار زد.

با وجود نگران کننده بودن افزایش موارد خودکشی، آمار منتشر شده در روزنامه های این کشور، تنها آمار رسمی است و هنوز شمار واقعی ان موارد نامشخص است.

شماری از پزشکان عربستانی، میانگین خودکشی جوانان در این کشور را هولناک می دانند.

نخستین و آخرین آمار شبه رسمی منتشر شده در عربستان در سال 2009، بیانگر آن است که میانگین خودکشی در این کشور سالانه بین 221 تا 323 مورد است، که البته موارد ثبت شده در خصوص اقدام برای خودکشی، بسیار بیشتر از این آمار است.

شمار بسیاری از نویسندگان عربستانی افزایش موارد خودکشی در این کشور را با خودکشی اعتراض آمیز "بوعزیزی" شهروند تونسی، و فقر، بیکاری و فساد مرتبط می دانند.

آمار شبه رسمی در عربستان بیانگر آن است که در سال 2011 شمار بیکاران در این کشور به 1.7 میلیون نفر، یعنی 18.8 درصد از نیروی کاری عربستان رسید.

هزاران نفر از این افراد بیکار، از تحصیل کردگان در مقاطع دکترا و فوق لیسانس هستند. با این حال وزارت کار سعودی شمار بیکاران در این کشور را فقط یک میلیون نفر اعلام کرده است.

"عایض الظفیری" نویسنده عربستانی در روزنامه "الشرق" دراینباره نوشت: بدون شک واژه خودکشی در جامعه عربستان مسأله ای جدید و البته غیرقابل قبول است؛ ولی غیرقابل قبول بودن این موضوع به تنهایی مانع از خودکشی نمی شود، بلکه ممکن است موجب افزایش و تشدید آن شود.

الظفیری با اشاره به خودکشی اخیر یک جوان عربستانی،  افزود: چه کسی غیر از این سکوت فزاینده عامل قتل عبدالرحمن الرویلی است .. باید به خوبی بدانیم که هزاران عبدالرحمن در جامعه عربستان بیکار هستند.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها