اردوغان: کسی نباید به خود جرأت تاسیس دولتی جدید در شمال سوریه بدهد

اردوغان: کسی نباید به خود جرأت تاسیس دولتی جدید در شمال سوریه بدهد
پنج‌شنبه 21 دی 1396 - 16:19

رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از سیاست‌های نامتوزان آمریکا در خاورمیانه، تاکید کرد کسی نباید جرأت تاسیس یک دولت جدید در شمال سوریه داشته باشد.

العالم-ترکیه

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت آنکارا نباید بهای واکنش‌های «نامساعد و متناقض» آمریکا به تحولات در منطقه، را بپردازد.

اردوغان طی سخنرانی در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا با اشاره به ارسال سلاح از سوی آمریکا به شبه‌نظامیان کرد سوری، تاکید کرد هیچ کسی نباید به خود جرأت تاسیس یک دولت جدید در شمال سوریه بدهد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی توضیح داد: «بدون شک ترکیه از کشورهایی نیست که سیاست‌های غیرمتوازن آمریکا در منطقه خاورمیانه قابل تحمیل به آن باشد همانگونه که آنکارا ناچار نیست بهای کم کاری اروپا در قبال تحولات منطقه را بپردازد.»

رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از دخالت کشورهای اروپایی و آمریکا در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی این کشور (که ابتدای بهار 2017 برگزار شد) گفت: عده‌ای که نتوانستند بین مردم ترکیه در زمان رای‌گیری اختلاف ایجاد کنند، به گروه‌های تروریستی مانند پ.ک.ک و سازمان گولن روی آوورده و از آنها حمایت کردند که بازهم موفق نشدند.

اردوغان با متهم کردن آمریکا به حمایت از گروه‌های تروریستی که ترکیه را تهدید می‌کنند، افزود: آنها فتح‌الله گولن، رهبر سازمان تروریستی فتو را تحویل نمی‌دهند. ترکیه هم مقابله به‌مثل خواهد کرد. آمریکا از ترکیه به عنوان شریک استراتژیک یاد می‌کند اما از طرفی سلاح در اختیار شبه‌نظامیان کرد سوری قرار می‌دهد. این شراکت بی‌معناست.

وی همچنین گفت که صبر ترکیه در برابر کسانی که می‌خواهند گذرگاهی تروریستی در شمال سوریه ایجاد کنند، در حال به سر آمدن است و آنها بهای اعمال خود را خواهند پرداخت.

پربیننده ترین خبرها