آمريكا و اروپا در افغانستان شكست خوردند

آمريكا و اروپا در افغانستان شكست خوردند
دوشنبه 1 خرداد 1391 - 07:58

كابل (العالم) ـ نويسنده و تحليلگر سياسي افغانستان گفت: آمريكا و كشورهاي غربي در تحقق اهداف سياسي و نظامي خود در افغانستان شكست خورده اند و مردم نيز از بازگشت طالبان به حكومت پس از عقب نشيني نيروهاي بيگانه نگران هستند.

حبيب حكيمي دوشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: باراك اوباما رييس جمهور آمريكا، مي خواهد پيش از انتخابات آتي به مردم كشورش اعلام كند كه به جنگ با عراق پايان داده و جنگ افغانستان را نيز متوقف خواهد كرد.

وي افزود: عليرغم شكست نظامي آمريكا و ناتو در دست يافتن به اهداف خود، اوباما در صدد است تا به مردم كشور خود بگويد جنگ افغانستان را پايان خواهد داد همانگونه كه جنگ عراق را پايان داد.

حكيمي اظهار داشت: صحنه سياسي افغانستان هم اكنون به گونه اي است كه هر احتمالي وجود دارد و شرايط نظامي اين كشور نيز خطر جدي براي آينده آمريكا و هم پيمانان آن پس از سال 2014 به شمار مي رود.

نويسنده و تحليلگر سياسي افغانستان گفت: هنوز جنگ در افغانستان ادامه دارد و آمريكا و كشورهاي غربي به اهداف سياسي و نظامي خود دست نيافته اند.

حكيمي خاطرنشان كرد: مردم افغانستان پس از عقب نشيني نيروهاي بيگانه از كشور، از بازگشت طالبان به قدرت و تسلط بر بخش زيادي از كشور و شهرهاي بزرگ نگران هستند.

وي گفت: هزينه جنگ افغانستان براي آمريكا و هم پيمانانش بسيار سنگين تمام شده است و نمي توانند ديگر اين بارسنگين را تحمل كنند.

حكيمي افزود: آمريكا از هم پيمانان اروپايي خود مي خواهد با مسلح كردن ، تجهيز و حمايت مالي از نيروهاي امنيتي افغان براي انجام مسووليت هاي امنيتي و مقابله و مبارزه با طالبان و عناصر القاعده، در تحمل اين بار سنگين وي را ياري دهند.

وي تصريح كرد: نيروهاي امنيتي افغانستان عليرغم حمايت مالي آمريكا ، نمي توانند مسووليت هاي امنيتي آتي را پس از عقب نشيني نيروهاي بيگانه از كشور بر عهده بگيرند.

حكيمي افزود: اولين درخواست دولت افغانستان از سران ناتو در نشست جاري شيكاگو، ارائه كمك هاي مالي به ارزش 4 ميليارد دلار براي حمايت از نيروهاي افغاني به منظور عمل به مسووليت هاي خود پس از سال 2014 است.
 
نويسنده و تحليلگر سياسي افغانستان اظهار داشت: نيروهاي افغاني نياز شديدي به اين حمايت دارند كه فقط از عهده كشورهاي غربي و در راس آن آمريكا بر مي آيد.

وي افزود: دولت افغانستان هم چنين از كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي خواهد خواست تا تعدادي از نيروهاي نظامي خود را پس از عقب نشيني از افغانستان در سال 2014 در اين كشور باقي نگاه دارد.

اوباما تصميم گرفته است تا عمليات جنگي در افغانستان را در سال 2013 يعني يك سال قبل از زمان تعيين شده، به پايان برساند، تا بتواند آراي راي دهندگان را كسب كند.

گفتني است دولت افغانستان از عقب نشيني زودهنگام نيروهاي برخي كشورهاي ناتو مانند فرانسه كه اعلام كرده نيروهاي خود را به زودي از اين كشور خارج خواهد كرد، نگران است.
AM - 20 - 19:27

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها