رد پاي عربستان و قطر در درگيري هاي لبنان

رد پاي عربستان و قطر در درگيري هاي لبنان
دوشنبه 1 خرداد 1391 - 13:59

بيروت(العالم)- رهبر حزب جريان العربي لبنان از اقدام جريان المستقبل به رهبري سعد الدين حريري نخست وزير سابق لبنان، با پشتيباني عربستان و قطر براي كشاندن دامنه بحران سوريه به بيروت و ايجاد منطقه حايل در شمال اين كشور خبر داد.

"شاكر البرجاوي" رهبر گروه جدا شده از سعد الحريري و همپيمان كنوني حزب الله لبنان، دوشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم خاطرنشان كرد كه افراد مسلح جريان المستقبل ،تروريست هاي سوري، سلفي ها و گروه فتح ابوعمار در درگيري هاي اخير لبنان شركت داشتند.

البرجاوي گفت: جريان المستقبل با حمايت عربستان و قطر ،تلاش جدي را براي كشاندن رويدادهاي سوريه به لبنان،متشنج كردن فضاي اين كشور و ايجاد منطقه حايل در شمال لبنان ،آغاز كرده است.

وي افزود: كشته شدن يك روحاني در شمال لبنان، رويدادي دردناك بود و به عهده دستگاه قضايي است كه تعيين كند اين رويداد عمدي بوده يا خير.اما به آتش كشيده شدن لاستيك ها و بستن راه ها و ساير اقدامات تحريك آميز سوال بر انگيز است.

البرجاوي تاكيد كرد كه اين اقدامات تحريك آميز زاييده يك روز نيست بلكه عمري بيش از يك سال دارد و اختلاف سياسي ما با جريان المستقبل و تلاش اين جريان براي بستن دهان معارضان ،به تدريج باعث شد كه بارها عليه ما دست به اقدامات نظامي و غير نظامي بزند.

رهبر حزب جريان العربي لبنان تصريح كرد كه شمار زيادي از عناصر جريان المستقبل ،سلفي ها ،تروريست هاي سوري و گروه فتح ابوعمار در شمال لبنان مستقر و تشويق شدند كه عليه ما وارد عمل شوند درنتيجه اين افراد مقر ما را گلوله باران كردند و ما نيز از خود دفاع كرديم.
 
البرجاوي افزود: ارتش لبنان در صدد پايان دادن به درگيري بين ما بر آمد و ما نيز موافقت كرديم ونيروهاي خود را جمع آوري و در جايگاه اصليمان مستقر شديم.اما استقرار گسترده آنها در منطقه در مقابل ديدگان ارتش، ما را شوكه كرد و به اين ترتيب ما به طور كامل در محاصره قرار گرفتيم.

وي خاطرنشان كرد: به دنبال اين امر درگيري نابرابري بين ما و حدود هزار فرد مسلح از جريان المستقبل، كه حريري رهبر آن ادعا مي كند سلاح در اختيار ندارد و با قلم مي جنگد، به وقوع پيوست.

البرجاوي، حريري را به حمله به تسليحات مقاومت و استفاده از اين تسليحات براي كشتن هموطنانش متهم كرد و گفت: ما از اين منطقه محافظت كرده ايم و بر پايان دادن به خونريزي اصرار داريم و با وجود اين كه مي توانستيم درگيري ها را بسيار بيشتر از اين ادامه دهيم ، عقب نشيني كرديم.

وي ارتش لبنان را به خودداري از دخالت براي پايان دادن به درگيري ها متهم كرد و افزود: مسووليت دادن آزادي عمل به جريان المستقبل كه اقدام به قتل عام برادرانمان كردند، به عهده ارتش است.

رهبر حزب جريان العربي لبنان اظهار داشت: رويداد اخير لبنان مشكلي داخلي يا تصادفي نيست زيرا افراد مسلحي از تروريست هاي سوري ،سلفي ها و ،جريان المستقبل و فتح ابو عمار در آن مشاركت دارند.

البرجاوي ضمن تاكيد بر اين كه ضربه زدن به مقاومت لبنان هدف اين رويداد بوده است ،گفت: ما جزيي از طرح مقاومت در لبنان هستيم و دشمني جز صهيونيست ها نداريم.

درگيري‌هاي لبنان پس از وقفه كوتاه امروز نيز بين گروه‌هاي مسلح با ارتش لبنان در طرابلس در شمال اين كشور از سرگرفته شد و در اين درگيري ها يك تن كشته و 8 تن ديگر زخمي شدند.

در اين درگيري‌ها كه در منطقه جبل محسن، از مناطق علوي نشين و حامي دولت سوريه، و باب التبانه، منطقه سني نشين معترض به نظام سوريه ، در طرابلس روي داد شماري از نيروهاي ارتش اين كشور زخمي شدند.

از چند روز پيش، برخي گروه‌هاي سلفي در طرابلس به دنبال كشته شدن يك روحاني پس از بي اعتنايي به فرمان ايست ارتش در محل ایست و بازرسی و همچنین در اعتراض به بازداشت «شادي المولوي» از مقامات سلفي ، به تحركات گسترده اي دست زده اند.

MKH-21-11:35

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها