درخواست اروپا از میانمار برای تحقیقات سازمان ملل درباره آزار مسلمانان روهینگیا

درخواست اروپا از میانمار برای تحقیقات سازمان ملل درباره آزار مسلمانان روهینگیا
جمعه 22 دی 1396 - 11:03

هیاتی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از دولت میانمار خواستند تا اجازه انجام تحقیقات مستقل بین المللی درباره آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا را بدهد.

العالم - اروپا

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از دولت میانمار خواسته است تا به تیم تحقیقات مستقل بین المللی اجازه دسترسی به مناطق آسیب دیده در بحران اخیر را بدهد تا بازرسان مستقل بین المللی بتوانند درباره آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا تحقیق کنند.

این در خواست پس از آن مطرح شده است که ارتش میانمار اذعان کرده است که برخی از سربازانش در اعدام و قتل 10 مرد مسلمان روهینگیایی در استان راخین دست داشته اند.

ارتش میانمار در اقدامی نادر و بی سابقه روز چهارشنبه گزارش داده است که برخی از سربازان ارتش 10 مرد مسلمان روهینگیایی را که در ماه سپتامبر بازداشت شده بودند، به قتل رسانده و در یک گور دسته جمعی دفن کرده اند.

هیات اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این کشتار وحشیانه لزوم تحقیقات معتبر و جامع درباره آزار و اذیت و نقض حقوق بشر اعمال شده علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین را تایید می کند. مصونیت عاملان اصلی این موارد نقض حقوق بشر باید پایان پیدا کند.

اتحادیه اروپا از دولت میانمار خواسته است تا همکاری کاملی با شورای حقوق بشر کمیته حقیقت یاب بین المللی و سایر نهادهای نظارتی مستقل از جمله خبرنگاران داشته باشد تا بتوانند دسترسی کاملی به همه مناطق آسیب دیده داشته باشند.

عفو بین الملل نیز از گزارش ارتش میانمار استقبال کرده و گفته است: این یک تحول بزرگ و دوری ارتش میانمار از سیاست قبلی خود مبنی بر تکذیب هرگونه اشتباه در جریان عملیات علیه مسلمانان روهینگیا به شمار می رود.

از 25 اوت گذشته تاکنون بیش از 650 هزار مسلمان روهینگیا که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند، از ترس خشونت های مرگبار ارتش میانمار به بنگلادش گریخته اند. بر اساس اعلام پزشکان بدون مرز در این مدت حداقل 9 هزار مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.

حدود نیمی از آوارگانی که از اواخر اوت تاکنون از استان راخین میانمار وارد بنگلادش شده اند را کودکان تشکیل می دهند.

میانمار مسلمانان روهینگیا را به عنوان یک گروه قومی و قبیله ای به رسمیت نمی شناسد و آنها را فاقد صلاحیت لازم برای حقوق شهروندی می داند. دولت میانمار آنها را بنگالی می خواند و معتقد است که آنها مهاجران غیرقانونی هستند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها