کارشناس امور آسیا مطرح کرد

آشتی ملی برای جلوگیری از بحران در افغانستان

آشتی ملی برای جلوگیری از بحران در افغانستان
دوشنبه 1 خرداد 1391 - 18:27

بيروت( العالم )- كارشناس امور آسيا گفت :آمريكا درصدد است از طريق نشست اعضاي پيمان آتلانتيك شمالي( ناتو) در شيكاگو،گام جديدي براي پوشش دادن عقب نشيني نيروهاي اين كشور از افغانستان بردارد.

"طارق ابراهيم" روز دوشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم با اشاره به اينكه آمريكا آماده عقب نشيني از چند منطقه افغانستان است و به اتفاق متحدانش مي خواهد اين راهبرد را آزمايش كند ، افزود: واشنگتن علي رغم راهبرد تهاجمي ، درصدد دستيابي به توافق بوده و اين سياست را در خصوص روسيه ،چين وايران نيز در پيش گرفته است.
وي بيان داشت : سران غرب در نشست شيكاگو به دنبال تعيين راهبردي براي  پيشگيري از رويدادهاي مشكل ساز احتمالي بعد از خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان هستند.
وي گفت : اين موضوع بخصوص از آن جهت اهميت دارد كه كشورهاي اروپايي شريك در تجاوز به افغانستان با اوضاع نابسامان اقتصادي و نظامي مواجه هستند.
كارشناس امور آسيا خاطرنشان كرد: دولت حامد كرزاي قادر به برطرف كردن خلا ناشي از خروج نيروهاي ناتو از اين كشور نيست و اگر آمريكايي ها چنين انتظاري داشتند بايد در چند سال گذشته با جديت ارتش مجهز به تسليحات مدرن در افغانستان تشكيل مي دادند.
وي افزود: آمريكايي ها درصددند تا از فرصت باقي مانده تا سال 2014 استفاده كنند و گام هاي سياسي براي  آشتي بين جنبش طالبان و دولت كرزاي بردارند.
ابراهيم گفت :براساس روند پيش بيني شده بيش از يك سال به زمان خروج آمريكايي ها از افغانستان  باقي مانده و در مرحله بعدي طرف هاي بين المللي و منطقه اي بيشتري وارد عرصه خواهند شد تا به ثبات اوضاع افغانستان كمك كنند.
وي افزود : اگر افغانستان به اين صورت رها شود و نيروهاي ناتو آن را ترك كنند، اوضاع مناسبي نخواهد داشت و به بحراني تبديل مي شود كه كل منطقه بويژه كشورهاي پاكستان ،ايران وديگر كشورهاي همجوار را درگير خواهد كرد.
وي تاكيد كرد : درصورتي كه قبل از خروج نيروهاي ناتو آشتي ملي بين طرف هاي مختلف افغان بوجود نيايد ،بحراني سخت دامنگير منطقه خواهد شد.
Ma.18:35.21

<AMB>

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها