جهانگیری: لازم است اطلاع رسانی مناسبی از پروژه‌های مهم در حال اجرا صورت گیرد

جهانگیری: لازم است اطلاع رسانی مناسبی از پروژه‌های مهم در حال اجرا صورت گیرد
شنبه 23 دی 1396 - 20:44

معاون اول رئیس جمهور گفت: در شرایطی که عده‌ای دائماً‌ در صدد ترویج فضای منفی و سیاه نمایی در جامعه هستند، لازم است اطلاع رسانی مناسبی از پروژه های مهم در حال اجرا صورت گیرد تا مردم در جریان کارهای مثبت انجام شده قرار گیرند.

العالم - ایران / سیاسی

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی و ارزیابی روند اجرای سه طرح بزرگ آب و خاک کشور که در استان‌های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان در حال اجرا هستند، با اشاره به گزارش وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور از روند اجرای سه طرح بزرگ شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های غرب و شمالغرب کشور،‌ آبیاری اراضی سیستان و احیاء 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان های خوزستان و ایلام، اقدامات صورت گرفته را رضایت بخش ارزیابی و بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند اجرای این طرح ها مطابق با برنامه زمان بندی تعیین شده تاکید کرد. 

جهانگیری همچنین با تاکید بر اهمیت و اثرگذاری مثبت طرح های یاد شده در بخش آب و خاک کشور و اینکه با اجرای این طرح ها تحول بزرگی در حوزه کشاورزی و اشتغال ایجاد خواهد شد، گفت: در شرایطی که عده‌ای دائماً‌ در صدد ترویج فضای منفی و سیاه نمایی در جامعه هستند، لازم است اطلاع رسانی مناسبی از پروژه های مهم در حال اجرا صورت گیرد تا مردم در جریان کارهای مثبت انجام شده در بخش آب و خاک کشور و پیامدهای مثبت آن در توسعه کشور قرار گیرند.

وی با یادآوری مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آب و خاک کشور، افزود: برخی کاستی ها در اجرای این طرح ها وجود دارد که لازم است‌ سازمان برنامه و بودجه کشور با فوریت جلساتی را با وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی برگزار کند و ضمن بررسی مشکلات و موانع فراروی اجرای برخی طرح ها، گزارشی نظارتی و دقیق به دولت ارائه دهند تا برای رفع موانع و مشکلات پیش روی اجرای این پروژه ها چاره اندیشی شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به سفر چندی پیش خود به استان خوزستان و بازدید از اراضی منطقه شلمچه،‌ اظهار داشت: اقدامات خوبی در این منطقه در دست اجرا است و زمین هایی که در زمان جنگ از دست مالکان آنها خارج شده بود، امروز مین زدایی شده و عملیات تسطیح و زهکشی در این اراضی صورت گرفته و بزودی این زمین ها در اختیار بهره برداران و مردم این منطقه قرار خواهد گرفت تا تحت کشت و زراعت قرار گیرد.

در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، استانداران خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان، رییس کل بانک مرکزی و رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، نمایندگان وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی و نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور هر کدام گزارشی از آخرین وضعیت اجرای سه طرح یاد شده ارائه کردند و به تشریح جزئیات و مشکلات پیش روی این طرح ها پرداختند.

بر اساس این گزارش ها، گستره جغرافیایی طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های غرب و شمالغرب کشور در 10 استان مرزی است و تعداد پروژه های زیرمجموعه این سه طرح 150 پروژه است که هم اکنون در دست اجرا قرار دارند.
گفتنی است با اجرای سه طرح بزرگ آب و خاک کشور، حدود 230 هزار هکتار از اراضی در طرح ایجاد شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های غرب و شمالغرب، 46 هزار هکتار در طرح آبیاری دشت سیستان و 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های خوزستان و ایلام تحت آبیاری با شیوه های نوین قرار خواهند گرفت که علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و اشتغالزایی، زمینه تحول در حوزه کشاورزی و صنایع پایین دستی این بخش فراهم خواهد شد.

در این گزارش همچنین اعلام شد که تعداد نیروی انسانی فعال در طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های غرب و شمالغرب کشور 9 هزار نفر، طرح آبیاری دشت سیستان 2 هزار و 800 نفر و طرح 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در حال حاضر 6 هزار نفر است.

در گزارش های ارائه شده، درباره جزئیات فنی و اهداف کمی سه طرح بزرگ آب و خاک کشور توضیحاتی ارائه شد و نمایندگان وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور به تشریح میزان پیشرفت فیزیکی طرح ها و مقایسه آن با برنامه زمانبندی تعیین شده پرداختند. 

در پایان این نشست مقرر شد سازمان برنامه و بودجه جلساتی را با وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو برگزار کند و گزارش دقیقی از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه ها و موانع و مشکلات پیش روی اجرای این طرح ها تدوین و ارائه کنند.

پربیننده ترین خبرها