تشدید نگرانی از جنگ با کره شمالی به دنبال استقرار بمب افكن های آمريكا در گوآم

تشدید نگرانی از جنگ با کره شمالی به دنبال استقرار بمب افكن های آمريكا در گوآم
يکشنبه 24 دی 1396 - 06:33

همزمان با استقرار بمب افکن های آمریکا در جزیره گوآم، نگرانی از درگیری آمریکا و کره شمالی و روی دادن جنگی اتمی بار دیگربالا گرفته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرس؛ آمریکا در جدید ترین اقدام سه بمب افکن رادارگریز ب-2 را به همراه دویست نفر از کارکنان نیروی هوایی در پایگاه نظامی خود در گوآم مستقر کرده است.
به گفته رومن پاکئو پاردو، استاد روابط بین الملل دانشگاه لندن، با استقرار این نیروها در گوآم، کره شمالی نیز خود را آماده حمله اتمی کرده است. از نظر کره شمالی، این اقدام آمریکا بسیار تحریک کننده به شمار می آید و هر لحظه خود را آماده می کند تا حمله اتمی انجام دهد. 
به عقیده وی، کره شمالی همواره گفته است آمادگی مقابله با اقدامات تحریک کننده آمریکا را دارد و بی شک در حال حاضر برای هرگونه حمله آماده می شود. پاکئو گفته است کره شمالی ممکن است استقرار هواپیماهای ب-2 را اقدامی تحریک کننده بداند و فعالیت های نظامی آمریکا در منطقه را محکوم کند. 
وی گفت آنها تمرین های نظامی را که بین کره جنوبی و آمریکا برگزار می شود، حتی اگر جنبه دفاعی هم داشته باشد تحریک کننده می داند. 
کیم جونگ اون پیشتر با تهدید دونالد ترامپ درباره آتش و خشم علیه رژیم کره شمالی، تهدید به حمله نظامی به گوآم کرده بود. کره شمالی در ماه اکتبر گوآم را به در تهدید خود برای حمله به عنوان پایگاه نظامی پیشرفته توصیف کرده بود. 
تمرین بمب افکن های آمریکایی در گوآم پیشتر تلاشی برای تهدید و ارعاب یک دیکتاتوری مرموز توصیف شده بود. پاکئو پیشتر هشدار داده است در صورت بالا گرفتن تنش ها، آمریکا خود را برای هر گونه سناریوی احتمالی آماده می کند که جنگ تمام عیار اتمی با کره شمالی از جمله این موارد است.
وی گفت آمریکا همیشه آمادگی جنگ با کره شمالی را داشت ولی این موضوع در دو هزار و هجده به مراتب عیان تر شده است
پاکئو گفت اگر به سابقه دو کشور نگاه کنید، آمریکا همواره گفته است که اگر کره شمالی دست به حمله بزند، حمله ای متقابل را انجام می دهد ولی ترامپ در دو هزار و هجده صراحت بیشتری درباره جنگ به کار می برد. از لحاظ نظری، حمله اتمی مغایر با سیاست های آمریکاست. آنها می گویند هرگز در استفاده از سلاح های اتمی پیشقدم نمی شوند و از این سلاح ها علیه هیچ کشور غیر اتمی استفاده نخواهند کرد. با این حال به نظر می رسد در دولت ترامپ این سیاست تغییر کرده است. 
وی تصریح کرد اگر به دولتهای کلینتون و بوش هم نگاه کنید، می بینید آنها هم گزینه جنگ با کره شمالی را مد نظر داشته اند. دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا در دوران جرج بوش گفته بود این حمله می تواندیک گزینه باشد و بیل کلینتون نیز گفته بود چنین گزینه ای را در اختیار دارد. در آن زمان کره شمالی سلاح اتمی در اختیار نداشت و از  این رو، می شد بیشتر آن را مهار کرد. 
استاد دانشگاه لندن گفت گمان نمی کنم کسی واقعا بر این باور باشد که کره شمالی بخواهد در استفاده از این سلاح ها پیشقدم باشد ولی حال آمریکا این احتمال را مد نظر دارد و خود را برای همه سناریوها آماده می کند.
این تحولات در حالی روی می دهد که کاخ سفید از اقدام چین در کاهش تجارت چین با کره شمالی تقدیر کرده و گفته است این اقدام به تلاش های آمریکا برای وارد کردن حداکثر فشار بر پیونگ یانگ بر سر برنامه اتمی این کشور کمک می کند.
کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد دولت ترامپ از اینکه چین حجم مبادلات تجاری خود را با کره شمالی به شدت کاهش داده است خرسند است. این اقدام باعث تقویت تلاش های جهانی آمریکا برای وارد آوردن بیشینه فشار خواهد شد تا رژیم کره شمالی به برنامه غیر قانونی خود پایان و رفتارش را تغییر دهد و به سوی خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره قدم بردارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها