لاریجانی:

مجلس به هیچ وجه تغییر توافق هسته ای را نمی پذیرد

مجلس به هیچ وجه تغییر توافق هسته ای را نمی پذیرد
يکشنبه 24 دی 1396 - 09:19

رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در تحریم برخی شخصیت های حقیقی و حقوقی کشور تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته ای را نمی پذیرد و سخنی که رییس جمهوری آمریکا ازتغییرات بیان کرده با تخریب کل توافق برجام برابری می کند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی افزود: گرچه رفتار ناهنجار آمریکا در این زمینه ها به نحوی شده که تحریم های آنان باعث آبرو و افتخار اشخاص می شود اما زیاده خواهی این کشور همراه با سیاست کارچاق کنی تاثیر سوء در مراودات دیپلماتیک گذاشته است به طوری که صحنه دیپلماسی را با عدم تعین زاید الوصفی مواجه کرده است.
وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته ای را نمی پذیرد و تغییرات که رییس جمهوری آمریکا در سخنان اخیرا خود بیان کرده با تخریب کل توافق برابری می کند، اگر آنها چنین افکاری در سر دارند بلاوجه تا چند ماه دیگر لازم نیست صبر کنند و بدانند سر آنان به سنگ خواهد خورد.

 

کشمکش های سیاسی مردم را از صحنه سیاست فراری داده است

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کشمکش های سیاسی در جامعه به نحو آزاردهنده ای مردم را از صحنه سیاست فراری داده و کاهش اعتماد را به دنبال داشته است، تصریح کرد: انتخابات یک ابزار مبارک برای مردم سالاری است به شرط آن که با روش متین و زمان مشخص مورد استفاده واقع شود، اگر در جامعه فضای انتخابات به درون زمان تلاش و کار امتداد یابد انتخابات از حالت ابزار به هدف تبدیل شده و عملا مانع توسعه می شود. 
وی ادامه داد: التهابات انتخابات باید پس از رای مردم توسط نخبگان سیاسی به مبدا اشتراک عمل سیاسی جامعه بدل شود نه آغاز مناقشات، اما متاسفانه برخی تحلیل ها در رسانه ها نشانگر این است که پس از گذشت هفت ماه از انتخابات همچنان فضای رد و بدل سیاسی با پس زمینه انتخابات آن هم گاه با سیاهنمایی ادامه دارد و این امر نتیجه انتخابات را که باید مبنای وفاق سیاسی باشد به چالش جدید با فرسایش بدل کرده است که نتیجه آن چیزی جز سرخوردگی و عقب افتادگی در توسعه نیست. 
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در تحلیل جامع خود همه را دعوت به همگرایی، همراهی و هم افزایی کردند و این یک نکته مهم برای حال و آینده کشور است، اهمیت این موضوع از نقایص اقتصادی کمتر نیست، بستر حل مشکلات اقتصادی در فهم ضرورت همگرایی سیاسی است. 
لاریجانی افزود: عجیب این است که برخی از سیاستمداران کشور مدت هاست صاحب صناعتی شدند که خود را مامور به یافتن مواضع اختلافی می دانند نه پیدا کردن قلمروهای وسیع وفاق، که البته وسیله دست بی هنران است نه ابزار حکمت باهنران. 
وی ادامه داد: در این اوضاع و احوال دشمنان کینه توز ملت ایران با فرصت طلبی از همه ابزارهای خود برای خشونت در کشور بهره جستند و این امر را سازماندهی کردند، به آتش کشیدن پرچم ایران و تخریب مساجد و حسینیه ها و مغازه ها و بانک و کشتن و زخمی کردن پلیس حرکت اعتراضی نیست که در چارچوب قانون اساسی محترم شمرده شده است بلکه ایجاد آشوب و سلب آسایش مردم و منافع ملت است و دیدیم که چگونه خود مردم در مقابل این حرکات ایستادگی کردند. 
رییس قوه مقننه گفت: رفتار سبک رییس جمهوری آمریکا که دائم با ذوق زدگی توییت های خود را ارسال می کرد نیز هم تاسف آور و هم خنده آور بود که نهایت خودشیفتگی احمقانه او را نشان می داد که آنی به خود نیامد تا نفرت مستمر ملت را مشاهده کند. 
لاریجانی افزود: سخنان دو روز قبل این رییس جمهوری حیرت آور بود که با کلمات بسیار زننده سایر ملت ها را مخاطب قرار داد، بعید است در تاریخ بشر چنین موجودی را عنصر سیاسی پنداشته باشند البته دشمنی برخی کشورها در این حوادث نیز برای همه طبقات ملت ایران درس آموز بود.

پیگیری حادثه نفتکش ساچی 
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به تصادف نفتکش ساچی در هفته اخیر اشاره کرد و گفت: این موضوع در هفته اخیر نگرانی زیادی در جامعه ایجاد کرد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طور مستمر این موضوع را از طریق دستگاه های مختلف پیگیری کرد و ستاد بحران با کمک دولت چین فعال شد. 
لاریجانی افزود: این حادثه بسیار تاثیربرانگیز است که باید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تا نهایت کار این موضوع را دنبال کند. 

حوادث اخیر نیازمند واکاوی زوایای پنهان آن است
وی همچنین به حوادث رخ داده در 20 روز گذشته در کشور اشاره کرد و یادآور شد: این حوادث از ابعاد مختلف در رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه یکشنبه گذشته مجلس نیز مسوولان امر گزارش هایی پیرامون این حوادث به مجلس ارایه کردند. 
رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: اهمیت موضوع و زوایای پنهان این حوادث به نحوی است که همچنان باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بیکاری نگرانی هایی را در جامعه ایجاد کرده که انتظارات عمومی سرعت عمل در حل آنها است و از طرفی حل برخی امور پیچیده اقتصادی در کشور نیازمند زمان است و در چنین شرایطی ضرورت دارد که دولت و مجلس متناسب با شرایط کشور از تحمیل فشارهای اقتصادی جلوگیری کنند. 
وی افزود: همچنین افزایش تولید باید محور اصلی بودجه سال آینده باشد و عمران کشور فرع بر هزینه های جاری تلقی نشود و نادیده انگاری نشود. اگر در حل مسایل اقتصادی هرچه بیشتر از توان مردم استفاده شود و آنان مشارکت داشته باشند زمان حل مسایل کاهش می یابد و به دلیل مشارکت مردم زمان حل مسایل قابل درک می شود. 
وی ادامه داد: لازمه تحقق این امر آن است که مسایل به روشنی برای مردم توضیح داده و راه حل های مختلف با آنان در میان گذاشته شود و باهم فکری مردم گام های توسعه را دنبال کنیم. 
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسوولان توسعه کشور باید با کمک رسانه ها در حرکت های توسعه ای کشور تفاهم لازم با مردم را اصل قرار دهند، توسعه با بخشنامه و دستورهای اداری سامان نمی یابد، تفاهم با نخبگان و توده مردم و متقاعد کردن آنان در اقدامات اصلاحی اقتصادی ضروری است. 
لاریجانی افزود: صدا و سیما و سایر رسانه ها در این زمینه نقش مهمی دارند و باید وظیفه ملی خود را بشناسند و به درستی عمل کنند. 
وی ادامه داد: تلاش های کمیسیون تلفیق مجلس برای تنظیم بهتر لایحه بودجه سال آینده درخور تحسین است، به خصوص گام هایی که در جهت رفع تبعیض در حقوق ها و پاداش پایان خدمت برداشته شده ارزشمند بوده است. 
به گزارش ایرنا، رییس قوه مقننه گفت: همه ما در مجلس باید تلاش کنیم پیام بودجه سال آینده حرکت معنادار در تولید، صادرات و عمران کشور و نزدیک شدن درآمدها به یکدیگر و رفع تبعیض باشد. 
لاریجانی افزود: برخی مشکلات در کشور به وجود می آید که نیازمند سرعت عمل در حل آنها هستیم که از جمله این مسایل می توان به مشکلات موسسات اعتباری اشاره کرد، وقت زیادی در کشور صرف هماهنگ سازی در این زمینه شد و همین زمان باعث نگرانی سپرده گذاران شد، گرچه امروز در مراحل نهایی حل این موضوع هستیم اما بانک مرکزی باید با سرعت عمل بیشتری پیگیر حل این موضوع باشد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها